Og de nominerede er…

To prisudvalg har til opgave at vurdere, hvilke titler der er blandt årets mest bemærkelsesværdige bøger til børn og unge.

Her finder du de nominerede bøger udkommet i 2023 

Ondulaten

Ondulaten

Illustreret af StineStregen (skrevet af Zenia Johnsen)

Forlag: Gads Forlag

Stine Spedsberg er bedre kendt som Stinestregen, som har en trofast følgeskare på sin tegnede dagbog på nettet, Stinestregen.dk. Hun er en eksperimenterende tegner, der har udgivet tegnede bøger for alle aldersgrupper: voksne, unge og billedbøger for de mindste.

I ’Ondulaten’ folder hun sig ud i en billedbog, der låner elementer fra tegneserier og avisstriber og som nøder øjnene til at vandre gennem fortællingen. Trods enkelheden i stregen er alle figurerne så ekspressive, at man ikke er i tvivl om deres sindsstemning. Der er masser af dynamik og kraft i streger og farver, og illustratoren bruger skygger til at give baggrunde akkurat den rette portion karakter, blandt andet så mørket virker så nærværende, at man synes, at man kan mærke det.

Stinestregens stil er særegen og appellerer til alle aldre, såvel børn som voksne. Der er ikke andre, der minder om hende i børnebogssammenhænge. Stilen udfordrer betragteren, den er ironisk, satirisk og samtidig bidrager den til at folde den skrevne tekst ud, så fortællingen bliver mere levende og dynamisk. Bogen afspejler den bredde, som man kan finde i børnelitteraturen, fra det skønne til det skøre, og i ’Ondulaten’ præsenteres man for en solid blanding af begge dele.

Målgruppe: 6+.

’Ondulaten’ er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Historien om en dreng der (måske) hedder Torben

Historien om en dreng der (måske) hedder Torben

Historien om en dreng der (måske) hedder Torben

Illustreret af Rasmus Meisler (skrevet af Sabine Lemire)

Forlag: Gads Forlag

Bogen handler om en dreng, der bor alene i et lille bitte hus. Han interesserer sig for dyr, især bænkebidere, men han er ensom og ønsker sig en ven. Drengen hænger en seddel op på væggen, men får ikke respons på den. I stedet får han et brev fra skolen om, at han skal møde op første hverdag. Skolen er ikke den store succes med regnestykker, der kun handler om tal, ikke om livet og med en lærer, der mobber Kirsten, en pige som har svært ved at stave.

Drengen, som måske hedder Torben, bliver venner med Kirsten og får også en kat, der dog hellere vil være en hund.

Historien er både sød og interessant med masser af temaer, man kan tale om, men den folder sig ekstra ud gennem de skønne illustrationer, der lægger lag til historien. Siderne består dels af stregtegninger med douche farver, men også med skygger, der fortæller mere om handlingen. Opsætningen på siderne er meget varieret, og det fungerer virkelig godt, og omslaget er lækkert med et mat udtryk, der passer til stemningen og historien. Stederne i København er genkendelige, og tegningerne dygtigt udført. Man mærker stemningen i København gennem illustrationerne, og selvom der er alvorlige temaer på spil, bliver historien aldrig tung takket være tegningernes lethed.

Målgruppe: 6 – 10 år

’Historien om en dreng, der (måske) hedder Torben’ er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Den fantastiske bus

Den fantastiske bus

Den fantastiske bus

Skrevet og illustreret af Jakob Martin Strid

Forlag: Gyldendal

Det er på alle måder en voldsom og gavmild bog, som Strid efter femten års arbejde har udgivet. Han har en boblende og ultranaiv fortællerglæde i såvel billede som tekst, og en uforlignelig evne til at koble tekst og illustrationer sammen, så de fremstår som en udelelig enhed.

Strids teknikfascination fornægter sig ikke. Indimellem lader Strid tegningerne være blåhvide, som var det en rigtig teknisk tegning. Til andre tider laver han markeringer på tegninger med blå tusch med pile, så man lægger mærke til noget specifikt i tegningen.

