Sådan søger du om støtte
En ansøgning til Creative Europe skal indsendes gennem Europa-Kommissionens egen platform, Funding & Tenders Opportunities Portal (FTOP)
I tvivl om nogle af de tekniske begreber? Tag et kig i Ordbog: EU'sk-dansk
Videoguide: Find puljen og dokumenterne på FTOP
Find linket til puljen
Du finder linket til den pulje, du ønsker at ansøge under Puljer
Klik på rette pulje. Nederst finder du en knap, der fører dig til puljen i FTOP.
Når du er inde i puljen på FTOP skal du scrolle ned til afsnittet ”Start submission”. Her kan du vælge at oprette en ansøgning.
Et tip: Når du opretter en ansøgning i FTOP, får du adgang til vigtige dokumenter, såsom ansøgningsskemaet og budgetskemaet. Opret derfor gerne ansøgningen tidligt i forløbet. Den bliver ikke sendt ind eller læst af andre inden du vælger at indsende.
Du kan også fremsøge puljen på FTOP. Se hvordan i denne videoguide
EU-login
Før du kan ansøge, skal du oprette et EU-login på Funding & tender opportunities portal (FTOP)
Det skal du blot bruge din email-adresse for at kunne gøre.
Funding & Tenders Opportunities Portal (FTOP)
Alle Creative Europes støtteprogrammer findes på FTOP
Desuden har Kommissionen lavet vækrtøjet CulturEU, en interaktiv guide til fundingmuligheder for kulturprojekter
Guiden genererer en oversigt over aktuelle støttemuligheder baseret på din branche, organisationsform og type af projekt.
Sådan kommer du igang med FTOP
Vi har samlet en række guides til FTOP:
- EU-Kommissionen har lavet en pdf-guide til at komme i gang som bruger af FTOP: How to find and apply for funding opportunites
- Du kan også bruge denne online manual hvor du bliver guidet direkte hen til FTOP's mange funktioner.
- Se denne videoguide, der guider dig gennem de mest basale funktioner i FTOP: The Funding & tenders Portal for beginners
- Du kan også orientere dig i denne FAQ
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har desuden lavet disse tre videoguides:
-
Film 2: Sådan bruger du Funding & Tenders Portal til at finde de muligheder, der matcher dit projekt
-
Film 3: Sådan registrerer du dig og din organisation på Funding & Tenders Portal
Al kommunikation med EACEA vedr. ansøgningen, støtte/afslag, ændringer etc. foregår via FTOP.
PIC (Participant Identification Code)
Alle ansøgende organisationer skal have et PIC-nummer.
PIC-nummeret oprettes på FTOP
- Tjek, om din organisation allerede har et PIC-nummer her
- Hvis ikke, kan du registrere din organisation her
I tvivl om, hvordan du opretter PIC? Se denne videoguide fra Forsknings- og Uddannelsesstyrelsen:
Sådan registrerer du dig og din organisation på Funding & Tenders Portal
LEAR
Hver organisation skal udpege en person til "LEAR" (Legal Entity Appointed Representative). Det er den eneste person, der har adgang til at gå ind og ændre virksomhedens data og oplysninger efter teamet i Bruxelles har valideret det.
Onlineansøgning: ansøgningsskema og formularer
Ansøgningen udfyldes og indsendes via FTOP
Du får adgang til ansøgningsskemaet, budgetskema samt evt. andre obligatoriske bilag, når du klikker "start submission" på puljesiden på FTOP.
Ansøgningen består af 3 dele:
Part A
Onlineformular med projektets stamoplysninger, oplysninger om partnere samt anmodet støttebeløb.
Part B
Projektbeskrivelse, budget og evt. bilag. Skabeloner til disse downloades, udfyldes og uploades.
Part C
Onlineformular med administrative oplysninger om projektet, bl.a. formål og prioriteter.
Ansøgningen skal være indsendt senest kl. 17.00 på datoen for deadline, men vi anbefaler at indsende et par dage i forvejen i tilfælde af tekniske problemer.
Sådan finder du eksempler og dokumentskabeloner
Du kan finde skabeloner til alle puljer og alle dele i ansøgningsprocessen på denne side
Vælg Creative Europe i drop down-menuen "Filter by programme" i venstre side.
Dernæst kan du fx finde skabeloner til ansøgninger ved at folde menuen "Templates & forms" og dernæst "Application forms" ud. Der vil være en ansøgningsskabelon for hhv. MEDIA-delprogrammet og Culture-delprogrammet. Her skal du vælge Culture.
