Ansøg om ændret indplacering

Statsanerkendte museer kan ansøge Museumsnævnet om at blive indplaceret i en anden grundtilskudskategori. Denne side indeholder en vejledning om ansøgningsproces og -indhold.

Statsanerkendte museer kan ansøge Museumsnævnet om at blive indplaceret i en anden grundtilskudskategori end den, som museet er blevet indplaceret i ved bekendtgørelse nr. 1747 af 30. december 2024 om indplacering af statsanerkendte museer i grundtilskudskategorier. Grundtilskudskategorien bestemmer størrelsen af museets grundtilskud, som ydes af Kulturministeriet.

For et museum, som modtager et lavere samlet statsligt ordinært driftstilskud i 2025 end i 2024, kan en ændret indplacering tidligst få virkning fra 1. januar 2026. For øvrige museer kan en ændret indplacering tidligst få virkning fra 1. januar 2029.

Museer, som er blevet indplaceret i en grundtilskudskategori af Museumsnævnet, herunder i forbindelse med tildeling af statsanerkendelse eller fusion af statsanerkendte museer, kan også ansøge om at få ændret deres indplacering. Museer kan genansøge nævnet om at få ændret deres indplacering, såfremt der er sket væsentlige ændringer i museets samling, eller hvis samlingen inden for ansvarsområdet kan vurderes til at have fået større betydning på grund af samfundsudviklingen.

Den politiske intention med ændringen af museumsloven er at opretholde et mangfoldigt museumslandskab og fremme diversitet blandt museerne i hele landet. Museumslandskabet skal generelt kunne favne både små og store museer; museer med en stærk lokal forankring; museer der løfter regionalt og museer med en helt særlig international rolle m.m. Indplaceringen af museerne i grundtilskudskategorier skal understøtte denne intention gennem indplacering af mange museer i grundtilskudskategori 1 og få museer i kategori 4 og 5. Intentionen er på denne baggrund, at det tilstræbes at opretholde en fordeling af museerne i grundtilskudskategorier med flest museer i de laveste og gradvist færre i de højere kategorier.

Herunder kan museet læse om de enkelte trin i ansøgningsprocessen. Det anbefales, at alle delene læses igennem, inden ansøgningen indsendes.

Ansøgningen skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen, som sekretariatsbetjener Museumsnævnet.

Det er Museumsnævnet, der behandler og træffer afgørelse ved ansøgninger om ændret indplacering i grundtilskudskategori.

Nævnet træffer afgørelse om indplacering i en grundtilskudskategori 1-5 på baggrund af en samlet faglig, skønsmæssig vurdering af betydningen af museets samling. Nævnet vil på den baggrund kunne træffe afgørelse om at indplacere museet i en højere, lavere eller i den samme grundtilskudskategori.

Vurderingen af samlingens betydning foretages med udgangspunkt i museets ansvarsområde. Museumsnævnet vil anlægge en samlet vurdering på tværs af det pågældende museums ansvarsområde(r), og der vil ligge forskellige kriterier til grund for vurderingen afhængigt af ansvarsområdets faglige kategori. Dvs. om ansvarsområdet er inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi (herunder arkæologi på land og marinarkæologi), naturhistorie eller kunsthistorie. Museumsnævnet vil foretage en vurdering af samlingens betydning på grundlag af museets ansøgning og evt. supplerende oplysninger.

Museumsnævnet vurderer samlingens betydning på baggrund af følgende kriterier:

Nyere tids kulturhistorie, arkæologi og naturhistorie

Inden for kultur- og naturhistorie er museernes ansvarsområder geografisk afgrænset. For museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie vurderes samlingens betydning derfor på baggrund af følgende to kriterier:

  1. Samlingens geografiske indsamlingsområde. Dvs. om samlingen i overensstemmelse med museets ansvarsområde er indsamlet lokalt, regionalt, nationalt eller internationalt.
     
  2. Samlingen har et væsentligt antal genstande af særlig betydning, som giver samlingen en større betydning ud over samlingens geografiske indsamlingsområde. I så fald kan museet placeres i en højere grundtilskudskategori. Genstande af særlig betydning kan f.eks. være genstande med stor forskningsmæssig betydning og/eller høj håndværksmæssig kvalitet, eller genstande som har væsentlig symbolsk karakter i forhold til Danmarks kultur- og naturarv. Antallets væsentlighed vurderes ved at sammenholde med antal genstande af særlig betydning på andre statsanerkendte museer.

