FAQ - udbetaling 2026

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål om udbetalingen af bibliotekspenge for bøger.

Bibliotekspengene bliver udbetalt den 9. april 2026.

2. Hvordan udbetales mine bibliotekspenge?

Bibliotekspengene bliver udbetalt til NemKonto. Overførsler til udlandet kræver flere dages behandling, så du kan som bibliotekspengemodtager bosat i udlandet opleve lidt forsinkelse.

3. En titel mangler på min titelliste. Hvad gør jeg?

Der er mange faktorer, der spiller ind i udregningen af bibliotekspengene. Brug din titelliste til at se, om vi har fået alle titler med eller om der skulle være mangler i angivelsen af titlerne. Vær opmærksom på, at vi skelner mellem to typer rettelser, og at de har hver sin frist for indberetning.

Læs mere om, hvordan du indberetter fejl og mangler til din titelliste

4. Hvornår er der frist for at indsende rettelser og dokumentation?

Der er to forskellige frister, alt efter hvilken type rettelser du skal indberette.

Fristen 4. juni 2026: kan udløse en efterudbetaling i september 2026. Gælder kun for titler med tekniske fejl i titellisten.

Fristen 31. december 2026: kan give bibliotekspenge fra 2027. Gælder for titler, der kræver, at du sender dokumentation. Læs mere om titler, der kræver dokumentation

Er du i tvivl om, hvilken frist, der gælder for dig, kan du læse mere på siden 'Bøger: Indberet fejl og mangler'

5. Mit beregnede beløb ligger under udbetalingsgrænsen (1.504 kr.). Sparer I sammen, så jeg får mine penge udbetalt, når de tilsammen udgør en beløb højere end grænsen?

Nej, man skal være beregnet til et beløb over udbetalingsgrænsen for at få del i årets bibliotekspenge. Udbetalingsgrænsen er politisk fastsat, og de frigivne midler fordeles blandt forfattere m.m., der får maksimalt 6.014 kr. (i 2025) udbetalt. 

6. Hvor/hvordan ser jeg min titelliste?

Din titelliste bliver automatisk sendt til Digital Post 9. april 2026 sammen med oplysninger om årets udbetaling af bibliotekspenge. Årets udbetaling af bibliotekspenge er 9. april 2026.

7. Kan jeg få pengene udbetalt til mit CVR-nummer i stedet?

Nej, bibliotekspengene er en personlig kulturstøtteordning, og pengene går til dig personligt som forfatter, illustrator, oversætter m.m. Man kan ikke få dem udbetalt til en virksomhed.

8. Jeg har ikke fået min udbetaling. Hvor er den?

Vi udbetaler altid til den aktuelle NemKonto. I nogle få tilfælde fejler udbetalingen, og så må du kontakte os. Betalinger til personer i udlandet håndteres separat og kan tage længere tid.

9. Min ægtefælle er død, og jeg har ikke fået hans/hendes bibliotekspenge i år.

Man skal tilmelde sig som efterlevende for at få halvdelen af vedkommendes bibliotekspenge, og derudover skal ægtefællens forfatternummer være lavere end 30.000. Du kan tilmelde dig senest 1. februar 2026, så du kommer i betragtning samme år. Efter fristen kan du tilmelde dig senest 1. februar 2027 til beregning til bibliotekspenge i 2027.

Gå til tilmelding til bibliotekspenge for efterlevende

10. Jeg ønsker at klage – hvordan gør jeg?

Du kan klage over fordelingen af bibliotekspenge 2026 til Slots- og Kulturstyrelsen. Det gør du ved at sende en klage via vores kontaktformular senest 4. juni 2026.

11. Jeg er pludselig blevet opmærksom på bibliotekspengene. Hvordan tilmelder jeg mig?

Brug vores skema senest 31. december 2025, så har du mulighed for at være med i beregning af bibliotekspenge fra næste år. Efter fristen kan du tilmelde dig senest 31. december 2026 til beregning af bibliotekspenge i 2027.

Gå til skemaet 'Biblioteksafgift for bøger - tilmelding'

12. Jeg er ved at flytte til udlandet. Hvad sker med mine bibliotekspenge?

Der bliver beregnet bibliotekspenge også, hvis du bor i udlandet. Dog får Slots- og Kulturstyrelsen ikke automatisk besked om din adresse eller dine kontooplysninger, hvis du bor i udlandet.

Det er en betingelse for udbetaling af bibliotekspenge, at du inden for fristen, 31. december, har afgivet korrekte oplysninger om adresse og dine kontooplysninger. Du kan sende oplysningerne enten ved at sende en mail herom til lib@slks.dk eller ved at sende et fysisk brev med oplysningerne.

Hvis du flytter tilbage til Danmark, skal du sende besked om din nye adresse for at være tilmeldt ordningen.

Opdateret 19. december 2025