Budget og regnskab for større forundersøgelser

Budgetter og regnskaber for større forundersøgelser skal udarbejdes efter styrelsens retningslinjer. På denne side finder du skemaerne samt vejledning om budget og regnskab for større forundersøgelser.

Ved gennemførelse af en større forundersøgelse i henhold til museumslovens § 26 stk. 2, afholdes udgiften af bygherre eller den for hvis regning et jordarbejde skal udføres. Større forundersøgelser er frivillige for bygherre og kan først igangsættes efter aftale med bygherre. På baggrund af oplysninger fra bygherre, udarbejder museet et budget efter styrelsens retningslinjer. Budgettet angiver den maksimale udgift, som bygherre skal betale for forundersøgelsen. Budgettet skal indeholde de direkte og indirekte omkostninger forbundet med undersøgelsen i henhold til vejledningen om timeprisfastsættelse.

Budgettet følges af en projektbeskrivelse, med en kort faglig begrundelse for forundersøgelsen, et metodeafsnit med tidsplan samt en budgetredegørelse. Benyttes standardaftalen for større forundersøgelser, indarbejdes ovenstående i aftalen. Bygherre skal have accepteret budgettet, inden forundersøgelsens opstart.

Budgettet skal tage udgangspunkt i styrelsens nøgletal og følge retningslinjerne for større forundersøgelser. Til udarbejdelse af budgettet skal museet benytte styrelsens Budget- og regnskabsskemaer til større forundersøgelser.

Praksis for udarbejdelse af budgetter og regnskaber samt omposteringer mv. følger i alle øvrige henseender samme principper som ved arkæologiske undersøgelser af væsentlige fortidsminder.

Hvis bygherre ændrer sit projekt, eller f.eks. de geologiske forhold viser sig at være væsentlig anderledes end oplyst af bygherre, og ændringerne får betydning for gennemførelsen af forundersøgelsen, skal museet udarbejde nyt budget.

I udarbejdelsen af budgettet skal museet forholde sig til de vejledende økonomiske nøgletal.

Regneeksempel, forundersøgelse

Eksempel på beregning af forventede udgifter i forbindelse med arkæologiske forundersøgelser hvor der benyttes søgegrøfter.

Udgangspunktet er, at der ved forundersøgelser tilstræbes en dækningsgrad på op til 20 procent af det samlede anlægsareal. Regneeksemplet tager højde for udvidelser af søgegrøfterne. Fremkommer der ingen fortidsminder ved forundersøgelsen, vil den faktiske dækningsgrad, når forundersøgelsen er afsluttet, være på cirka 9 procent.

Dækningsgraden på op til 20 procent er beregnet som følger:

Anlægsareal × Dækningsgrad = Forventet afrømmet areal

Maskintimer til afrømning beregnes med udgangspunkt i, at der benyttes en gravemaskine på bælter med en egenvægt på cirka 14 til 32 tons. Hvis der benyttes en to meter bred rabat- eller planérskovl, kan denne maskine grave ca. 700 meter søgegrøft om dagen inkl. udvidelser. Der regnes således med ca. 1400 kvadratmeter pr. dag. Tallet vil naturligvis variere alt efter den konkrete topografi, jordbundsforholdene, den anvendte maskine samt omfanget og karakteren af fortidsminderne.

Forventet afrømmet areal / 1700 = Forventet antal maskintimer til afrømning

Forventet antal maskintimer til afrømning × 0,5 = Forventet antal maskintimer til tildækning

Antallet af felttimer beregnes med udgangspunkt i, at udgravningslederen er kontinuerligt til stede, mens søgegrøfterne graves.

Felttimer til udgravningsleder = Maskintimer til afrømning

Af hensyn til styrelsens krav til standarder for tilvejebringelse af data i forbindelse med arkæologiske forundersøgelser samt af hensyn til det fysiske arbejdsmiljø i felten, skal der som udgangspunkt være to personer i felten ved forundersøgelser.

Felttimer til akademisk medarbejder = felttimer til udgravningsleder

Ovenstående budgetposter er beregnet ift. timer og er i eksemplet ikke afrundede i hele dage. Materialer og særligt udstyr samt skurvogn, container, GPS m.v., som lejes eller skal afskrives, rundes i udgangspunktet op til hele dage.