Den sociale indignation fylder også. Et af de første stop med bussen er, hvor man samler Takus far op fra en fabrik, hvor han stort set har siddet indespærret i et år for at tjene penge til, at Taku og hans mor kan overleve. Og stakkels Timo er syg, fordi luften er forurenet og fuld af smog.

Det er en bog, man synker ned i, nærmest bogstaveligt, for den er som sagt enorm. Selvfølgelig ender fortællingen lykkeligt, og undervejs er man blevet morderligt underholdt og blevet imponeret over den vilde rejse med den seje bus hen over den imaginære verden og den fantasi, der strømmer ud af hvert penne- og penselstrøg.

Målgruppe: alle børn og voksne over 3 år.

’Den fantastiske bus’ er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Første gang jeg bliver afvist

Første gang jeg bliver afvist

Første gang jeg bliver afvist

Af Babak Vakili

Forlag: Gutkind

Et sjældent indblik i hvordan det er at stå udenfor og gang på gang blive afvist på baggrund af ens hudfarve.

Samy og hans kæreste Maya er i byen med hendes chef. Hans kæreste er blevet forfremmet, og det skal fejres. På turen gennem indre by genkalder Samy sig en specifik bytur for 10 år siden, diskotek for diskotek. En bytur som bød på talrige ydmygende afvisninger og som endte fatalt med at Samy slog en flaske i hovedet på en dørmand. De andre og Samy vil igen stå foran en dørmand - men hvordan skal Samy få de andre til at forstå, at han aldrig i sit liv er blevet lukket ind?

”Første gang jeg bliver afvist” er en alvorlig og stærk novelle om den diskrimination og stigmatisering, der foregår i nattelivet. Babak Vakili skriver levende, råt, ægte og rammende, og som læser mærker man tydeligt vreden, og ydmygelsen, som de gentagende afvisninger medfører.

En rammende og vedrørende læseoplevelse, som giver stof til eftertanke.

Målgruppe: 16+ år

Babak Vakili er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Papirhjerter

Papirhjerter

Papirhjerter

Af Hanne Dagmar Raaberg

Forlag: Gutkind

I Hanne Dagmar Raabergs ’Papirhjerter’ møder vi Alva, der lever midt i den svære tid mellem at være barn og ung, hvor alting forandrer sig, og det, der førhen var simpelt, pludselig bliver meget kompliceret. Kroppen er ikke bare en del af Alvas jeg, men bliver noget i forandring, hun ikke kan styre. Alva kan lave fine hjerter og dyr i papir og har styr på at bage, men kroppen, venskaberne og de spirende kærlighedsrelationer har det med at udvikle sig i andre retninger, end hun troede.

Fortællingen er klassisk; bedsteveninden der svigter en til fordel for den populære pigegruppe, forældrene, hvis liv man må indrette sig efter, og oplevelsen af det første kys. Men Raaberg formår at gøre den frisk og ny og vedkommende. 

’Papirhjerter’ er en rørende og stilsikker beretning om at finde sig selv og forstå, at ærlighed omkring sine følelser måske er det vigtigste, man har. Den er skrevet i en letflydende form for knækprosa med minder tilbage til Vita Andersen. Tekstens grafiske udtryk følger med indholdet, der er hjerter, gentagelser, og mellemrummene imellem ordene bliver også brugt. Også her formår Raaberg at gøre et klassisk virkemiddel levende og nyt.

Målgruppe 10+ år

Hanne Dagmar Raaberg er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Alba Columbas sidste rejse – en bog om søstrene Grønøje

Alba Columbas sidste rejse – en bog om søstrene Grønøje

Alba Columbas sidste rejse – en bog om søstrene Grønøje

Af Liva Skogemann

Forlag: Jensen og Dalgaard

”Når man har den første sætning, kommer resten af sig selv.”

Søstrene Grønøje finder en døende, kridhvid due i sneen. På duens ben sidder et lille brev med en hemmelig kode. I processen med at bryde koden splintres pigernes søsterskab, og forskellighederne slår gnister. Den knækkede kode indikerer, at nogen har brug for hjælp. Styrken i at være søstre på trods bliver kernen, når de både skal løse mysterier og bekæmpe dæmoner.