Kunsthistorie

Museernes kunstsamlinger er overvejende baseret på nationale ansvarsområder, der hver især afspejler udviklingen i billedkunstens historie. For museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie vurderes kunstsamlingens betydning derfor på baggrund af alle følgende tre kriterier:

1. Samlingens repræsentativitet inden for museets ansvarsområde. Der vil blive lagt vægt på:

  • Hvor godt samlingen dækker museets ansvarsområde.
  • Hvor centrale de repræsenterede kunstnere og værker i samlingen er for ansvarsområdet.
    I den forbindelse ses på de repræsenterede kunstneres væsentlighed for ansvarsområdet. Der ses også på hvilke værker kunstnerne er repræsenteret med, samt på værkernes relevans for ansvarsområdet, herunder omfang af værker med relevans for ansvarsområdet.
  • Hvor centrale de kunsthistoriske perioder og strømninger, som er repræsenteret i museets samling, er for museets ansvarsområde.
    I den forbindelse ses også på, hvilke kunstnere og værker, perioderne og strømningerne er repræsenteret med, samt hvor relevante kunstnerne og værkerne er for de pågældende perioder og strømninger.

2. Samlingens betydning for den samlede kunsthistorie. Der vil blive lagt vægt på: 

  • Hvilke kunstnere (herunder kunstnergrupper) der er repræsenteret i museets samling, og hvor stor betydning de repræsenterede kunstnere vurderes at have for den samlede kunsthistorie.
    I den forbindelse ses også på hvilke værker, kunstnerne er repræsenteret med, og hvorvidt der er tale om værker af væsentlig betydning for den samlede kunsthistorie. F.eks. om der er tale om hovedværker og/eller værker med stor forskningsmæssig betydning.
  • Hvilke kunsthistoriske perioder og strømninger der er repræsenteret i museets samling, og hvor stor betydning perioderne og strømningerne vurderes at have for den samlede kunsthistorie.
    I den forbindelse ses desuden på hvilke kunstnere og værker, som perioderne og strømningerne er repræsenteret med, og om der tale om kunstnere og værker af væsentlig betydning for de pågældende perioder og strømninger. F.eks. om der er tale om et større og repræsentativt antal værker af en eller flere kunstnere, som har spillet en central rolle i udviklingen i en bestemt kunsthistorisk periode.

3. Samlingens betydning i relation til kunstsamlinger på øvrige statsanerkendte museer. Det betyder, at museumsnævnet vil foretage en vurdering af kunstsamlingens væsentlighed for det samlede museumslandskab sammenholdt med øvrige statsanerkendte kunstsamlinger.

På baggrund af de tre kriterier er kunstsamlingerne inddelt i trin 1-5 med stigende betydning. En kunstsamlings betydning vurderes således relativt i forhold til de øvrige kunstsamlinger ud fra, i hvor høj grad samlingen, sammenlignet med øvrige kunstsamlinger, opfylder de ovennævnte tre kriterier.

Kunstsamlinger på trin 3 inddeles imidlertid i to trin, således at samlinger, som vurderes at dække et særligt museumsfagligt speciale, placeres på trin 4. Se i øvrigt afsnit nedenfor om ”Grundtilskudskategori 4” og kriterie nr. 2 for kunstsamlinger.

Flere faglige kategorier (nyere tids kulturhistorie, arkæologi, naturhistorie og/eller kunsthistorie)

For museer med ansvarsområder inden for flere faglige kategorier vil Museumsnævnet foretage en helhedsvurdering af samlingens betydning på grundlag af særskilte vurderinger af samlingens betydning inden for ansvarsområdets enkelte faglige kategorier.

