Pulje til udsatte energi-intensive kulturinstitutioner

Puljen yder et ekstraordinært driftstilskud til energi-udsatte eller energi-intensive institutioner, der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet. Energi-udsatte institutioner kan modtage tilskud svarende til deres driftsunderskud i 2022, dog ikke højere end deres merudgifter til energi i 2022. Energi-intensive institutioner kan modtage tilskud svarende til deres merudgifter til energi i 2022. Der afsat i alt 14,6 mio. kr. til puljen, og der kan højst modtages tilskud på 1 mio. kr.

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af institutioner, som modtager driftstilskud fra Kulturministeriet, og hvis primære formål er at udøve publikums- og/eller deltagerrettet virksomhed (virksomhed, hvormed der formidles kulturelle oplevelser mv. til offentligheden, der giver adgang til kulturoplevelser mv. som publikum eller deltager).

Driftstilskud

Med driftstilskud menes tilskud, herunder tilskud ydet som refusion, som institutionen frit kan anvende inden for sin ordinære drift ifølge institutionens vedtægtsbestemte formål, og som forventes ydes tidsubegrænset eller i en periode på tre på hinanden følgende regnskabsår. Tilskud til drift omfatter ikke tilskud til tidsmæssigt afgrænsede projekter eller anlægstilskud.

Driftstilskuddet kan både modtages fra Kulturministeriet/Slots- og Kulturstyrelsen, eller modtages fra offentlige armslængdeorganer under Kulturministeriet (som fx Statens Kunstfond).

Driftstilskuddet under Kulturministeriet kan også være tildelt i form af offentlige driftstilskud, der er udlagt i delegeret tilskudsforvaltning til en selvejende institution m.v. (fx Det Københavnske Teatersamarbejde), driftstilskud, der er udlagt i regionale kulturaftaler med kommuner samt kommuners driftstilskud til egnsteatre og små storbyteatre.

Er du berettiget til at søge?

Statslige og kommunale institutioner, lands- og paraplyorganisationer, indehavere af tilladelser til programvirksomhed udstedt af Radio- og TV-nævnet samt kulturinstitutioner, som modtager driftstilskud fra Kulturministeriets Udlodningspulje til almennyttige organisationer, kan ikke søge denne pulje.

Hvad er formålet med ordningen?

Puljens formål er at støtte institutioner, der kan dokumentere, at de i 2022 har været enten energiudsatte eller energiintensive.

For at en institution kan betragtes som energiudsat, skal den som følge af høje energiudgifter have haft et dokumenteret driftsunderskud i 2022.

For at en institution kan betragtes som energiintensiv, skal den have haft energiudgifter svarende til minimum 10 pct. af institutionens omsætning i 2022.

Beregning af tilskud

Energiudsatte institutioner kan søge om tilskud svarende til institutionens driftsunderskud i 2022. Tilskuddet kan dog ikke overstige institutionens dokumenterede merudgifter til energi i 2022 i forhold til 2021.

Energiintensive institutioner kan søge om tilskud svarende til institutionens dokumenterede merudgifter til energi i 2022 i forhold til 2021.

Hvis en institution både opfylder kravene til at være energiudsat og energiintensiv, kan institutionen selv afgøre, hvilken af de ovennævnte metoder til beregning af tilskuddet, som institutionen ønsker at benytte. Det bemærkes, at det dog altid vil være mest fordelagtigt at søge som energiintensiv, da beregningsmetoden gør, at tilskuddet enten vil være højere eller det samme, som hvis man søgte som energiudsat.

Bemærk, at der højst kan modtages tilskud på op til 1 mio. kr. per institution. Institution svarer i denne sammenhæng til institutionens CVR-nummer. Der kan derfor ikke indsendes flere ansøgninger, uanset om institutionen har flere underliggende p-numre.  

Sådan vurderes din ansøgning

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der behandler indkomne ansøgninger og træffer afgørelse.

 

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.

Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning. 

For alternative ansøgningsmuligheder til denne pulje se her.

Du skal vedhæfte følgende bilag:

  1. Dokumentation for at institutionen modtager driftstilskud fra Kulturministeriet i tre på hinanden følgende år
    Her vedlægges fx bevillingsbreve for tre år, årsregnskaber eller anden dokumentation.
    Dokumentationen skal indsendes som én samlet fil i PDF-format
     
  2. Dokumentation for at institutionen har som formål at drive publikums- eller deltagerrettet virksomhed
    Her vedlægges fx institutionens formålsbeskrivelse i vedtægter eller lignende, hvoraf det fremgår, hvad institutionens formål er. Det kan fx være at drive teatervirksomhed.
    Dokumentationen skal indsendes som én samlet fil i PDF-format
     
  3. Beregningsskema (xlsx)
    Du skal anvende det obligatoriske beregningsskema i Excel-format, som du finder her.

    Hvis du søger som energiudsat institution, skal du oplyse følgende i beregningsskemaet:
  • Driftsunderskud for 2022
  • Energiudgifter i 2022
  • Energiudgifter i 2021

  Hvis du søger som energiintensiv institution, skal du oplyse følgende i beregningsskemaet:

  • Samlet omsætning for 2022
  • Energiudgifter for 2022
  • Energiudgifter for 2021

4. Dokumentation for energiudgifter i 2022
Du skal indsende institutionens samlede energiregninger for 2022. Regningerne skal vedrøre energiforsyningsudgifter i henhold til en leveringsaftale, som er direkte forbundet med institutionens drift, køling, belysning, opvarmning eller ventilation. Du skal desuden indsende dokumentation for, at disse regninger er blevet betalt og endeligt afregnet, eksempelvis med kvitteringer for betaling.