I et børneunivers bestående af brevduer, huer, handsker, morsetegn, madpakker og sneengle sprudler sproget vedkommende. Fortælleren er den 9-årige Lisa, som er sjældent autentisk og livsklog. Langsommelighed præger værket, som med lyriske indslag, sproglige billeder og metalag former en helstøbt fortælling om livets skyggesider belyst gennem et naivt, kærligt barnesind.

Læseren suges ind i mysteriet om den vildfarne brevdue og søstrenes kamp for at være søstre. Barnets lyst til leg, insisteren på det gode i alle mennesker og nysgerrighed på alle livets facetter er bogens kerne. En kerne som forløses særligt fornemt af et tindrende sprogligt overskud.

Målgruppe: 8+ år

Liva Skogemann er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

De nominerede for bogåret 2022

Lille træ

Lille træ

Af Jacinta Madsen

Forlag: Gutkind

Lille Træ handler om et spirende venskab mellem en pige og et træ, der er lige ved at springe ud. Pigen tager træet med hjem og prøver at gøre det behageligt for det lille træ, men opdager langsomt, at træet har andre behov end hende.

Allerede den skinnende forside tiltrækker sig opmærksomhed. Illustrationen er en collage af rigtige blade fra skoven, tegnede elementer og en malet baggrund. Inde i bogen fortsætter blandingen af malede, tegnede og virkelige elementer, som helt analogt er lagt op og fotograferet. Bogens materialitet giver læseren lyst til at røre ved siderne, og det vil være oplagt, at børn og voksne efter endt læsning bevæger sig sammen ud i naturen. At sanse verden med flere sanser giver grobund for at begribe verden. Og begriber vi naturen, får vi også lyst til at passe på den.

Teksten i bogen er nærmest håndskrevet, hvilket passer godt ind i bogens udtryk af sanselighed. Hver side er fyldt ud med farver, som sammen med pigens glade udtryk gør læsningen til en positiv, varm og humoristisk oplevelse.

Målgruppe: 3+ år

Jacinta Madsen er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Dumme lorteblomst

Dumme lorteblomst

Af Jan Oksbøl Callesen

Forlag: Jensen & Dalgaard

Selve titlen og de første monokrome sider med helt røde, gule og grønne opslag slår radikalt bogen an. Vi mødes af en kort historie om en mand, der ligger under et æbletræ. Æblerne falder ned omkring ham og han beslutter sig til at flytte sig, men bonk! så bliver han ramt. Han beslutter sig for aldrig at gøre noget igen. Nu zoomer historien hen imod et barn, som beslutter sig for at gøre noget, at tegne en superflot blomst. Men det ene forsøg efter det andet går galt. DUMME LORTE-BLOMST! Blomsten bliver til et gigantisk uhyre, der jagter barnet rundt i huset. Øv, den blev slet ikke som jeg havde tænkt. Det er der sjældent noget, der gør. Men tegningen blev superflot! Historien zoomer nu ud af vinduet og hen imod en karakter, som vil gå på stylter til Honduras. Det kommer da til at tage 1000 år?! Måske, men det er ok, at det går langsomt, så længe det går fremad! Ved siden af sidder manden under æbletræet, og så slutter historien hvor den ender. Grøn. Gul. Rød.

Jan Oksbøl Callesens unikke stil og stoflighed, som er holdt i få og afdæmpede nuancer, bæres legende igennem af en tyk, ekspressiv og grafisk streg, hvor figurer er klippet ud og affotograferet, og små analoge hilsener er inkorporeret. En universel historie fortalt på en både enkel og sofistikeret måde fra barnets perspektiv om forholdet imellem tanker og handlinger, indre og ydre stemmer, forventninger og følelser.

