Introduktion for bygherre
Herefter beslutter Slots- og Kulturstyrelsen snarest, om arbejdet kan fortsætte, eller om det skal indstilles, indtil det ansvarlige kulturhistoriske museum har foretaget en arkæologisk undersøgelse.
Udgiften til den arkæologiske undersøgelse afholdes af den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres. Udgiften afholdes dog af kulturministeren såfremt årsagen til undersøgelsen er erosion eller jordarbejde i forbindelse hermed eller jordarbejde udført som led i dyrkning af almindelige landbrugsafgrøder eller som led i almindelig skovdrift mv. Det samme er gældende, hvis det kulturhistoriske museum i en udtalelse efter museumslovens § 25 har oplyst, at jordarbejdet ikke vil indebære en risiko for ødelæggelse af væsentlige fortidsminder.
Kulturministeren kan i særlige tilfælde yde tilskud til udgifter til arkæologiske undersøgelser. Efter praksis tilgodeses særligt privatpersoner samt små og mellemstore virksomheder, mens offentlige bygherrer ikke modtager tilskud.
Den arkæologiske kulturarv omfatter
Ifølge museumslovens § 27 omfatter den arkæologiske kulturarv spor af menneskelig virksomhed, der er efterladt fra tidligere tider, dvs. strukturer, konstruktioner, bygningsgrupper, bopladser, grave og gravpladser, flytbare genstande og monumenter og den sammenhæng, hvori disse spor er anbragt.
Loven har ikke fastsat en øvre tidsmæssig grænse for, hvad der kan opfattes som et fortidsminde. Styrelsen har imidlertid kun praksis for at godkende, at bygherre betaler for en arkæologisk undersøgelse, hvis fortidsmindet skønnes at kunne bidrage med væsentlig ny viden. Dette skøn beror som udgangspunkt på de arkæologiske strategier.
§ 25 udtalelse og større forundersøgelser
Bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde skal udføres på landjorden, kan forud for igangsætning af arbejdet anmode vedkommende kulturhistoriske museum om en udtalelse. For at lave denne udtalelse, vil det ofte være nødvendigt at udføre en forundersøgelse.
Find dit lokale museum med arkæologisk ansvar.
Mindre forundersøgelser betales af museet. Ved gennemførelse af en større forundersøgelse afholdes udgiften af den, for hvis regning et jordarbejde skal udføres. Det er ikke muligt at opnå tilskud til en forundersøgelse. Arbejdet kan først iværksættes efter samtykke fra bygherre. Det lokale kulturhistoriske museum, der har det arkæologiske ansvar, udarbejder et budget for forundersøgelsen, herunder den maksimale udgift, som den, for hvis regning et jordarbejde skal udføres, vil kunne komme til at afholde for den større forundersøgelse.
En større forundersøgelsen er altid frivillig for bygherre. Kan bygherre ikke acceptere budgettet, eller opstår der i øvrigt uenighed om budgettets størrelse, kan budgettet indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen, der herefter træffer afgørelse om budgettet. Herefter kan forundersøgelsen ikke længere gennemføres på et aftaleretligt grundlag, men efter en afgørelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Budgettet for en forundersøgelse kan kun indbringes for Slots- og Kulturstyrelsen, hvis den økonomisk ansvarlige er en fysisk person, enkeltmands- eller mikrovirksomhed, eller hvis budgettet er på mere end 750.000,00 kr. inkl. moms.
Indbring din sag, for slots og kulturstyrelsen. (cfk@slks.dk)
Hvis der ved forundersøgelsen fremkommer fortidsminder, skal sagen forelægges kulturministeren. Det er Slots- og Kulturstyrelsen, som træffer afgørelse om, hvorvidt der skal foretages en arkæologisk undersøgelse, samt hvad den arkæologiske undersøgelse maksimalt må koste bygherre.
In situ-bevaring af fortidsminder på fundstedet
Det er intentionen med museumsloven og den bygherrebetalte ordning, at den skal udgøre et incitament for bygherre til at tilpasse jordarbejder, så væsentlige fortidsminder kan in situ-bevares urørt på stedet. Det samme princip følges i de øvrige europæiske lande, der har ratificeret Valletta-konventionen fra 1992.
