Radio- og tv-nævnets vejledning om tilgængelighed for danske udbydere af fjernsyn og VOD-tjenester

Ca. 830.000 danskere har varierende grader af nedsat syn og hørelse. Øget tilgængelighed på medieindhold kan give alle bedre mulighed for at få udbytte af det danske medieindhold og dermed understøtte deres mulighed for at deltage i den demokratiske debat. Se mere i videoen herunder og bliv klogere på, hvorfor det som udbyder er vigtigt at gøre programindholdet tilgængeligt, og få tips til hvordan indhold kan tilgængeliggøres.

Som udbyder af fjernsyn og VOD-tjenester er I forpligtet til at udarbejde handlingsplaner for, hvordan I vil gøre jeres programindhold mere tilgængeligt for personer med syns- og hørenedsættelser.

I nedenstående quickguide er det beskrevet, hvordan handlingsplanerne skal udfyldes. I quickguiden findes også en række personlige beretninger om, hvor stor betydning det har for personer med syns- og hørenedsættelser, at udbyders programindhold er tilgængeliggjort.

Vejledning og skabelon for handlingsplaner

Quick-guide (pdf)

Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af, hvordan jeres programindhold gøres mere tilgængeligt for personer med handicap. Handlingsplanen skal som udgangspunkt gælde for 3 år.

I skabelonen skal der redegøres for, hvilke foranstaltninger der vil blive anvendt – herunder om der er tale om brug af undertekster, oplæste undertekster, tegnsprogstolkning, synstolkning eller øvrige foranstaltninger. Endvidere skal handlingsplanen indeholde en angivelse af, hvornår foranstaltningerne forventes at være sat i kraft.

Radio- og tv-nævnet har udarbejdet en handlingsplansskabelon, men udbyderne er ligeledes velkomne til selv at formulere deres egen handlingsplan uden at anvende skabelonen, så længe den indeholder de påkrævede informationer.

I kan finde skabelonen her

Handlingsplanen og eventuelle bilag skal sendes pr. mail til rtv@remove-this.slks.dk.

Afrapportering til Radio- og tv-nævnet

Udbyderne skal regelmæssigt aflægge rapport til Radio- og tv-nævnet om gennemførelsen af handlingsplanerne.

Afrapporteringen skal som udgangspunkt ske hvert tredje år.

I kan finde skabelon til afrapportering her.

Sanktionsmuligheder for Radio- og tv-nævnet

Radio- og tv-nævnet fører tilsyn med, at udbyderne udarbejder handlingsplaner, etablerer tilgængelighedsforanstaltninger og afrapporterer til Nævnet. Radio- og tv-nævnet påtaler overtrædelse af reglerne, og træffer afgørelse om overholdelse af reglerne.

Radio- og tv-nævnet behandler klager om, hvorvidt udbyderne har etableret tilgængelighedsforanstaltninger. 

Radio- og tv-nævnet kan afkræve udbyderne oplysninger, dokumenter m.v. og skriftlige udtalelser om virksomhedens drift m.m., der er af betydning for vurderinger af, om bekendtgørelsens regler er overholdt. Nævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af sådanne oplysninger m.v.

Radio- og tv-nævnet kan træffe afgørelse om at inddrage en programtilladelse midlertidigt eller endeligt eller træffe afgørelse om midlertidig eller endelig indstilling af programvirksomhed, hvis udbyderen groft eller gentagne gange overtræder bekendtgørelsen.

Ønsker du at klage?

Du kan klage til Radio- og tv-nævnet over, hvorvidt danske udbydere af fjernsyn og VOD-tjenester har opfyldt forpligtelserne om at udbyde tilgængelighedsforanstaltninger. Du kan sende en mail til rtv@remove-this.slks.dk

Du bedes oplyse i din klage, hvilken udbyder du ønsker at klage over samt begrundelsen for din klage.

Der er ikke mulighed for at klage til Radio- og tv-nævnet over konkret indførte tilgængelighedsforanstaltninger – eksempelvis om foranstaltningerne teknisk fungerer mv. Sådanne klager skal rettes direkte til udbyderne.

Opdateret 27. november 2024