Målgruppe: 5+ år

Jan Oksbøl Callesen er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Påfugl

Påfugl

Af Ane Bjørn

Forlag: Gutkind

Ane Bjørn har en særlig evne til at afbilde barnets indre forestillingsevne, så man bliver engageret og overvældet. Selv om Momo helst vil klæde sig ud som en påfugl til fastelavn, køber hans far i stedet et flyveøglekostume til ham. På vej hjem fra skole møder Momo den mystiske Fuglemand, som efterlader en påfuglefjer til Momo og senere viser ham en rigtig påfugl. Efter en dårlig fastelavnsdag som flyveøgle fortæller Momo sin far om sin fascination af påfuglen, og da Momo er gået i seng, syr faren et påfuglekostume, som Momo tager på i skole dagen efter. Historien slutter med ”I går var det fastelavn, og Momo var en flyveøgle. I dag er han bare Momo.”

Fortællingen har flere lag, og Ane Bjørn evner at få læseren til at læne sig frem i sædet for at fange de fine nuancer og pointer, som langsomt dukker op, efterhånden som man bladrer i siderne. Fuglemanden er en dramatisk figur, som ikke lader sig forklare, men tilføjer magi til historien om et barn, der vil mødes og ses, som han ser sig selv. Bogen er alt i alt en smittende fortælling om et aktuelt emne om diversitet og egen og andres accept deraf.

Målgruppe: 5+ år

Ane Bjørn er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Helmut på flugt

Helmut på flugt

Af Line Jensen

Forlag: Grønningen 1

Med Helmut på flugt har multikunstneren Line Jensen skrevet og tegnet en usædvanlig billedbog om krig, flugt, svigt og håb. Den lille Helmut er født det forkerte sted på det forkerte tidspunkt af forældre med den forkerte overbevisning, og derfor mister han sin trygge barndom. Efter en dramatisk flugt ankommer han til en ny virkelighed, hvor mennesker og regler er fremmede og uforståelige, men trods medbragte traumer formår han at tilpasse sig.

Line Jensen fortæller om tyske flygtninge i slutningen af Anden Verdenskrig fra et barns naive synsvinkel. Hun tror både på det portrætterede barns overlevelse og det læsende barns evne til indlevelse og eftertanke. Nok handler bogen om sult, forfrysninger og druknedød, men indimellem spirer også venskaber, omsorg og fremtidstro. Historisk distance og empati balanceres, og det kontroversielle stof formidles fordomsfrit og uden unødig pædagogik.

Målgruppe: 10+ år

Line Jensen er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Tænk ikke på mig

Tænk ikke på mig

Af Vilma Sandnes Johansson

Forlag: Gutkind

Mor visner, mens Vilma gror. Vilma møder kærligheden, har sex i et telt på Roskilde, griner og græder ved følelsens magiske flaksende sommerfugle og drilske fiksfakserier. Mor dør imens og langsomt, og Vilma træder ud af ungdomslivets interrail og krammer hende i smertelig symbiose under dynen med lyden af samstemmig latter og gråd.

”Vidste hun godt, at hendes død ville blive min genstart?” En ung autentisk stemme fortæller os om det grimme og det smukke, om det stærke og det sårbare, om det frugtbare og det ufrugtbare, om livet og om døden i en fortælling, hvor der krydsklippes mellem før og nu, og hvor poesien flyder mellem ordene. Et følelsesmæssigt virvar og en litterær kompleksitet bidrager til enkelheden. Det er formfuldendt, flot og frygteligt, et møde med døden og en gave til livet.

Målgruppe: 13+ år

Vilma Sandnes Johansson er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

En Muarnin for Eileen Green

En Muarnin for Eileen Green

Af Peter Nordahl

Forlag: Gads Forlag

Hvis du har en dyreven, så klø den bag ørerne, mens du læser det, der absolut ikke er nogen nusse-hygge-nygge-kæledyrs-bog - tværtimod er Peter Nordahls ungdomsroman noget af det mest underlige, uhyggelige, men også morsomme, der er udkommet i år.