Maskintimer til afrømning / 7,4 = Antallet af feltdage

Indbringelse

Hvis bygherre ikke kan acceptere budgettet for forundersøgelsen, kan bygherre i særlige tilfælde, inden for 4 uger efter budgettet er meddelt bygherre, indbringe budgettet til Slots- og Kulturstyrelsen. Indbringelse skal ske via blanketten på styrelsens hjemmeside.

Læs mere under information til bygherre.

Slots- og Kulturstyrelsen vil inden 6 uger træffe afgørelse om budgettets størrelse. Afgørelsen vil være bindende for bygherre og museet i det omfang, bygherre fortsat ønsker en forundersøgelse.

Hvornår kan et budget indbringes?

Bekendtgørelse om arkæologisk virksomhed efter museumslovens § 7, Stk. 2. Budgettet for en større forundersøgelse, jf. stk. 1, kan indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen af den, for hvis regning jordarbejdet udføres, inden for 4 uger efter budgettet er meddelt vedkommende, hvis

1) den økonomisk ansvarlige er en fysisk person (uden CVR.nr.), enkeltmands- eller mikrovirksomhed, eller

2) budgettet er på mere end 750.000 kr. inkl. moms.

§ 7, Stk. 3. Slots- og Kulturstyrelsen træffer afgørelse inden 6 uger efter, sagen er indbragt for styrelsen, jf. stk. 2. Slots- og Kulturstyrelsens afgørelse vil være bindende for den økonomisk ansvarlige og museet, i det omfang den økonomisk ansvarlige fortsat ønsker museets udtalelse efter museumslovens § 25.

Jf. Bekendtgørelse om arkæologisk virksomhed efter museumsloven m.v.

Afregning og sikkerhedsstillelse

Det anbefales, at museet løbende fakturerer bygherre for faktisk udførte arbejder og udlæg til en større forundersøgelse, mindst hver måned. Museet og bygherre kan indgå aftale om, at der stilles bankgaranti.

Hvis der sker ændringer i hvem, der er den økonomiske ansvarlige, anbefales det, at museet beder bygherre stille bankgaranti. Det samme er gældende, hvis der er usikkerhed om, hvem der er bygherre eller museet har begrundet formodning om, at bygherre ikke agter at betale for forundersøgelsen.

Forundersøgelsens omfang og afslutning

En større forundersøgelse efter museumsloven omfatter jf. bekendtgørelsens § 10: feltarbejde herunder udgravning på lokalitet, prøveindsamling og registrering samt efterfølgende fundvask, prøveudtagning, dokumenterende naturvidenskabelige undersøgelser, stabiliserende konservering, magasinering og udarbejdelse af en beretning.

Forundersøgelserne anses for endeligt afsluttet, når beretningen og eventuelle efterfølgende naturvidenskabsrapporter er offentliggjort i det centrale register over arkæologiske lokaliteter og fundsteder.

Se vejledning om minimumsregistrering i Fund & Fortidsminder.

Ved forundersøgelser skal museet oprette en ny lokalitet i Fund & Fortidsminder, og sikre, at der til lokaliteten er en retvisende polygon.

Hvis forundersøgelsen resulterer i viden om fortidsminder, skal dette fremgå af begivenhedsteksten på lokaliteten, og der oprettes en kulturhistorisk lokalitet. Det skal fremgå entydigt af begivenhedsteksten, om fortidsminderne er udgravede eller in situ-bevaret på stedet.

Indberetning

Når en større forundersøgelse er afsluttet, skal museet indsende det udfyldte Budget- og regnskabsskema og projektbeskrivelsen til Slots- og Kulturstyrelsen via den relevante lokalitet i Fund & Fortidsminder. Inden indsendelsen skal beretningen for forundersøgelsen være uploadet og offentlig tilgængelig på den korrekte lokalitet i Fund og Fortidsminder.

De indberettede regnskaber og beretninger vil indgå i styrelsens tilsyn med den arkæologiske virksomhed samt i tilsynet med de enkelte museer.

Revision og ledelsespåtegning af regnskaber

Museets reviderede årsregnskab skal indeholde en opgørelse, der viser udgifterne til hver af de gennemførte forundersøgelser. I opgørelsen skal udgifterne til hver forundersøgelse sammenlignes med den fastsatte økonomiske ramme.

