Lukkede puljer

På denne side kan du orientere dig i de Creative Europe-puljer, der har været åbne i 2022. Du kan læse finde puljebeskrivelserne fra EU i drop down-menuerne og du kan finde links til puljerne i EU's ansøgningsportal, Funding and Tenders Portal.

Du finder både puljer, der hører under Creative Europes kulturdelprogram og det tværsektorielle delprogram (også kaldet cross-sector).

Kulturpuljer

Paraplyorganisation, der skal understøtte The European Heritage Label

Ansøgningsfrist: 5. oktober 2022 kl. 17

Ansøgningen indsendes gennem EU’s Funding and Tenders Portal
Læs hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljens formål

Puljen er sat i verden for at med det formål at oprette en paraplyorganisation, der skal understøtte og styrke The European Heritage Label (EHL) – EU’s kulturarvsmærkat, der tildeles europæiske kulturarvssteder med en vigtig symbolværdi for Europa.

Paraplyorganisationen skal facilitere videns- og erfaringsdeling, kompetenceopbygning og samarbejde mellem EHL-interessenter, dvs. kulturarvssteder, der har fået mærkatet samt nationale EHL-koordinatorer i EU’s 27 medlemslande.

Derudover skal paraplyorganisationen kommunikere og promovere kulturarvsmærkatet og samle resultater og erfaringer på egne platforme.

Mål for paraplyorganisationen

Paraplyorganisationen skal arbejde med følgende tre mål:

  1. At skabe synergier mellem EHL-steder, nationale EHL-koordinatorer og andre spillere i kulturarvssektoren
    Dvs. at facilitere internationalt samarbejde og skabe et international fællesskab af interessenter for at styrke EHL. At styrke professionalisering og internationalisering i kulturarvssektoren.
     
  2. Opkvalificering og kapacitetsopbygning blandt EHL-steder og de nationale EHL-koordinatorer
    Dvs. hjælpe interessenterne med at opbygge vigtige færdigheder og dele væsentlige ressourcer inden for kulturarvsarbejde.
     
  3. Kommunikation og promovering af kulturarvsmærkatet og af EHL-stedernes aktiviteter
    Dvs. skabe en fælles visuel identitet, opbygge kommunikationskanaler og afholde promoveringsevents for EHL.

Fakta om puljen

  • Puljen vil give støtte til 1 projekt, der skal skabe en paraplyorganisation for EHL
  • Budgettet er 3 mio. EUR
  • EU finansierer 90 % af projektet
  • Maks. varighed for projektet: 40 måneder

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af enten en enkelt organisation eller af et konsortium bestående af flere organisationer.

Ansøgere skal komme fra et Creative Europe-land. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste.

Enkeltpersoner kan ikke søge puljen.

Europæisk skønlitteratur 2022

Ansøgningsfrist: 31. maj 2022

Ansøgningen skal oprettes og indsendes gennem EU's Funding and Tenders Portal.
Du kan læse hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljen støtter projekter, der oversætter, udgiver, distribuerer og promoverer europæisk skønlitteratur. Herunder også aktiviteter, der understøtter salg af oversættelsesrettigheder.

Formålet med puljen er

  • At styrke mangfoldigheden og udbredelsen af europæisk skønlitteratur
  • At tilskynde til oversættelse og markedsføring af skønlitteratur skrevet på små sprog, for at værkerne kan nå større litterære markeder – både inden for og uden for Europas grænser
  • At nå nye publikummer
  • At styrke konkurrencedygtigheden i bogbranchen gennem større samarbejde på tværs af branchens aktører

Fokusområder

  • Projekterne skal inkludere oversættelse af skønlitteratur fra underrepræsenterede lande, særligt litteratur skrevet på mindre sprog.
  • Projekterne skal forholde sig til ligestilling og grøn omstilling
  • Projekterne skal bidrage til at højne oversætternes profiler samt kompensere dem på fair vis
  • I anledning af, at EU har udnævnt 2022 til Det Europæiske Ungdomsår, vil der være et særligt fokus på oversættelsesprojekter, der forholder sig til og inkluderer unge.

Muligheder og vilkår

Det er muligt at søge enten som individuel ansøger eller som et konsortium bestående af minimum 2 organisationer.

Alle ansøgere skal være aktive i bogbranchen. Projektlederen skal have eksisteret juridisk i minimum 2 år ved ansøgningsfristen.