Muarnin er en blanding af en mus, et marsvin og en kanin. Kan du se sådan et dyr for dig? Bogen om Eileen Green handler om, hvordan vi behandler hinanden, også vores kæledyr. Der er veninden, Patricia Pink, tusindvis af tændstikker og en far, et afklaringskompleks, en omsorgsbetjent og psykoanalytikeren Sigmund, appelsinjuice, der smager af tændvæske. Der er noget, Eileen Green ikke vil huske. En hemmelighed.

Peter Nordahl skriver særligt og direkte og surrealistisk – så en muarnin bliver til virkelighed med ét hængende øre og en lang hale. Aldrig har noget kæledyr været så nuttet og så skræmmende.

Målgruppe: 13+ år

Peter Nordahl er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

De nominerede for bogåret 2021

Historien om englebassen

Historien om englebassen

Af Bjarne Reuter og Ursula Seeberg

Forlag: Gyldendal

“Det var en sprød sommermorgen med en sød søndenvind (…)”, Vida og Karl er på besøg hos farfar, og en mystisk pakke har forinden varslet udsigt til eventyr og historiefortælling. Der sker mærkelige og uforklarlige ting i skoven, som kræver heltemod og havregryn. ’Englebassen’ er en gammeldags fortælling for det moderne barn, og i dette modsætningsforhold bliver magien skabt med sproget som bindeled og finurlig katalysator. Nostalgien bliver flerstemmig, som et litterært hyperlink, der i en fortælling uden elektroniske devices gør livet større for os alle.

“Man skal have respekt for historierne”, sagde farfaren. Respekt for historien om Englebassen!

Målgruppe: 5+ år

Bjarne Reuter er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Drengen uden øre

Drengen uden øre

Af Lilja Scherfig og Toril Bækmark

Forlag: Jensen & Dalgaard

Safran i en forbrændt hånd. Marco, Maria og Sammy. ’Drengen uden øre’ er smuk og grusom. Sproget er tæt og intenst. Bogen er en mellemting mellem roman og lyrik og foregår midt i en krig. En dreng dør. Moderen modtager hans grønne trøje. Det er ikke til at vide, hvor vi er. Et sted, hvor fjender og venner bor tæt, hvor børn slår ihjel, hvor farverne er stærke, og maden krydret. Et sted med varme og fællesskab og uløselige konflikter. Bogen kravler ind under huden på os. Vi er publikum, men det er, som om vores skæbne også er vævet ind i historien. ’Drengen uden øre’ kan læses igen og igen, og hver gang vil man opleve flere detaljer. Det er en bog til unge, som man skal tale med nogen om.

Målgruppe: 12+ år

Lilja Scherfig er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Bjørnen

Bjørnen

Af Tina Sakura og Signe Kjær

Forlag: Carlsen

Illustratorprisudvalgets motiveringstekst:

Bjørnen er et enestående formfuldendt og aktuelt værk, hvor et tæt samarbejde mellem forfatter Tina Sakura og illustrator Signe Kjær tydeligt skinner igennem i flersporede, sanselige åbninger til i en fælles kvindelig erfaring. Med nænsomhed og noget råt og nøgent, fremkalder illustrationerne de mange lag, som et ungt menneske altid kæmper for at få til at mødes. Barndommens detaljeorienterede blik med små samlinger, æsker og skovbunde og den unge voksnes lige dele ekspanderende begejstring og urovækkende kontroltab.

Tanker og abstrakte, farvemættede fornemmelser afløses af collager, der nærmest føles private. Nærbilleder og fragmenter af den unge kvindekrop, der prøver sig frem i afklip, grænseløse søer, petroleumsblå skygger og syrligt gule væsker. For at fødes på ny i en fin og stærkt forbundet helfigur. For det eksisterer: det fine og stærke i ét.

Det er en anden slags stemme, der skriver og tegner denne historie. I et format, der føles  friskt og anderledes i sit præcise, kvadratiske lommeformat, kommer den helt unge kvindes  brøl til orde - fordøjet, husket og dygtigt fremkaldt af Signe Kjær i et arbejde, der vidner om  kunstnerisk mod og stor spændvidde.

Forfatterprisudvalgets motiveringstekst:

Med ungdomsnovellen ’Bjørnen’ cementerer Tina Sakura, hvad den moderne børne- og ungdomslitteratur kan, og hvorfor vi har brug for den!

