Sådan søger du om støtte

Sådan ansøger du

En ansøgning til Creative Europe skal indsendes gennem Europa-Kommissionens egen platform, Funding & Tenders Opportunities Portal (FTOP).

Se, hvor du finder ansøgningslinket samt andre vigtige oplysninger her:

Find link til puljen

Du finder linket til den pulje, du ønsker at ansøge under Puljer. Klik på rette pulje. Under ansøgningsfristen finder du linket til puljen i FTOP.

Når du er inde i puljen på FTOP skal du scrolle ned til afsnittet ”Start submission”. Her kan du vælge at oprette en ansøgning.

Et tip: Når du opretter en ansøgning i FTOP, får du adgang til vigtige dokumenter, såsom ansøgningsskemaet og budgetskemaet. Opret derfor gerne ansøgningen tidligt i forløbet. Den bliver ikke sendt ind eller læst af andre inden du vælger at indsende.

EU-login

Før du kan ansøge, skal du oprette et EU-login på Funding & tender opportunities portal (FTOP). Det skal du blot bruge din email-adresse for at kunne gøre.

Følg evt. denne guide.

Funding & Tenders Opportunities Portal (FTOP)

Alle European Education and Culture Executive Agency (EACEA)'s støttemuligheder, herunder Creative Europe, fremgår af FTOP.

Desuden har Kommissionen lavet denne interaktive guide, der genererer en oversigt over aktuelle støttemuligheder baseret på din branche, organisationsform og type af projekt.

Vi har samlet nogle guides til at komme i gang med FTOP:

Al kommunikation med EACEA vedr. ansøgningen, støtte/afslag, ændringer etc. foregår via FTOP.

PIC kode (Participant Identification Code)

Alle ansøgende organisationer skal have en PIC kode.

Du kan tjekke, om din organisation allerede har en PIC kode eller registrere din organisation her.

LEAR

Hver organisation skal udpege en person til "LEAR" (Legal Entity Appointed Representative). Det er den eneste person, der har adgang til at gå ind og ændre virksomhedens data og oplysninger efter teamet i Bruxelles har valideret det.

Se vejledningen om udpegelse og oprettelse af LEAR.

eForm og bilag

Ansøgere skal udfylde ansøgningsskemaet online i portalen FTOP.

Det er muligt at vedhæfte bilag så som mood boards mm. Hvor der findes templates i FTOP, skal disse anvendes (fx til budget og projektbeskrivelse).

Ansøgningen skal være indsendt senest kl. 17.00 på datoen for deadline.

Inden du ansøger

Det er en rigtig god idé at kontakte os, inden du begynder på en ansøgning, da vi hurtigt kan finde ud af, om din organisation er ansøgningsberettiget, og om projektet er egnet til støtte gennem Creative Europe Culture.

Vi står til rådighed for alle interesserede ansøgere, og vi fungerer også gerne som sparringspartner ved at læse ansøgningen igennem og give feedback. Dette er en del af vores job og koster ikke noget. Dog vil vi gerne kontaktes tidligt i processen og modtage materiale til gennemlæsning i god tid, da vi ofte hjælper mange på samme tid med deres ansøgninger.

Vent derfor ikke til få dage før deadline med at kontakte os, da vi så ikke kan garantere at vi har nok tid til gennemlæsning og til at give den optimale feedback.

IT Help Desk 

Hvis du oplever tekniske problemer i forbindelse med ansøgningsprocessen, skal du kontakte IT Helpdesken i Bruxelles – dette skal ske inden kl.17:00 på dagen for ansøgningsfristen! 

IT Helpdesk kontaktformular

IT Helpdesk e-mail: eacea-helpdesk@remove-this.ec.europa.eu 

IT Helpdesk telefonnummer: +32 2 299 0705

Se også IT Helpdeskens FAQ.

Hvornår kan jeg forvente at få svar på ansøgningen?

Ansøgere modtager en bekræftelse i FTOP, når ansøgningen er registreret.

Svar på ansøgningen kommer ca. 6 måneder efter ansøgningsfristen.

Hvis projektet bliver udvalgt til at få støtte, bliver I inviteret til den såkaldte ”Grant Agreement Preparation” (GAP). Her bliver kontrakten udformet og projektets sidste detaljer fastlagt. Det kan fx være, at Kommissionen har kommentarer og ændringsforslag til budgettet eller lignende. Det er også her, Kommissionen kigger ansøgerne i kortene og vurderer, om de er solidt nok funderet til at kunne håndtere et EU-projekt.

GAP kan være 1-3 måneder og i sjældne tilfælde endnu længere.

Først når kontrakten er underskrevet, kan projektet gå i gang.

Hvor stor er chancen for at få støtte?

Godkendte ansøgninger bliver evalueret baseret på et pointsystem og ansøgningerne bliver rangeret efter det samlede pointtal. Ansøgerne med de højest antal point modtager støtte inden for budgetrammerne.

Selvom du har været i kontakt med Creative Europe-desken, og vi har givet feedback på ansøgningen, er det selvfølgelig ikke ensbetydende med, at du er sikret støtte. Det hele afhænger af ansøgerfeltet. 

Hvad hvis jeg får afslag?

Lad dig aldrig slå ud af et afslag! Mange oplever, at de først får støtte tredje eller fjerde gang, de ansøger.

Hvis ansøger og projekt er ansøgningsberettiget, men ikke opnår nok point til at få støtte, sender EU-Kommissionen en skriftlig evaluering, som du bør læse grundigt og tage med i dine overvejelser og strategier, næste gang du ansøger.

Vi tager gerne et møde med dig og snakker om den evaluering, du har fået ved et eventuelt afslag.

Opdateret 17. november 2022

Nyt fra Creative Europe Culture

Modtag nyhedsbrev om EU-støtte.
Tilmeld

Følg Creative Europe Desk Danmark

Facebook

LinkedIn

Instagram

Twitter

Er dit projekt støttet af Creative Europe? Så vil vi meget gerne følge med i, hvad I laver! Brug hashtagget #creativeeuropestøtter, når du deler indhold på Instagram, der er støttet af Creative Europe.