Bliv kulturpasaktør

Vær med til at byde de unge velkommen i kultur-, fritids- og idrætslivet.

Ansøg om at blive kulturpasaktør

Foreninger, institutioner og organisationer kan ansøge om at blive kulturpasaktør. Det betyder, at unge med et kulturpas kan bruge det hos jer.

Her på siden finder du information og vejledningsmateriale til ansøgningen. Læs det grundigt igennem, før du påbegynder din ansøgning. 

Gå til ansøgningsskemaet

Der er ingen deadline for tilmelding, men vi vil gerne have så mange som muligt med fra starten, så de unge har et bredt tilbud at vælge mellem i hele landet. 

Unge i målgruppen for kulturpas kan få et digitalt kulturpas, som kan bruges som betalingsmiddel til f.eks. koncerter, idrætsforeninger, museumsbesøg osv. Det er et ”prepaid” Mastercard med en trækningsret på 1.000 kr. i 2025 og i 2026. Det kan anvendes hos godkendte kulturpasaktører, der kan modtage Mastercard.

Hvornår kan de unge bruge kulturpas?

De unges kulturpas er desværre forsinket, og vi ved ikke, præcis hvornår det bliver aktivt. Vi forventer, at det sker i sensommeren 2025, og vi vil gerne have så mange kulturpasaktører med om bord, inden forsøget går i luften. 

For at de unge skal kunne bruge deres kulturpas hos jer, skal I først ansøge om at blive kulturpasaktør hos Slots- og Kulturstyrelsen. Det koster jer ikke noget at være med. For at unge i hele landet allerede fra åbningsdagen skal have bredt udvalg af aktiviteter at vælge mellem, er det vigtigt, at I tilmelder jeres institution eller forening i god tid.

Når I er blevet godkendt, bliver jeres tilbud formidlet til de unge på www.kulturpasinfo.dk. Det er vigtigt, at I indsender et billede til formidlingen på det link, I modtager med jeres godkendelse. 

Før du ansøger

Det er en god idé at udfylde ansøgningen sammen med den økonomiansvarlige hos jer.

  1. Sørg for at have adgang til jeres MitID Erhverv. Det skal du bruge for at logge ind. Har I ikke MitID Erhverv, kan du bestille det hos Digitaliseringsstyrelsen.
     
  2. Du skal kende jeres CVR- og P-nummer. Begge dele kan du søge frem på Virk.dk.
     
  3. Du skal bruge jeres Merchant ID (internationale forretningsnummer). Det er det nummer, der identificerer jeres betalingsterminal eller online betalingsløsning, som de unge skal kunne bruge deres kulturpas i. I har kun et Merchant ID, hvis jeres terminaler kan tage imod Mastercard. 
    Se vejledning til at finde jeres Merchant ID

OBS! Det er meget vigtigt, at I skriver det korrekte Merchant ID i jeres ansøgning. Ellers kan kulturpas ikke bruges i jeres terminal, selvom I er blevet godkendt.

Udfyldning af ansøgningsskema

  1. Åbn ansøgningsskemaet længere oppe på siden, og log ind med MitID Erhverv.
     
  2. Læs formålsbeskrivelsen, og erklær dig enig i tro- og loveerklæringen.
     
  3. Indtast stamdata, kontaktoplysninger mv. for din organisation/institution/forening.
     
  4. Vælg blandt flere muligheder den organiseringsform, der passer bedst til jer. Hvis du kan svare ja til et eller flere af spørgsmålene, kan I som udgangspunkt blive godkendt som kulturpasaktør.
     
  5. Findes jeres organiseringsform ikke blandt mulighederne, skal du begrunde din ansøgning. Herefter bliver den sendt til manuel sagsbehandling.

Når du har indsendt ansøgningen

Du vil modtage et svar på din ansøgning inden for 14 dage. Enten godkendes din institution eller forening som kulturpasaktør, eller også modtager du et afslag. Hvis du modtager et afslag, orienteres du om, hvordan du kan kontakte os for yderligere dialog.

Opdateret 15. august 2025

Kontakt

Har du spørgsmål om kulturpas? Så kan du henvende dig her.

Vejledning i pdf

Her finder du en uddybet vejledning til at ansøge om at blive kulturpasaktør i printvenlig udgave.
Åbn vejledningen

Sælger du billetter via en billetudbyder?

Hvis din organisation eller forening benytter billetudbydere (fx Holdsport, Billetlugen, Ticketmaster mv.), skal du skrive billetudbyderens navn i ansøgningsskemaet under "Merchant ID 1". Det forudsætter dog, at billetudbyderen er godkendt hos Slots- og Kulturstyrelsen.

Det fremgår af ansøgningsskemaet, hvilke billetudbydere der er godkendt.

Hvis jeres billetudbyder ikke er godkendt, kan du prøve at kontakte dem og gøre dem opmærksom på muligheden for at ansøge.