Media Literacy
Årlig pulje, der støtter internationale samarbejdsprojekter med fokus på mediekompetence.
Næste ansøgningsfrist
Hvad kan jeg få støtte til?
Puljen Media Literacy støtter innovative, grænseoverskridende initiativer inden for mediekompetence. Målet er at fremme vidensdeling og udveksling af politikker og praksisser inden for mediekompetence på tværs af Europa.
Puljen har til formål at styrke mediekompetencen blandt borgere i Europa og hjælpe dem opbygge færdigheder, så de kan begå sig i en medialiseret verden, hvor misinformation har gode kår.
Projekterne skal fokusere på mindst to af følgende emner:
- Videreudvikling, udbredelse og opskalering af gode praksisser fra innovative media literacy-projekter. Dette inkluderer samarbejde på tværs af kulturer, lande og sprog samt styrkelse af regionalt samarbejde i Europa.
- Udvikling af interaktive onlineværktøjer til at tackle nuværende og fremtidige udfordringer, herunder desinformation.
- Udvikling af materialer og værktøjer, der hjælper borgere til kritisk at forstå medier og genkende samt reagere på desinformation.
- Udvikling af praksisser tilpasset et medielandskab i forandring. Bl.a. i forhold til manipulation og AI-baseret medieproduktion.
Alle forslag bør fokusere på borgerinddragelse, civilt engagement og deltagelseskultur. Det anbefales at samarbejde med de regionale centre i European Digital Media Observatory (EDMO) for at dele gode praksisser og undgå overlap.
Støtteberettigede aktiviteter omfatter:
- Skabelse og/eller distribution af flersprogligt materiale, inklusiv interaktivt indhold, for at øge borgernes digitale kompetencer, forståelse for medielandskabet og modstandskraft mod desinformation.
- Udvikling af materiale til borgere og undervisere, rettet mod alle alders- og samfundsgrupper.
- Udvikling af innovative medieforståelsesløsninger, tilpasset det fremtidige medielandskab (inkluderer prototyper, dog ikke udelukkende IT-udvikling).
- Uddannelsesaktiviteter for borgere og undervisere med deling af best practises på tværs af sprog, lande og kulturer.
- Offentlige arrangementer og/eller workshops til oplysning og deling af best practises.
- Lokalsamfundsinitiativer til at tilpasse og gøre ovenstående værktøjer og materialer tilgængelige.
Økonomi
Projekter støttes med op til 500.000 EUR og maks. 70 % af projektets samlede udgifter.
Varighed
Projektet kan have en varighed på 2 år.
OBS!
Puljen støtter nogle helt specifikke aktiviteter. Ordlyden og fokusområderne kan skifte fra år til år. Det er derfor meget vigtigt, at du læser den aktuelle puljebeskrivelse meget grundigt. Puljebeskrivelsen offentliggøres, når puljen åbner.
Du kan orientere dig i tidligere puljebeskrivelser i drop down-menuen nedenfor.
Hvem kan søge?
- Organisationer, virksomheder, institutioner mv., der har en juridisk eksistens, herunder profit- og non-profitorganisationer, offentlige myndigheder (nationalt, regionalt eller lokalt), internationale organisationer, universiteter, uddannelsesinstitutioner, medieorganisationer og teknologileverandører
- Ansøger skal være et konsortium bestående af mindst tre organisationer fra hvert sit Creative Europe-land. Det vil sige lande i EU samt lande på denne liste
- Enkeltpersoner kan ikke søge puljen.
Hvor ofte kan jeg søge?
Puljen er åben én gang om året – typisk med puljeåbning i 4. kvartal og ansøgningsfrist i 1. kvartal af det næste år.
Puljen åbner som regel ca. tre måneder inden ansøgningsfristen.
Hold øje med vores kanaler og hjemmeside for at se, hvornår puljen åbner
SE ÅBNE PULJER: Se de støttepuljer, der er åbne nu
Hvordan søger jeg?
Puljen søges via EU’s ansøgningsportal: Funding and Tenders Opportunities Portal (FTOP)
Formalia
- Ansøgningen skal insendes på engelsk
- Ansøgningen må være på op til 70 sider
- Du skal anvende de obligatoriske skabeloner (”Part B Templates”) og udfylde online-formularer (”Part A” og ”Part C”)
- Obligatoriske bilag fremgår af puljebeskrivelsen
BEMÆRK: Det er først muligt at få adgang til de obligatoriske skabeloner, når puljen åbner.
- SE EKSEMPEL PÅ ANSØGNINGSSKEMA: Gå til ”Standard application form (CREA MEDIA)” på FTOP
- GUIDE TIL AT SØGE: Se vores guide til at søge Creative Europe-støtte, hvor vi gennemgår alle de forskellige trin i processen
Husk!
Alle krav, formalia og vilkår fremgår af puljebeskrivelsen. Læs den meget grundigt og brug den aktivt i løbet af ansøgningsprocessen. Puljebeskrivelsen offentliggøres, når puljen åbner og kan da findes under "søg"-knappen på denne side.
Du kan orientere dig i tidligere puljebeskrivelser i drop down-menuen nedenfor.
Tidligere puljebeskrivelser
Når puljen åbner, offentliggør Europa-Kommissionen en puljebeskrivelse. Den beskriver alle krav og vilkår for puljen.
Krav og vilkår kan ændre sig fra år til år. Det er derfor vigtigt, at du læser puljebeskrivelsen grundigt.
Hvis du vil være på forkant, kan du orientere dig i tidligere puljebeskrivelser. Men husk, at der kan være væsentlige ændringer fra år til år. Derfor skal du altid bruge den aktuelle puljebeskrivelse, når du får adgang til den.
Mere information
Når puljen er åben, fremgår al relevant information om puljen, dens krav og kriterier af puljebeskrivelsen fra Europa-Kommissionen. Læs puljebeskrivelsen grundigt igennem for se, hvilke aktiviteter, der kan få støtte.
