Lovgrundlag og klagevejledning
Lov om ændring af lov om biblioteksafgift (Indførelse af biblioteksafgift for e-bøger og netlydbøger og ændring af biblioteksafgiftens undergrænse m.v.)
Lov nr. 676 af 8. juni 2017
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om biblioteksafgift(det beregnede sidetal for e-bøger forhøjes m.v.)
BEK nr. 545 af 29. april 2022
Klagevejledning
Vil du klage over fordelingen af biblioteksafgift, skal du sende en klage til Slots- og Kulturstyrelsen. Vi skal modtage klagen senest 8 uger efter bibliotekspengene for bøger er fordelt. Årets udbetaling af bibliotekspenge er 3. april 2025 og klagefristen er 29. maj 2025.
Slots- og Kulturstyrelsens afgørelser kan indbringes for Biblioteksafgiftsnævnet, der er nedsat af kulturministeren og har den endelige administrative afgørelse. Din klage til Biblioteksafgiftsnævnet skal være i hænde senest den førstkommende hverdag 8 uger efter, at Slots- og Kulturstyrelsen har truffet endelig afgørelse.
Biblioteksafgiftsnævnet
Nævnet består af fire medlemmer. Kulturministeren udpeger formanden, som skal have administrativ og juridisk sagkundskab, og et medlem, som skal have biblioteksfaglig sagkundskab. To medlemmer udpeges efter indstilling fra henholdsvis Dansk Forfatterforening og Danske Skønlitterære Forfattere som repræsentanter for de berettigede.
Nævnet beskikkes for fire år ad gangen.
For perioden 1. januar 2024 - 31. december 2027 består nævnet af:
- Hanne Kirk, Advokat, ph.d. formand med administrativ og juridisk sagkundskab
- Morten Rosenmeier, Professor, Københavns Universitet (suppleant for formanden)
- Charlotte Pedersen, Kultur- og biblioteksleder medlem med biblioteksfaglig sagkundskab
- Morten Visby, Oversætter repræsentant for Dansk Forfatterforening
- Claus Ankersen, Forfatter og Forperson repræsentant for Danske Skønlitterære Forfattere
- Jeppe Bjørn, Bibliotekschef (Biblioteksfaglig suppleant)
- Kaare Øster, Forfatter (DF's suppleant)
- Benjamin Lamberth, Forfatter (DSF's suppleant)