Et oversættelsesprojekt skal mindst bestå af 5 skønlitterære værker, der oversættes fra et europæisk sprog til et andet.

Projektstørrelser

Small scale

Oversættelse af mindst 5 forskellige værker
Max. EUR 100.000
Max. 60 % medfinansiering fra EU
Varighed: Max 36 måneder

Medium scale

Oversættelse af mindst 11 forskellige værker
Max. EUR 200.000
Max. 60 % medfinansiering fra EU
Varighed: Max 36 måneder

Large scale

Oversættelse af mindst 21 forskellige værker
Max. EUR 300.000
Max. 60 % medfinansiering fra EU
Varighed: Max 36 måneder

Kig også på vores FAQ-side og i vores ressourcebank for tips, råd og forklaringer.

Samarbejdsprojekter 2022

 

OBS: ny Ansøgningsfrist: 5. maj 2022

Ansøgningen skal oprettes og indsendes gennem EU's Funding and Tenders Portal
Du kan læse hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljen for samarbejdsprojekter støtter kulturprojekter, der drives af et konsortium af partnere fra forskellige Creative Europe-lande. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste.

Det er en særdeles bred pulje, der kan rumme mange forskelligartede projekter. Således er alle kreative og kulturelle sektorer indbefattet i samarbejdsprojekterne. Så uanset om et projekt har rod i scenekunst, musik, mode, cirkus, kunsthåndværk, dans, arkitektur, kulturarv, billedkunst, tværæstetiske netværk eller noget helt andet, kan det rummes under samarbejdsprojektparaplyen.

Målet med puljen

For at få støtte skal et samarbejdsprojekt bidrage til at opfylde et af følgende mål:

  • At styrke skabelsen og udbredelsen af europæiske værker og kunstnere på tværs af landegrænser
  • At gøre de kreative og kulturelle sektorer bedre til at opdyrke talenter samt at skabe innovation, jobs og vækst.

Når man indsender sin ansøgning, skal man vælge, hvilket af de to mål, projektet sigter mod.

EU-Kommissionens prioriteter

EU-Kommissionen prioriteter projekter, der forholder sig til et-to af følgende emner:

  1. Publikum: at øge adgang til og deltagelse i kulturlivet. Publikumsudvikling fysisk såvel som digitalt.
  2. Social inklusion: at bruge kulturen til at skabe inklusion i samfundet. Særligt i forhold til at inkludere minoriteter, marginaliserede grupper og personer med handicap.
  3. Bæredygtighed: at udvikle og udbrede miljøvenlige praksisser. At bruge kulturelle aktiviteter til at øge bevidstheden om bæredygtighed.
  4. Det digitale: at hjælpe de kulturelle sektorer i Europa med at udvikle brugen af digitale teknologier.
  5. Det internationale: at øge internationaliseringen af europæisk kulturliv – også hvad angår mikroorganisationer og græsrodsorganisationer.
  6. Sektorspecifikke prioriteter: Kompetenceudvikling, kapacitetsopbygning og uddannelse inden for sektorerne:
    1. Kulturarv: I forhold til borgerinddragelse, digitalisering af kulturarv og risikostyring i relation til klimaforandringerne.
    2. Musik: I forhold til udbredelse og eksport af europæisk musik samt metoder til at promovere, distribuere og tjene penge på musikken, særligt i forhold til digitale trends.
    3. Bogbranchen: I forhold til opkvalificering af oversættere samt udbredelse af europæisk litteratur gennem salg af oversættelsesrettigheder.
    4. Arkitektur: I forhold til fagfælleoplæring, anvendelse og adaptering af kulturarv eller internationalisering af karrierer.
    5. Mode og design: I forhold til kunstnerisk produktion og distribution, integrering af principper for grøn omstilling og New European Bauhaus samt internationalisering af karrierer
    6. Bæredygtig kulturturisme: I forhold til opkvalificering af ansatte i branchen, udvikling af værktøjer og indikatorer for bæredygtighed samt at understøtte den digitale tranformation

20 % af budgettet vil gå til projekter, der adresserer de sektorspecifikke prioriteter.

