Ofte stillede spørgsmål

Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål nedenfor, er du velkommen til at ringe til vores hotline på telefon: 33 74 50 00.

Hvornår kan jeg afrapportere?

Hvordan ved jeg, hvilken hjælpepakke jeg har søgt?

Du modtager et afgørelsesbrev, når du har søgt en COVID-19-hjælpepakke hos Slots- og Kulturstyrelsen. I afgørelsesbrevet kan du se, hvilken hjælpepakke du har søgt kompensation eller tilskud fra. Det er også i dette brev, at du kan se, hvilken periode du har søgt.

Hvornår skal jeg bruge Nem-ID?

Alle ansøgninger og afrapporteringer skal signeres med NemID. Efter du har indsendt din ansøgning eller afrapportering, vil du få en kvittering med de oplysninger, som vi har registreret. Vi anbefaler, at du gemmer denne kvittering.

Hvis du søger på vegne af en forening, er det vigtigt, at du benytter foreningens NemID, da foreningens CVR-nummer og NemID skal være koblet sammen.

Ved nogle afrapporteringer vil der være krav om, at regnskabet er underskrevet. Det kan enten gøres ved brug af Penneo eller ved at printe regnskabsskemaet ud, underskrive det og scanne det ind. Vær opmærksom på at vi kun modtager afrapporteringer, der er indsendt elektronisk.

Hvorfor får jeg meldingen ”Vent venligst” uden at komme videre, når jeg signerer med NemID?

Der kan være flere årsager til, at du får denne fejlmelding. Det kan være fordi, at du:

  • bruger en anden browser end Firefox eller Chrome. Prøv at udfylde ansøgningen i Firefox eller Chrome.
  • bruger dit private NemID, hvor du signerer på vegne af en forening. Prøv med foreningens NemID. Hvis ikke din forening har NemID, kan det bestilles.
  • har brugt længere end 15 minutter på at udfylde ansøgningsskemaet. Prøv at udfylde ansøgningen én gang til.

Hvorfor får jeg besked om, at regnskabsskabelonen er skrivebeskyttet?

Hvis du får besked om, at regnskabsskabelonen er skrivebeskyttet, skyldes det som regel:

  • at du har musen i et skrivebeskyttet felt eller fane. Prøv at skriv i feltet/fanen ved siden af.
  • at du har downloadet regnskabsskabelonen fra en anden browser end Firefox eller Chrome.
  • at du har åbnet regnskabsskabelonen i Numbers. Prøv at åben skabelonen i Excel eller Google Sheets.

Hvad er en regnskabskyndig?

Hvis der er givet et tilskud på mellem 100.000-500.000 kr., vil der i afrapporteringen være krav om, at der er en regnskabskyndig person, der har kontrolleret regnskabet.

Den regnskabskyndige skal i sin rolle være uafhængig, og må ikke være den samme, som underskriver regnskabet eller løser opgaver, som er en del af projektet, herunder bogføring. 

Det er ligeledes et krav, at den regnskabskyndige skal have faglig kompetence til at gennemgå regnskabet i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Gennemgangen skal ske under iagttagelse af bestemmelserne i §10, stk. 2:

  • Regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler
  • Tilskudsbetingelserne i bevillingsbrevet er opfyldte
  • Tilskuddet er anvendt efter formålet
  • Tilskudsmodtager har 'taget skyldige økonomiske hensyn’ dvs. ageret økonomisk fornuftigt
  • De oplysninger, som tilskudsmodtager har meddelt Slots- og Kulturstyrelsen eller aktivitetens formål og mål, er dokumenterede.

Du kan læse mere i Bekendtgørelse om regnskab og revision af projekt- og aktivitetstilskud fra Kulturministeriet.

Hvad er et journalnummer?

Alle ansøgninger angives med et journalnummer. Du kan finde dit journalnummer i det afgørelsesbrev, som du har modtaget fra Slots- og Kulturstyrelsen. Hvis du har været i dialog med din sagsbehandler, vil journalnummeret også ofte stå i emnefeltet. Journalnummeret kan eksempelvis være "HJKUNST.2020-0001".

Hvordan finder jeg mit produktionsnummer (p-nummer)?

Du kan finde dit produktionsnummer (p-nummer) ved at søge på dit CVR-nummer på cvr.dk. Her kan du se, hvilket p-nummer der er tilknyttet dit CVR-nummer.

Hvad skal jeg bruge min kvittering til?

Ved nogle puljer og ordninger vil der være krav om, at ansøger skal beholde dokumentation og kvitteringer.

Der er ikke behov for at indsende bilag, kvitteringer mv. sammen med regnskabet. Kulturministeriet/ Slots- og Kulturstyrelsen kan bede om dokumentation for projektets økonomi i fem år fra udgangen af det år, hvor projektet er afsluttet. Hvis du har behov for yderligere information, kan du altid orientere dig i de enkelte puljebeskrivelser.

Hvor kommer kompensation eller tilskud til at fremgå i min årsopgørelse?

Ud fra den enkeltes situation kan det være forskelligt, hvor tilskud eller kompensation fra Slots- og Kulturstyrelsen registreres hos Skat. Vi anbefaler derfor, at du kontakter Skat direkte, hvis du ønsker vejledning ud fra din konkrete situation.

Hvor kan jeg finde råd og regler om COVID-19?

Opdateret 25. november 2021

HOTLINE | 33 74 50 00

Mandag - torsdag: kl. 9:00-16:00
Fredag: kl. 9:00-15:00
Lukket hver dag kl. 12:00-12:30

E-mail: corona@kum.dk

Vi besvarer generelle spørgsmål om aktuelle COVID-19-hjælpepakker og afrapportering.

Modtag nyt om COVID-19

Få direkte besked i din indbakke, hvis der sker nyt med COVID-19-hjælpepakker og afrapportering. Så er du altid opdateret.
Tilmeld dig her