Et endeligt projektregnskab for en gennemført undersøgelse, som bygherre afholder udgifterne til, skal revideres af museets revisor, hvis den samlede udgift for undersøgelsen er på mere end 2.500.000 kr. inkl. moms.

Regler om opgørelse i årsregnskabet

§ 15. Museet skal udarbejde projektregnskab for hver gennemførte større forundersøgelse eller arkæologiske undersøgelse. Regnskabet skal udarbejdes i overensstemmelse med retningslinjerne for projektregnskaber i Slots- og Kul-turstyrelsens vejledning om arkæologisk virksomhed. Museets ledelse skal påtegne projektregnskabet med en erklæring om, at undersøgelsen er gennemført på en økonomisk hensigtsmæssig måde, og at regnskabet er udarbejdet i overensstemmelse med Slots- og Kulturstyrelsens vejledning om arkæologisk virksomhed. Ved arkæologiske undersøgelser skal museets ledelse desuden påtegne projektregnskabet med en erklæring om, at regnskabet er i overensstemmelse med Slots- og Kulturstyrelsens godkendelse.

Stk. 2. Museet skal sende projektregnskabet til den økonomisk ansvarlige.

§ 16. Museets reviderede årsregnskab skal indeholde en opgørelse, der viser udgifterne til hver af de gennemførte undersøgelser. I opgørelsen skal udgifterne til hver undersøgelse sammenlignes med den fastsatte økonomiske ramme. Museets revisor skal i sin påtegning på årsregnskabet efter de almindeligt gældende regler og standarder tage stilling til, om der er høj grad af sikkerhed for, at der ikke er væsentlige fejlinformationer i årsregnskabet. Opgørelsen skal give Slots- og Kulturstyrelsen og den økonomisk ansvarlige sikkerhed for, at museet har opgjort udgifterne til undersøgelserne i overensstemmelse med denne bekendtgørelse og vejledning om arkæologisk virksomhed. Revisorens påtegning på årsregnskabet skal omfatte opgørelsen over udgifterne til undersøgelserne.

Stk. 2. Hvis regnskabet er behæftet med væsentlige fejl-informationer, påhviler det revisor straks skriftligt at give museet besked herom. Revisor skal påse, at museet inden 3 uger efter revisors meddelelse giver Slots- og Kulturstyrelsen meddelelse herom. Revisors skriftlige bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.

Stk. 3. Giver museet ikke meddelelse inden for fristen, skal revisor orientere Slots- og Kulturstyrelsen.

Stk. 4. Slots- og Kulturstyrelsen kan indhente bilag, som ligger til grund for regnskaberne vedrørende udgifterne til hver af de gennemførte undersøgelser, fra museet.

Regler om revision af projektregnskaber

Revision af projektregnskaber for større forundersøgelser og arkæologiske undersøgelser

§ 17. Et endeligt projektregnskab for en gennemført større forundersøgelse eller arkæologisk undersøgelse, som en økonomisk ansvarlig afholder udgifterne til, skal revideres af museets revisor, hvis den samlede udgift for den større forundersøgelse eller den arkæologiske undersøgelse er på mere end 2.500.000 kr. inkl. moms, jf. stk. 2. Opgørelsen skal give Slots- og Kulturstyrelsen og den økonomisk ansvarlige sikkerhed for, at museet har opgjort de udgifter, som skal afholdes af den økonomisk ansvarlige, i overensstemmelse med bestemmelserne i denne bekendtgørelse og vejledning om arkæologisk virksomhed. Revisorens påtegning på årsregnskabet skal omfatte opgørelsen over udgifterne til undersøgelserne.

Stk. 2. Revisionen skal udføres i overensstemmelse med almindeligt gældende krav og standarder for godkendte revisorers virksomhed samt standarderne for offentlig revision. Standarderne for offentlig revision præciserer de særlige krav til en revision af et endeligt regnskab for en

gennemført større forundersøgelse eller arkæologisk undersøgelse, der følger af god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012). Dette indebærer, at revisor gennemfører juridisk-kritiske revisioner og forvaltningsrevisioner som led i opgaven. Ved revisionen efterprøves det desuden

1) om de samlede udgifter til den større forundersøgelse eller arkæologiske undersøgelse stemmer overens med den samlede økonomiske ramme,

2) om udgifterne er anvendt til den større forundersøgelse eller arkæologisk undersøgelse, og

3) om de oplysninger, som museet har meddelt Slots- og Kulturstyrelsen om regnskabet, er dokumenterede.

