Værktøjskasse til en tidlig kulturstart

Her kan du finde værktøjer til at igangsætte og udvikle aktiviteter med kunst og kultur til børn i dagtilbud

VÆRKTØJSKASSE 

Værktøjerne er udviklet af de enkelte projekter med udgangspunkt i deres praksiserfaringer herfra. De henvender sig til pædagoger i dagtilbud, medarbejdere på kulturinstitutioner, kunstnere, dagtilbuds- og kulturforvaltninger i kommuner og/eller undervisere på professionshøjskolernes pædagoguddannelser. 

Værktøjerne giver en indgang til et sted at starte. De er op i A4-format og kan derfor nemt udprintes, også i A3 eller større/mindre, hvis det er aktuelt.

I løbet af 2022 bliver der udviklet i alt syv værktøjer, der alle tilgængeliggøres på denne side, på projekternes egne og på Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer.

Guide til forældreinddragelse i kulturforløb

Sorø Musiske Skole har udviklet værktøjet ’Guide til forældreinddragelse i kulturforløb mellem dagtilbud og kulturinstitution/kunstner’. Værktøjet er baseret på kommunens egne erfaringer med at udvikle og gennemføre projektet ’Kulturkaptajner – en børnekulturel dannelsesrejse’ (2019-21). Find praksisnære råd til, hvordan dagtilbud og kulturinstitutioner/kunstnere kan samarbejde om forældreinddragelse for at støtte barnets aktive udforskning af kunst og kultur. 

Værktøjet til forældreinddragelse i kulturforløb mellem dagtilbud og kulturinstitution/kunstner kan hentes her.


Organisering af kunst og kultur i dagtilbud – en procesmodel

UC Syd har udviklet en procesmodel, der tager udgangspunkt i deres erfaringer med kvalificering af pædagogers arbejde med kunst og kultur i dagtilbud. Erfaringerne er skabt i projektet ”Impuls og fordybelse”, der tager udgangspunkt i Den styrkede pædagogiske læreplan, og læreplanstemaet Kultur, æstetik og fællesskab danner klangbund for processen med daginstitutionerne. 

Værktøjet til organisering af kunst og kultur i dagtilbud kan hentes her.

VÆRKTØJ TIL OBSERVATION: I SEE, I THINK, I WONDER

Observationsværktøjet er udviklet af som en del af projektet, KUNSTGØDNING, der er Region Nordjyllands projekt i Tidlig kulturstart og udviklet i samarbejde med prof. Tatiana Chemi, Aalborg Universitet. Det er tænkt som en hjælp til deltagende voksne, der ønsker at observere, reflektere og dokumentere egne oplevelser undervejs i kunstprojekter rettet mod børn i daginstitutioner, til brug for fælles videndeling og praksisudvikling.

For at få det fulde udbytte af observationsværktøjet, er det en god idé at starte med at se den tilhørende video, hvor værktøjet gennemgås. Link til videoen finder du i observationsværktøjet.

Værktøjet til OBSERVATION: I SEE, I THINK, I WONDER kan hentes her.

EKSTRA INSPIRATION

I kan finde flere gode råd til at give børn i dagtilbud møder med kunst og kultur, der er udviklet af de støttede projekter under initiativet Tidlig Kulturstart. Se fx inspirationskataloget fra Sorø Kommune.

INSPIRATIONSKATALOG FRA SORØ MUSISKE SKOLE

Sorø Musiske Skole har udviklet inspirationskataloget ’KulturKaptajner – en børnekulturel dannelsesrejse’ (2021).

Kataloget er udarbejdet med udgangspunkt i kommunens egne erfaringer med at udvikle og gennemføre projektet ’Kulturkaptajner’ (2019-21) og giver et indblik i de mange delforløb og erfaringer, som er skabt gennem projektet:  Fra visioner og teoretisk grundlag til projektets struktur og udvikling af kulturforløb, lærende partnerskaber og kompetenceudvikling. De involverede dagtilbud, kulturinstitutioner og kunstnere bliver præsenteret og en model for det tværprofessionelle samarbejde mellem dagtilbud, kulturinstitution og kunstner bliver formidlet.

Derudover finder man praktiske guides til at gennemføre forløb med børn inden for kulturarv, billedkunst, drama, litteratur, musik og dans. Afslutningsvist løfter kataloget sløret for deltagernes evaluering af projektet.

Kataloget kan hentes her.


Opdateret 23. marts 2022

Inspiration fra LegeKunst

I kan også finde værktøjer og inspiration til at starte aktiviteter med kunst og kultur med de yngste i regi af projektet LegeKunst.
Initiativet ledes af Kulturprinsen og arbejder for mere leg, kunst og kreativitet til børn i dagtilbud.