I Bjørnen trækker Tina Sakura puttefester og digitale krænkelser ud af et fortiet mørke og frem i lyset, så vi alle kan se og forholde os til overgrebene, dét de kan forvolde, og den smerte og erindring som offer, medløbere og krænkeren skal rejse sig fra og lære at leve med efterfølgende.

Værket beskriver en voldsom og barbarisk hændelse direkte og følsomt. Her er sproget kunst, der både er levende, poetisk, vedrørende og nutidigt, og værket giver sine læsere en oplevelse, der kan mærkes. 

Målgruppe: 14+ år

Signe Kjær er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger, og Tina Sakura er nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for børne- og ungdomsbøger.

Noah og Alberte og en meget farlig ferie

Noah og Alberte og en meget farlig ferie

Af Thomas Lagermand Lundme og Charlotte Pardi

Forlag: Forlaget Carlsen

Noah er på ferie med sin far og farens kæreste Janus i de svenske skove. Han keder sig og synes, det er en rigtig dum ferie. Alligevel vil han ikke nedlade sig til at lege med Alberte, da hun og familien flytter ind i nabohuset, for Alberte er seks år, og Noah er næsten syv.

Charlotte Pardis illustrationer er holdt i klare og primært lyse farver, bortset fra da Noah tror, han er ved at blive ædt af en stor bjørn. Men selvom bjørnen er stor, og vi kan se de farlige tænder, har bjørnen alligevel nogle rare øjne, så vi tør læse videre. Ellers er stregen umiskendeligt Pardisk, lidt naiv, skitseagtig, humoristisk og virkelig sød. Illustrationerne følger teksten fint. Man er ikke i tvivl om, hvordan Noah har det. Hverken når han keder sig, når han er nysgerrig, når han er overlegen, når han er vred, eller når han er bange. Men heldigvis slutter bogen med en glad Noah.

Dejligt at se en bog om en anden familieform end den traditionelle kernefamilie, uden at der er gjort et stort nummer ud af det.

Målgruppe: 2+ år

Charlotte Pardi er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

En nat

En nat

Af Mette Hegnhøj og Mette Marcussen

Forlag: Jensen & Dalgaard

”Den første og eneste nat uden en ven smelter sneen og bliver til vand.” Sådan starter Mette Hegnhøjs ”En nat”, som Mette Marcussen har digtet billeder til. Den ensomme pige vil skrive til sin ven, men der er ingen ord for det savn, hun føler, hvilket smukt understreges af en skrivemaskine uden bogstaver. Det regner uden for i mørket, og indenfor lader Marcussen små strømme af bogstaver regne ned i tilfældig rækkefølge, som for at understrege, hvor vanskeligt det er at udtrykke savnet.

Det er nat, og vores hovedperson falder i søvn, båret af en håbets due, der flyver med hende på ryggen til alfabetets mælkevej. Her skifter billederne i takt med alfabetet, så hvert enkelt bogstav får sin egen lille firkant. Nogle gange med ord, andre gange uden. ”Og det allertætteste mørke viger nu for en strøm af ord”, digter Mette Hegnhøj, og Mette Marcussen lader derfor skrivemaskinen genopstå med alle bogstaverne intakte. Det er en utrolig rørende, smuk og poetisk bog af to væsentlige kunstnere. Det er en bog, der bliver siddende i én.”

Målgruppe: 5+ år

Mette Marcussen er nomineret til Kulturministeriets Illustratorpris for børne- og ungdomsbøger.

Hvad har udvalget lagt vægt på?

Årets nominerede bøger har blandt andet det til fælles, at de udviser høj kunstnerisk kvalitet, samtidig med at være fuldstændig i børneøjenhøjde.

Hør, hvad udvalgsmedlem for Forfatterprisudvalget Betina Falsing samt udvalgsleder for Illustratorprisudvalget Jette Hye Jin Mortensen, har lagt særlig mærke til ved de nominerede bøger.

Opdateret 09. februar 2024