Journalistiske partnerskaber


 

Årlig pulje, der støtter nyhedsmedieorganisationer i at imødekomme aktuelle udfordringer såsom manglende indtjeningsmuligheder, misinformation, krænkelser af pressefriheden og digitalisering.

Du kan søge enten til journalistiske samarbejdsprojekter eller til projekter med fokus på mediepluralisme.

Næste ansøgningsfrist

Forår 2026 (forventet)

Puljen Journalistiske partnerskaber støtter projekter, der adresserer udfordringer og muligheder i nyhedsmedierne på tværs af landegrænser. Støtte gives til to emner: 

1. Journalistiske partnerskaber – samarbejde: Fokuserer på at styrke den økonomiske bæredygtighed i nyhedsmedier gennem grænseoverskridende samarbejder, der fremmer medietransformation, troværdig journalistisk og udvikling af nye forretningsmodeller. 

2. Journalistiske partnerskaber – mediepluralisme: Har fokus på medier, der spiller en central rolle i demokratiet og mediepluralismen, såsom lokale, regionale og undersøgelsesjournalistiske medier, og medier med fokus på offentlighedens interesse. Projekterne skal først og fremmest implementere et støtteprogram og videredistribuere midler.

OBS!

Puljen støtter nogle helt specifikke aktiviteter. Ordlyden og fokusområderne kan skifte fra år til år. Det er derfor meget vigtigt, at du læser den aktuelle puljebeskrivelse meget grundigt. Puljebeskrivelsen offentliggøres, når puljen åbner.

Du kan orientere dig i tidligere puljebeskrivelser i drop down-menuen nedenfor.

Journalistiske partnerskaber – samarbejde  

  • Organisationer, virksomheder, institutioner mv., der har en juridisk eksistens, herunder non-profit, offentlige og private nyhedsmedier samt andre organisationer med fokus på nyhedsmedier. 
  • Ansøger skal være et konsortium bestående af mindst tre organisationer fra hvert sit Creative Europe-land. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste
  • Enkeltpersoner kan ikke søge puljen.

Journalistiske partnerskaber – mediepluralisme

  • Organisationer med erfaring inden for nyhedsmediesektoren, såsom NGO'er, interesseorganisationer, foreninger, universiteter og offentlige myndigheder
  • Ansøger kan enten være en enkelt organisation eller et konsortium på mindst to organisationer.
  • Ansøger skal komme fra et Creative Europe-land. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste
  • Enkeltpersoner kan ikke søge puljen.

Puljen er åben én gang om året – typisk med puljeåbning i 4. kvartal og ansøgningsfrist i 1-2. kvartal af det næste år.

Hold øje med vores kanaler og hjemmeside for at se, hvornår puljen åbner.

SE ÅBNE PULJER: Se de støttepuljer, der er åbne nu

Puljen søges via EU’s ansøgningsportal: Funding and Tenders Opportunities Portal (FTOP)

Formalia

  • Ansøgningen skal insendes på engelsk
  • Ansøgningen må være på op til 70 sider
  • Du skal anvende de obligatoriske skabeloner (”Part B Templates”) og udfylde online-formularer (”Part A” og ”Part C”)
  • Obligatoriske bilag fremgår af puljebeskrivelsen

BEMÆRK: Det er først muligt at få adgang til de obligatoriske skabeloner, når puljen åbner.

Husk!

Alle krav, formalia og vilkår fremgår af puljebeskrivelsen. Læs den meget grundigt og brug den aktivt i løbet af ansøgningsprocessen. Puljebeskrivelsen offentliggøres, når puljen åbner og kan da findes under "søg"-knappen på denne side.

Du kan orientere dig i tidligere puljebeskrivelser i drop down-menuen nedenfor.

Når puljen åbner, offentliggør Europa-Kommissionen en puljebeskrivelse. Den beskriver alle krav og vilkår for puljen.

Krav og vilkår kan ændre sig fra år til år. Det er derfor vigtigt, at du læser puljebeskrivelsen grundigt.

Hvis du vil være på forkant, kan du orientere dig i tidligere puljebeskrivelser. Men husk, at der kan være væsentlige ændringer fra år til år. Derfor skal du altid bruge den aktuelle puljebeskrivelse, når du får adgang til den.

Når puljen er åben, fremgår al relevant information om puljen, dens krav og kriterier af puljebeskrivelsen fra Europa-Kommissionen. Læs puljebeskrivelsen grundigt igennem for se, hvilke aktiviteter, der kan få støtte.