Stk. 3. Det skal fremgå af revisionserklæring, om regnskabet for undersøgelsen i alle væsentlige henseender er udarbejdet i overensstemmelse med vejledningen om arkæologisk virksomhed, og om den godkendte økonomiske ramme for undersøgelsen er overholdt.

Stk. 4. Revisorerklæring skal være udarbejdet forud for, at museet indsender regnskab for den gennemførte større forundersøgelse efter § 7, stk. 5, eller forud for, at Slots- og Kulturstyrelsen godkender regnskabet for en arkæologiske undersøgelse efter § 8, stk. 4.

Stk. 5. Er regnskabet behæftet med væsentlige fejlinformationer, påhviler det revisor straks skriftligt at give museet besked herom. Revisor skal påse, at museet inden 3 uger efter revisors meddelelse giver Slots- og Kulturstyrelsen meddelelse herom. Revisors skriftlige bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.

Stk. 6. Giver museet ikke meddelelse efter stk. 5, skal revisor orientere Slots- og Kulturstyrelsen efter fristens udløb.

Budget og regnskabsskema

Når forundersøgelsen ikke går som planlagt

Hvis den maksimale budgetramme overskrides, er det som udgangspunkt museet, der afholder udgifterne ud over budgetrammen, medmindre der er aftalt andet mellem museet og bygherre.

Hvis der sker ændringer i forudsætningerne for det udarbejde budget, for eksempel at bygherre undervejs ændrer sit projekt, eller der er væsentlige andre geologiske (lagmæssige) forhold end oplyst af bygherre, skal der udarbejdes et nyt budget.

Hvis arbejdet udføres i vinterperioden, kan museet udarbejde et budget, som dækker de vinterforanstaltninger, som er nødvendige for, at forundersøgelsen kan gennemføres.

Der kan ikke ydes bevilling til færdiggørelse af større forundersøglser.

Skemaer og standardaftale

Ved udarbejdelse af budgetter for større forundersøgelser benyttes nedenstående budget- og regnskabsskemaer. Standardaftalen kan benyttes som aftalegrundlag ved indgåelse af aftaler mellem bygherre og museum om gennemførelse af større forundersøgelser.

Hent budget- og regnskabsskema for større forundersøgelse (xlsx)

Hent budget- og regnskabsskema for større forundersøgelse udført som overvågning (xlsx)

Hent skabelon for standardaftale for større forundersøgelse (docx)

Budget og regnskabsskema

Alle budgetter og regnskaber skal udarbejdes i styrelsens gældende budget- og regnskabsskemaer og indsendes via blanketten under den relevante lokalitet i Fund og Fortidsminder. Når en ny sag påbegyndes, skal museet altid sikre, at den nyeste version af skemaet benyttes.

Der er to forskellige skemaer til større forundersøgelser og større forundersøgelser udført som overvågning. Hvert skema består af en kort vejledning i brugen af skemaet (1), stamoplysninger (2), budget (3) og regnskab (4).

I de to skemaer til større forundersøgelser, genererer nogle af stamoplysningerne automatisk et budgetudkast. Museet skal som udgangspunkt gøre brug af denne funktion, men det er muligt at afvige på baggrund af et konkret estimat. Kun de af skemaernes felter, der er markeret med lys grå baggrund, kan udfyldes. Resten af skemaernes poster er låst mod redigering.

Nedenfor kan du læse detaljeret vejledning i brugen af budget- og regnskabsskemaerne. Afsnittene er opdelt efter skemaernes faner:

Stamoplysninger

Først indtastes stedoplysninger, oplysninger om undersøgelsens areal, dækningsgrad og daglig fremdrift samt oplysninger om bygherre, bygherres eventuelle partsrepræsentant samt andre oplysninger

Undersøgelsens omfang angives i kvadrat- eller kubikmeter afhængig af, om der arbejdes med en flade f.eks. i det åbne land eller på arealer med tykke kultur- eller moselag, f.eks. i byerne. 

Med udgangspunkt i oplysningerne om undersøgelsens areal, dækningsgrad og fremdrift genereres automatisk et udkast til budget på næste side i skemaet.

Forundersøgelser udført som overvågning: 

Her angives varigheden af overvågningen, arbejdsdagens gennemsnitlige længde, samt bemandingen på undersøgelsen. Med det udgangspunkt generes automatisk et udkast til budget.