Tre projektstørrelser

SMALL SCALE

Min. 3 partnere
Max. EUR 200.000
Max. 80 % medfinansiering fra EU
Varighed: max. 48 måneder 

MEDIUM  SCALE

Min. 5 partnere
Max. EUR 1.000.000
Max. 70 % medfinansiering fra EU
Varighed: max. 48 måneder

LARGE SCALE

Min. 10 partnere
Max. EUR 2.000.000
Max. 60 % medfinansiering fra EU
Varighed: max. 48 måneder

Du kan læse mere om samarbejdsprojekter i dette formidlingsmateriale, samt på EU-Kommissionens egen hjemmeside.

Kig også på vores FAQ-side for tips og forklaringer og tilmeld dig vores webinarer, hvor vi går i dybden med puljen og giver gode råd til ansøgningen.

Savner du inspiration til, hvad et samarbejdsprojekt kan være? Så se vores fremhævede projekter, hvor du kan finde eksempler på flere samarbejdsprojekter – eksempelvis JazzDanmarks Kids Can eller Aaben Dans' PUSH.

Tværsektorielle puljer (Cross-sector)

Media Literacy

ansøgningsfrist: 6. april 2022

Ansøgningen skal oprettes og indsendes gennem EU's Funding and Tenders Portal.
Du kan læse hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljen for medieforståelse (”Media Literacy”) støtter projekter, der hjælper borgere til at få en kritisk forståelse for medierne og opbygge færdigheder, så de kan begå sig i en medialiseret verden, hvor misinformation har gode kår.

Puljen støtter en bred palette af aktiviteter, såsom:

  • Udvikling af best practises
  • Udvikling af undervisningsmateriale og værktøjer
  • Udvikling af både digitale og ikke-digitale løsninger på udfordringer i fremtidens medielandskab
  • Undervisning og kompetenceopbygning
  • Arrangementer og workshops, der arbejder med bevidstgørelse
  • Fællesskabs- og foreningsbaserede initiativer

Fakta om puljen

  • Puljen kan søges af konsortier, der består af minimum 3 partnere fra hver sit Creative Europe-land
  • Der kan søges om maks. 500.000 EUR og helst ikke under 400.000 EUR.
  • Maks. 70 % medfinansiering fra EU
  • Varighed: Maks. 24 måneder.

Puljen hører under det tværsektorielle Creative Europe-program.

Creative Innovation Lab

 

Ansøgningsfrist: 7. september 2022 kl. 17

Ansøgningen skal oprettes og indsendes gennem EU’s Funding and Tenders Portal
Læs hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Creative Innovation Lab-puljen støtter projekter, der arbejder for at udvikle og afprøve innovative værktøjer, modeller og løsninger, der kan anvendes af de kulturelle og kreative sektorer.

Puljen hører under det tværsektorielle Creative Europe-delprogram og det er en forudsætning, at projekterne beskæftiger sig med såvel den audiovisuelle sektor som en eller flere af de kulturelle sektorer.

I 2022 er der et særskilt fokus på bæredygtighed og grønne løsninger samt udvikling af undervisnings- og formidlingsværktøjer, der kan tackle samfundsmæssige problemstillinger.

Puljen støtter eksempelvis projekter, der arbejder med:

  • Rettigheder og metoder til at tjene penge på de kreative industrier med fokus på gennemsigtighed og fair betaling til kunstnere og indholdsproducenter
  • Dataindsamling og -analyse med fokus på indholdsproduktion og publikumsudvikling
  • At skabe grønne og bæredygtige værdikæder i de kreative og kulturelle sektorer
  • Innovative undervisningsmaterialer og -værktøjer med fokus på at tackle problemstillinger som fx misinformation og fake news

Fakta om puljen

  • Puljen kan søges af konsortier, der består af minimum 3 partnere. Heraf skal mindst 2 partnere komme fra hver sit Creative Europe-land
  • Der er ingen begrænsning på, hvor mange penge man kan søge
  • Alle ansøgere skal udvikle strategier for, hvordan projektet vil bidrage til en bæredygtig udvikling og sikre kønsbalance, inklusion og diversitet
  • Varighed: Maks. 24 måneder

Pulje til forsvar for pressefrihed og mediepluralisme

Ansøgningsfrist: 20. september 2022 kl. 17

Ansøgningen indsendes gennem EU’s Funding and Tenders Portal – her, hvis du søger til emne 1 (råd og standarder). Her, hvis du søger til emne 2 (rapid response mechanism)
Læs hele puljeteksten fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljens formål

Denne pulje har til formål at styrke pressefrihed og presseetik i Europa. Puljen er en reaktion på aktuelle udfordringer, der præger det europæiske nyhedsmedielandskab: offentlighedens manglende tiltro til journalistikken kontra manglende pressefrihed og trusler mod uafhængig journalistik og angreb på journalister flere steder i Europa.