Hvis den økonomisk ansvarlige ønsker at ændre sit jordarbejde, så arealer med væsentlige fortidsminder friholdes for jordarbejderne med henblik på in situ-bevaring, skal museet kontaktes straks. Er det ikke muligt for museet og den økonomisk ansvarlige at nå til enighed om in situ-bevaring, afgør styrelsen om, og i hvilket omfang in situ-bevaringen kan gennemføres.
Den økonomisk ansvarlige er ansvarlig for, at fortidsminderne på de friholdte arealer ikke ødelægges eller forstyrres ved gennemførelse af jordarbejder, eksempelvis ved kørsel, afvanding og jorddeponi på friholdte arealer.
Arkæologiske undersøgelser
Hvis der under et jordarbejde eller ved en forundersøgelse er konstateret væsentlige fortidsminder, udarbejder museet et budget og en faglig argumentation. De arkæologiske undersøgelser tilrettelægges altid med udgangspunkt i de arkæologiske strategier og styrelsens vejledende økonomiske nøgletal samt budget- og regnskabsvejledningen mv.
Inden en bygherrebetalt arkæologisk undersøgelse kan påbegyndes, skal budget og faglig argumentation havde været forelagt Slots- og Kulturstyrelsen der, snarest muligt og senest inden 6 uger, træffer afgørelse om gennemførelse af en arkæologisk undersøgelse, og samtidig fastsætter den økonomiske ramme for undersøgelsen efter en konkret arkæologisk faglig vurdering. I afgørelsen lægger styrelsen altid vægt på, om undersøgelsen bibringer ny væsentlig viden. Ved samme lejlighed foretager styrelsen altid en vurdering af, om bygherre kan være berettiget til at modtage et tilskud til den arkæologiske undersøgelse. Budgettet skal indeholde de direkte og indirekte omkostninger forbundet med undersøgelsen. Er bygherre ikke enig i afgørelsen om budgettet for en arkæologisk undersøgelse, kan det påklages til Kulturministeriet indenfor 4 uger efter afgørelsen er meddelt bygherre.
En arkæologisk undersøgelse efter museumsloven omfatter feltarbejde, herunder udgravning på lokalitet, prøveindsamling og registrering samt efterfølgende fundvask, prøveudtagning, dokumenterende naturvidenskabelige undersøgelser, stabiliserende konservering, magasinering, og udarbejdelse af en beretning.
Såfremt bygherre ikke tilpasser sit projekt, så jordarbejdet ikke længere medfører risiko for væsentlige fortidsminder, kan undersøgelsen gennemføres uden samtykke fra bygherre.
Museet fakturerer løbende for det faktisk udførte arbejder og udlæg til en undersøgelse mindst hver måned, medmindre beløbet er mindre end 100.000 kr. inkl. moms. Hvis bygherre ikke betaler for den arkæologiske undersøgelse, kan fordringen overdrages til inddrivelsen ved den relevante myndighed.
Slots- og Kulturstyrelsen kan i særlige tilfælde stille vilkår om, at den økonomisk ansvarlige skal stille en bankgaranti eller anden form for økonomisk sikkerhed.
Maksimumbudgetter og forhold, der kan påvirke omkostningen
En lang række forhold gør sig gældende, når prisen for en arkæologisk undersøgelse skal estimeres. Fortidsmindernes karakter, udstrækning, kompleksitet og bevaringsgrad har direkte betydning for budgettets størrelse, men også betydning for fortidsmindernes videnspotentiale og væsentlighed. For eksempel medfører fortidsminder af lav kompleksitet typisk billigere undersøgelser end fortidsminder af høj kompleksitet.
Tilsvarende har undersøgelsens rammer afgørende betydning for budgettets størrelse. Her er det vigtigt, at bygherre oplyser museet om de lokale geologiske- eller lagmæssige forhold, herunder om der er arealer med tykke muldlag eller forurenet jord. Det samme gælder ved undersøgelse af arealer i byer med omfattende lednings- og kloaknedgravninger.