Det oplyses om arbejdet skal udføres indenfor et kulturarvsareal samt hvilket.

Den pågældende landskabstype, indenfor hvilken undersøgelsen primært skal udføres, vælges på en liste. Oplysninger om landskabstypen er vigtig af hensyn til det nationale overblik.

Det skal entydigt oplyses, for hvis regning arbejdet udføres, herunder fuldstændigt navn, adresse og CVR-nummer på bygherre. I de sjældne tilfælde, hvor der er tale om en privatperson (fysisk person) uden CVR-nummer, oplyses navn og adresse.

Vælger bygherre at lade sig repræsentere af en anden fysisk eller juridisk person, oplyses navn, adresse og CVR-nummer i felterne under bygherres kontaktperson. Ved repræsentationsforhold kan museet bede bygherres repræsentant fremvise en fuldmagt fra bygherre som angiver, hvilke dispositioner repræsentanten er bemyndiget til at foretage.

Budgettet

I. 1. Felttimer

Felttimer anvendes til udgravning, opmåling, registrering, beskrivelse og anden dokumentation samt hjemtagning og vask af fund og prøvemateriale. Felttimer kan ligeledes anvendes til håndtering af prøver, soldning, kursoriske gennemsyn og lignende. Udgifter til den daglige ledelse og administration af det konkrete projekt er inkluderet i felttimerne.

Når der angives areal, dækningsgrad og fremdrift i stamoplysningerne genereres automatisk et udkast til felttimer for daglig udgravningsleder, akademisk medarbejder og ansvarlig udgravningsleder. Udgangspunktet for beregningen er, at der ved forundersøgelser er kontinuerlig bemanding i den periode, muldafrømningen foregår.

Timetal til ansvarlig udgravningsleder er som udgangspunkt beregnet til ti procent af daglig udgravningsleders, dog minimum fem timer ved større forundersøgelser af meget kort varighed. Museet benytter egne løn- og andre prissatser jf. vejledning om fastsættelse af timepriser.

Er der omstændigheder, som kræver afvigelser fra det automatisk genererede budget, redegøres der for dette i budgetredegørelsen.

I. 2. Eksterne specialister

Anvendes til budgettering af eksterne specialist-/konsulentydelser eller landmåler, som kan være nødvendige for undersøgelsens gennemførelse.

II. Dokumentation og tilgængeliggørelse

Dokumentation og tilgængeliggørelse anvendes til udarbejdelsen af den arkæologiske beretning inklusive bearbejdning af undersøgelsens resultater, samt indføring og magasinering af genstande. Budgetposten kan ligeledes anvendes til håndtering af prøver, soldning, kursoriske gennemsyn og lignende.

Hvis det ikke er muligt at estimere et konkret beløb til arkæologisk beretning samt indføring og magasinering, kan den automatisk genererede procentsats benyttes (20 pct. af felttimesummen). Museet beskriver det konkrete estimat i budgetredegørelsen.

III. Personale- og transportudgifter

Alle personale og transportudgifter, som ikke direkte vedrører felttimesummen, er samlet under denne hovedpost. Lønudgifter til transport mellem mødested og arbejdssted, felttillæg med mere, som ikke direkte vedrører feltarbejdet, kan angives her.

Under posten til kørsel i museets bil/privatbil beregnes automatisk det antal dage, som er relevant for undersøgelsen. Der indtastes derfor kun oplysninger om hvor mange kilometer, der køres pr. feltdag. Uforudsete kørselsudgifter afholdes under post V. Uforudsete udgifter.

Diæter og timepenge afregnes som udgangspunkt efter statens takster. Det kan fraviges, hvis museet er underlagt andre, eksempelvis kommunale, regler. Timepenge kan erstattes af et felttillæg.

IV. Øvrige udgifter

Særligt for større forundersøgelser: På baggrund af det automatisk genererede antal maskintimer til afrømning, udfyldes en række af de efterfølgende poster ligeledes automatisk.

Særligt for forundersøgelser udført som overvågning: Det er i udgangspunktet ikke muligt at anføre udgifter til maskine på en større forundersøgelse udført som overvågning. Hvis bygherre efter godkendelse af budgettet beslutter, at forundersøgelsen alligevel ikke skal gennemføres som overvågning, er der tale om ændrede forudsætning og museet kan udarbejde et nyt budget.