Dokumentationen skal indsendes som én samlet fil i PDF-format.

5. Opgørelse af energiudgifter i 2022
Du skal indsende en samlet opgørelse over institutionens energiudgifter for 2022. Her skal du benytte det obligatoriske energiopgørelsesskema, som du finder her. Det er vigtigt, at opgørelsen stemmer overens med din dokumentation for energiudgifterne, således at alle de indsendte energiregninger er anført enkeltvis i opgørelsen. Angiv de enkelte energiregninger i samme rækkefølge, som du har indsendt dem i dokumentationen.

Opgørelsen skal være underskrevet af institutionens direktion. 

6. Dokumentation for energiudgifter i 2021
Du skal indsende institutionens samlede energiregninger for 2021. Regningerne skal vedrøre energiforsyningsudgifter i henhold til en leveringsaftale, som er direkte forbundet med kulturinstitutionens drift, køling, belysning, opvarmning eller ventilation. Du skal desuden indsende dokumentation for, at disse regninger er blevet betalt og endeligt afregnet, eksempelvis med kvitteringer for betaling.

Dokumentationen skal indsendes som én samlet fil i PDF-format.

7. Opgørelse af energiudgifter i 2021
Du skal indsende en samlet opgørelse over institutionens energiudgifter for 2021. Her skal du benytte det obligatoriske energiopgørelsesskema, som du finder her. Det er vigtigt, at opgørelsen stemmer overens med din dokumentation for energiudgifterne, således at alle de indsendte energiregninger er anført enkeltvis i opgørelsen. Angiv de enkelte energiregninger i samme rækkefølge, som du har indsendt dem i dokumentationen.

Opgørelsen skal være underskrevet af institutionens direktion. 

8. Revideret årsregnskab for 2022

Årsregnskab skal for energiudsatte institutioner kunne dokumentere et driftsunderskud i 2022. For energiintensive institutioner skal årsregnskabet bruges til at dokumentere omsætningen i 2022.

Bemærk, hvis din institutions årsregnskab ikke følger kalenderåret, skal du indsende det seneste reviderede årsregnskab samt en samlet opgørelse over driftsunderskuddet for 2022, hvis du søger som energiudsat institution, eller en samlet opgørelse over omsætningen i 2022, hvis du søger som energiintensiv institution. Opgørelsen kan eksempelvis ske på baggrund af den periode af 2022, der indgår i institutionens senest reviderede årsregnskab, samt institutionens løbende budgetopfølgning for resten af kalenderåret. Den valgte opgørelsesmetode skal fremgå af en beskrivelse, der skal vedlægges opgørelsen. Opgørelsen skal være underskrevet af institutionens direktion.

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word, MP3 og MP4. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
  • at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet

Økonomi

Der er afsat i alt 14,6 mio. kr. til puljen.

Hvis de samlede ansøgte beløb, der opfylder betingelserne for tilskud, overstiger puljens samlede størrelse, beregnes og fordeles puljemidlerne forholdsmæssigt mellem ansøgerne.

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har tilknyttet en NemKonto, inden du indsender din ansøgning.

Vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb

Statsstøtte

Du skal være opmærksom på, at det er dit eget ansvar som ansøger at sikre, at institutionen ikke har modtaget mere end 75 mio. euro. i gruppefritaget støtte under gruppefritagelsesforordningens artikel 53, stk. 7, og støtte efter andre EU-statsstøtteregelsæt end gruppefritagelsesforordningen til de samme støtteberettigede omkostninger i regnskabsåret. Se nærmere i afsnittet ”Lovgrundlag”.

 

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning senest 12 uger efter ansøgningsfristen. Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.

Når der er truffet afgørelse i alle sager får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen eller via e-mail.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, kan du se hvordan du får svar her

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning, skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med.

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, så se her.

Lovgrundlag

Pulje til udsatte energiintensive kulturinstitutioner har hjemmel i bekendtgørelse om tilskud til udsatte energiintensive institutioner på Kulturministeriets område nr. 473 af 2. maj 2023.

Bekendtgørelsen udstedt i medfør af aktstykke nr. 81 af 23. marts 2023.

Om statsstøtte

Ordningen er i statsstøtteretlig henseende godkendt i henhold til Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (gruppefritagelsesforordningen). Støtten ydes i henhold til forordningens artikel 53, stk. 7, der giver mulighed for at yde støtte svarende til driftsunderskud og en rimelig fortjeneste, dog maksimalt 75 mio. euro (ca. 562,5 mio. kr.) pr. institution eller virksomhed mv. pr. år.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Der er ikke krav om afrapportering for denne pulje. Hvis du efterfølgende konstaterer eller bliver bekendt med, at afgørelsen er foretaget på baggrund af urigtige, mangelfulde eller fejlbehæftede oplysninger mv, der er indsendt af institutionen som led i ansøgningen, er du dog forpligtiget til at meddele dette til Slots- og Kulturstyrelsen.

Hvem vurderer ansøgningen

Slots- og Kulturstyrelsen administrerer puljen og træffer afgørelse i henhold til bekendtgørelse nr. 473 af 2. maj 2023 om pulje til udsatte energiintensive kulturinstitutioner.

Klageadgang

Slots- og Kulturstyrelsens afgørelser kan påklages til Kulturministeriet. Klagen skal rettes til Slots- og Kulturstyrelsen, som videresender klagen med sagens materiale og en udtalelse til Kulturministeriet.

Opdateret 15. september 2023