God planlægning, hvor museet har adgang til arealet i god tid inden anlægsarbejdet, begrænsede etapeinddelinger, og at bygherre ikke ændrer projektet undervejs, har afgørende betydning for undersøgelsens fremdrift og budget.
Årstiden for undersøgelsens gennemførelse har også stor indflydelse på budgettet. Det vil ofte kræve vinterforanstaltninger at gennemføre arkæologiske undersøgelser i vinterperioden (1. november til 31. marts), mens alle årstider medfører risici for oversvømmelser, udtørring mv. som kan have stor betydning for undersøgelsens fremdrift.
Maksimumbudgetter
Når styrelsen har truffet afgørelse om godkendelse af et budget for en arkæologisk undersøgelse, er der altid tale om et maksimumbudget, dvs. at undersøgelsen ikke må koste bygherre mere end det godkendte maksimumbeløb, med mindre bygherre ændrer forudsætningerne for undersøgelsens gennemførelse.
Ændrede forudsætninger
Hvis der sker ændringer i forudsætningerne for det udarbejdede budget, for eksempel at den, for hvis regning et jordarbejde udføres, ændrer sit projekt efter igangsætning af undersøgelsen, eller der er væsentlige andre geologiske eller lagmæssige forhold end oplyst af bygherre, skal der udarbejdes et nyt budget, der tager højde for de ændrede forudsætninger, og fastsætter et nyt maksimumbudget, som træder i stedet for det oprindeligt udarbejdede budget.
Budgetoverskridelser
Hvis den maksimale budgetramme for en arkæologisk undersøgelse overskrides, er det som udgangspunkt et anlæggende mellem museet og Slots- og Kulturstyrelsen.
Hvis den maksimale budgetramme for en større forundersøgelse overskrides, er det dog som udgangspunkt museet, der afholder udgifterne ud over budgetrammen, medmindre der er aftalt andet mellem museet og den, for hvis regning et jordarbejde udføres.
Beretning og regnskabsgodkendelse
Når feltarbejdet er afsluttet skal museet altid udarbejde en beretning. Beretningen indgår som en del af den arkæologisk undersøgelse, som bygherre betaler for. Når en undersøgelse er endeligt afsluttet skal Slots- og Kulturstyrelsen godkende regnskabet og beretningen for undersøgelsen.
Regnskabet for en arkæologisk undersøgelse er endeligt, når styrelsen har godkendt regnskabet, og museet har sendt endelig afregning til den økonomisk ansvarlige. Projektregnskaber på mere end 2,5 mio. kr. inkl. moms revideres på museet, inden regnskabet forelægges styrelsen.
Undersøgelsen anses for endeligt afsluttet, når beretningen og eventuelle efterfølgende endelige konserverings- og naturvidenskabsrapporter er offentliggjort i det centrale register over arkæologiske lokaliteter og fundsteder.
Standsningspligt
Findes der under jordarbejde spor af fortidsminder, skal arbejdet standses, i det omfang det berører fortidsmindet. Fortidsmindet skal straks anmeldes til kulturministeren eller det nærmeste statslige eller statsanerkendte kulturhistoriske museum. Det betyder at både den, for hvis regning et jordarbejde udføres, samt den der fører gravemaskinen, er forpligtigede til at standse arbejdet og kontakte det lokale museum. I mange tilfælde vil museets arkæolog hurtigt afklare, om arbejdet kan fortsætte.
Museer med arkæologisk ansvar har til enhver tid uden retskendelse adgang til steder, hvor der foretages jordarbejder, og hvor der fremkommer fund eller under arbejder kan formodes at fremkomme fund. Legitimation forevises på forlangende. Politiet yder nødvendig bistand til at udnytte adgangsretten.
Styrelsen vil altid hastebehandle en sag, hvor bygherre på eget initiativ har standset et arbejde. I 2024 gik der typisk mellem 0,5 og 2 hverdage fra et jordarbejde standsede, til det var afklaret om arbejdet kunne fortsætte.