OBS: Ansøgningsskabelonerne her er blot eksempler – du får adgang til det rette ansøgningsskema, når du opretter ansøgningen på portalen. Det kan du kun gøre, så længe puljen er åben (som regel ca. 3 måneder).
IT Help Desk
Hvis du oplever tekniske problemer i forbindelse med ansøgningsprocessen, skal du kontakte IT Helpdesken i Bruxelles – dette skal ske inden kl.17:00 på dagen for ansøgningsfristen!
IT Helpdesk kontaktformular
IT Helpdesk e-mail: eacea-helpdesk@ ec.europa.eu
IT Helpdesk telefonnummer: +32 2 299 0705
Se også IT Helpdeskens FAQ
Ansøgningsprocessen
Her kan du læse mere om ansøgningsprocessens forskellige skridt.
Inden du ansøger
Det er en rigtig god idé at kontakte os, inden du begynder på en ansøgning, da vi hurtigt kan finde ud af, om din organisation er ansøgningsberettiget, og om projektet er egnet til støtte gennem Creative Europe Culture.
Orientér dig også gerne i de forskellige guides og ressourcer, vi har stillet til rådighed her på hjemmesiden:
Vi står til rådighed for alle interesserede ansøgere, og vi fungerer også gerne som sparringspartner ved at læse ansøgningen igennem og give feedback. Dette er en del af vores job og koster ikke noget. Dog vil vi gerne kontaktes tidligt i processen og modtage materiale til gennemlæsning i god tid, da vi ofte hjælper mange på samme tid med deres ansøgninger.
Vent derfor ikke til få dage før deadline med at kontakte os, da vi så ikke kan garantere at vi har nok tid til gennemlæsning og til at give den optimale feedback.
Skriv til os på EU@slks.dk
Hvornår kan jeg forvente at få svar på ansøgningen?
Ansøgere modtager en bekræftelse i FTOP, når ansøgningen er registreret.
Puljebeskrivelsen vil indeholde en indikativ tidslinje for hele processen, så orientér dig i den.
Som en tommelfingerregel gælder følgende:
Svar på ansøgningen kommer ca. 6 måneder efter ansøgningsfristen.
Hvis projektet bliver udvalgt til at få støtte, bliver I inviteret til den såkaldte ”Grant Agreement Preparation” (GAP). Her bliver kontrakten udformet og projektets sidste detaljer fastlagt. Det kan fx være, at Kommissionen har kommentarer og ændringsforslag til budgettet eller lignende. Det er også her, Kommissionen kigger ansøgerne i kortene og vurderer, om de er solidt nok funderet til at kunne håndtere et EU-projekt.
GAP kan være 1-3 måneder og i sjældne tilfælde endnu længere.
Først når kontrakten er underskrevet, kan projektet gå i gang.
Hvor stor er chancen for at få støtte?
Godkendte ansøgninger bliver evalueret baseret på et pointsystem og ansøgningerne bliver rangeret efter det samlede pointtal. Ansøgerne med de højest antal point modtager støtte inden for budgetrammerne.
Der er generelt skrap konkurrence om Creative Europes midler, så det er vigtigt at du sikrer dig, at projektet lever op til de krav, Kommissionen har udstukket.
Vi har lavet en lille guide, der kan hjælpe med at afklare, om det er relevant for dig at søge støtte gennem Creative Europe. Den kan du finde her
Selvom du har været i kontakt med Creative Europe-desken, og vi har givet feedback på ansøgningen, er det selvfølgelig ikke ensbetydende med, at du er sikret støtte. Det hele afhænger af ansøgerfeltet.
Hvad hvis jeg får afslag?
Lad dig aldrig slå ud af et afslag! Mange oplever, at de først får støtte tredje eller fjerde gang, de ansøger.
Hvis ansøger og projekt er ansøgningsberettiget, men ikke opnår nok point til at få støtte, sender EU-Kommissionen en skriftlig evaluering, som du bør læse grundigt og tage med i dine overvejelser og strategier, næste gang du ansøger.
Vi tager gerne et møde med dig og snakker om den evaluering, du har fået ved et eventuelt afslag.
Er dit projekt støttet af Creative Europe? Så vil vi meget gerne følge med i, hvad I laver! Brug hashtagget #creativeeuropestøtter, når du deler indhold på Instagram, der er støttet af Creative Europe.