Udgifter til skurvogn beregnes ud fra samme princip som maskintimer, blot rundet op for hver påbegyndt arbejdsdag.

Værdien af udgifter til maskine, skurvogn og andet udstyr skal fremgå af budgettet uanset om udstyret stilles til rådighed af bygherre. Posterne til disse udgifter kan derefter kun anvendes, hvis bygherre ikke stiller udstyret til rådighed. Bygherre kan stille maskine og maskinfører til rådighed hvis denne lever op til standarden for fremdrift og kvalitet. Hvis bygherre stiller udstyr til rådighed, kan der ikke omposteres fra denne post.

Udstyr som sold, telte og pumper anføres i budgettet som materialer og særligt udstyr. Der er disponible felter til dette formål under IV. 3. Materialer og særligt udstyr.

Udgifter til standardudstyr indkøbt til under småsaldigrænsen (efter afskrivningsloven), som altid benyttes ved undersøgelser (skovle, hjelme, kameraer, computere med videre), afholdes via administrationsbidraget. Se den aktuelle beløbsgrænse på skm.dk.

V. Uforudsete udgifter

Hvis det ikke er muligt at estimere et konkret beløb til uforudsete udgifter, kan den automatisk genererede procentsats benyttes (10 pct. af budgettets øvrige poster). Museet beskriver det konkrete estimat i budgetredegørelsen.

Anvendelse af midler fra V. Uforudsete udgifter sker ved ompostering til pågældende budgetpost for at dække et merforbrug på budgettets øvrige poster samt eventuelle udgifter til konservering og naturvidenskab. Midlerne kan ligeledes anvendes til almindelige vejrligsforanstaltninger som indkøb og udlægning af presenninger, vintermåtter, telte, dræn, køreplader med videre.

VI. Udgifter til vinterforanstaltninger

Hvis arbejdet ønskes gennemføres indenfor perioden 1. november til 31. marts, kan der påregnes udgifter til vinterforanstaltninger. Vinterforanstaltninger for større forundersøgelser kan indarbejdes i budgettet under post VI. Udgifter til vinterforanstaltninger, eller som et separat budget, hvis arbejdet trækker ind i vintermånederne.

Vinterforanstaltninger er de foranstaltninger som er nødvendige for, at undersøgelsen kan gennemføres under hensyntagen til fortidsminder og arbejdsmiljø. For denne type foranstaltninger er det ofte muligt at estimere et forbrug. I estimatet tages der udgangspunkt i det konkrete sted og forundersøgelsesmetode, og de foranstaltninger som kan være nødvendige for, at museet kan gennemføre arbejdet i vinterperioden.

Vinterforanstaltninger kan for eksempel være frostsikring, gang- og køreplader, kunstig belysning, fast strøm til skurvogn, pumper og dræn til afvanding af felt, afskærmning og arbejdstelte samt timer til op- og nedtagning af samme. Der kan ligeledes afsættes midler til ekstra maskine- og mandskabstimer til afrensning og udgravning af frosthårde anlæg. Ovenstående kan anføres i budgettet ud fra et estimat af, hvad der kan forventes at være nødvendigt for at gennemføre den konkrete undersøgelse i vinterperioden og under normale danske vinterforhold.

Det er ikke muligt, at ompostere fra post VI. Udgifter til vinterforanstaltninger, til budgettets øvrige poster.

Regnskabet

Øverst i regnskabet angives det samlede areal af søgegrøfter og udvidelser. Disse oplysninger kan nemt hentes fra de digitale opmålingsfiler.

Med udgangspunkt i disse oplysninger udregnes blandt andet den endelige dækningsgrad for forundersøgelsen.

Regnskabets poster svarer til budgettets dog med mulighed for at specificere forbrug til konservering og naturvidenskab.

Udgifter til konservering og naturvidenskab anføres ud fra konkrete forbrug til stabiliserende konservering og dokumenterende naturvidenskab.

Der er praksis for at anvende tre stk. 14C-dateringer pr. væsentlig konstruktion, gårdsenhed eller lignende, hvis disse ikke underkastes en egentlig arkæologisk undersøgelse.

Opdateret 20. december 2024

Kontaktformular for museer

Fandt du ikke svar i vejledningen, har du ændringer til en verserende sag, eller skal du indsende en statusrapport.
Send besked