Puljen har to særskilte emner og vil støtte 1 projekt under hvert emne.

Emne 1: Råd og standarder

Projektet skal udvikle og udbygge en database over de forskellige presseetiske nævn og andre selvregulerende instanser i det europæiske nyhedsmedielandskab. Derudover skal projektet bl.a. arbejde med udveksling af best practises, uddannelse af journalister, samarbejde med pressenævn og være med til at udvikle journalistiske standarder.

Budget til emne 1: Der er ingen grænse for, hvor meget man kan søge, men EU forventer at støtte med 1 mio. EUR. EU støtter med 90 % af projektbudgettet.

Emne 2: Rapid response mechanism

Projektet skal overvåge pressefrihedskrænkelser og hjælpe journalister, der udsættes for trusler. Dette skal bl.a. gøres ved at udvikle en ”rapid response mechanism” til at understøtte mediefriheden og journalister og ved at tilbyde juridisk og praktisk hjælp til journalister, der har behov for det.

Budget til emne 2: Der er ingen grænse for, hvor meget man kan søge, men EU forventer at støtte med 3,1 mio. EUR. EU støtter med 90 % af projektbudgettet.

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af organisationer baseret i Creative Europe-lande. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste.

Enkeltpersoner kan ikke søge.

Journalistiske partnerskaber

 

OBs ny ansøgningsfrist: 22. september 2022 kl. 17

Ansøgningen indsendes gennem EU’s Funding and Tenders Portal
Læs hele puljebeskrivelsen fra EU-Kommissionen her (engelsk)

Puljen for journalistiske partnerskaber er sat i verden for at understøtte mangfoldighed i nyhedsmedielandskabet og støtte nyhedsmedieorganisationer i en tid, hvor kvalitetsjournalistikken er udfordret af manglende indtjeningsmuligheder, misinformation og digitalisering.

Formålet med puljen er at

  • Styrke nyhedsmedielandskabet gennem samarbejder på tværs af landegrænser
  • Øge konkurrencedygtigheden i nyhedsmediebranchen
  • Understøtte samarbejder, der drejer sig om at udvikle bæredygtige forretningsmodeller
  • Understøtte samarbejder om journalistiske projekter på tværs af landegrænser

Prioriteter

Projekterne skal høre under en eller begge af følgende prioriteter:

  1. Samarbejder om forretningsudvikling
    Det vil sige projekter, der arbejder for at udvikle eksempelvis nye indtjeningsmuligheder for nyhedsmedierne, publikumsudvikling, best practises, vidensdelingsinitiativer og løsninger, der modsvarer branchens udfordringer.
     
  2. Samarbejder om journalistiske projekter
    Det vil sige projekter, der arbejder med at udvikle og skabe rammerne for kvalitetsjournalistik. Det kan fx være journalistik produceret i et samarbejde, det kan være ved at optimere workflows for tidskrævende journalistiske genrer, ved at lave kompetenceudvikling for journalistister, udvikle redaktionelle standarder og guides, lave udvekslingsprogrammer og meget mere.

Fakta om puljen

  • Man kan søge mellem 300.000 og 2.000.000 EUR
  • Finansieringsgraden er 80 % af projektbudgettet
  • Maks. varighed for projektet: 24 måneder.

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af konsortier bestående af mindst 3 organisationer fra hver sit Creative Europe-land. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste.

Organisationerne skal være enten medievirksomheder eller andre organisationer, der beskæftiger sig med nyhedsmedier.

Enkeltpersoner kan ikke søge puljen.

Kig også på vores FAQ-side og i vores ressourcebank for tips, råd og forklaringer.

Opdateret 17. november 2022

EU-støtte Nyt

Modtag nyhedsbrev om EU-støtte.
Tilmeld

Følg Creative Europe Desk Danmark

Facebook

LinkedIn

Instagram

Twitter

Er dit projekt støttet af Creative Europe? Så vil vi meget gerne følge med i, hvad I laver! Brug hashtagget #creativeeuropestøtter, når du deler indhold på Instagram, der er støttet af Creative Europe.