Kriterier for indplacering i grundtilskudskategori 1-5
Grundtilskudskategori 1

I grundtilskudskategori 1 indplaceres:

  • Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen overvejende er indsamlet lokalt med udgangspunkt i et ansvarsområde, som er geografisk afgrænset til én kommune. Samlingen indeholder ikke et væsentligt antal genstande af særlig betydning, som giver samlingen en større betydning end det geografiske indsamlingsområde.
  • Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning vurderes at være på trin 1.
Grundtilskudskategori 2

I grundtilskudskategori 2 indplaceres:

  • Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen overvejende er indsamlet regionalt med udgangspunkt i et ansvarsområde, som er geografisk afgrænset til to eller flere kommuner. Dvs. når samlingen er indsamlet i mere end én kommune, men ikke er indsamlet nationalt.  
  • Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen overvejende er indsamlet lokalt med udgangspunkt i et ansvarsområde, som er geografisk afgrænset til én kommune, og som i deres samling har et væsentligt antal genstande af særlig betydning, som giver samlingen en større betydning end samlingens geografiske indsamlingsområde, men samtidig ikke vurderes at have særlig betydning for Danmarks kultur- og naturarv, jf. grundtilskudskategori 3 nedenfor.
  • Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning vurderes at være på trin 2.
Grundtilskudskategori 3

I grundtilskudskategori 3 indplaceres:

  • Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen er indsamlet nationalt med udgangspunkt i et nationalt ansvarsområde, eller når samlingen rummer et væsentligt antal genstande af særlig betydning for Danmarks kultur- og naturarv. Eksempelvis genstande, der har en væsentlig symbolsk karakter i relation til Danmarks kultur- og naturarv (f.eks. vikingeskibene i Roskilde), eller belyser en central del af kultur- eller naturhistorien i Danmark, som f.eks. herregårdshistorie.
  • Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning vurderes at være på trin 3.
Grundtilskudskategori 4

I grundtilskudskategori 4 indplaceres:

  • Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen opfylder kriterierne for indplacering i grundtilskudskategori 3 og dækker et særligt museumsfagligt speciale med væsentlig betydning for forståelsen af centrale områder i samfundsudviklingen og Danmarks kultur- og naturarv. F.eks. dansk købstadshistorie, søfartshistorie og arbejderhistorie eller den danske kongefamilies historie.
  • Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning vurderes at være på trin 3, og placeres på trin 4, fordi samlingen dækker et særligt museumsfagligt speciale med væsentlig betydning for forståelsen af centrale områder i samfundsudviklingen og Danmarks kulturarv. F.eks. dansk kunsthåndværk og kunstindustri samt samtidskunst.
  • Museumsnævnet vil for museer indplaceret i grundtilskudskategori 3 således foretage en konkret vurdering af, om det enkelte museums samling dækker et særligt museumsfagligt speciale af væsentlig betydning. I den forbindelse ses også på, om samlingen i tilstrækkelig grad dækker specialet.
Grundtilskudskategori 5

I grundtilskudskategori 5 indplaceres:

Museer med et ansvarsområde inden for nyere tids kulturhistorie, arkæologi og/eller naturhistorie, når samlingen opfylder kriterierne for indplacering i grundtilskudskategori 3, og når samlingen er delvist indsamlet internationalt med udgangspunkt i museets ansvarsområde. Derudover skal museets samling i væsentligt omfang være genstand for kontinuerlig international museumsfaglig interesse.

Museer med et ansvarsområde inden for kunsthistorie, når kunstsamlingens betydning vurderes at være på trin 5. Derudover skal museets samling i væsentligt omfang være genstand for kontinuerlig international museumsfaglig interesse.

Museumsnævnet vil foretage en konkret vurdering af, om museets samling i væsentligt omfang er genstand for kontinuerlig international museumsfaglig interesse, f.eks. internationale forsknings- og formidlingssamarbejder.

Indplacering af museer med ansvar inden for flere faglige kategorier (nyere tids kulturhistorie, arkæologi, naturhistorie og/eller kunsthistorie)

For museer med ansvarsområder inden for flere faglige kategorier (nyere tids kulturhistorie, arkæologi, naturhistorie og/eller kunsthistorie) sker indplaceringen i en grundtilskudskategori 1-5 på baggrund af en helhedsvurdering af museets samling, foretaget på grundlag af særskilte vurderinger af samlingens betydning inden for ansvarsområdets enkelte faglige kategorier. Museumsnævnet vil i sin helhedsvurdering af disse museers samlinger bl.a. se på de forskellige faglige ansvarsområders og samlingers relative vægt og volumen i forhold til hinanden.

Ansøgningen skal udarbejdes i et obligatorisk ansøgningsskema og ledsages af relevant dokumentation.

  • Link til ansøgningsskema, for museer med ansvarsområde inden for kultur- og naturhistorie, vil blive tilføjet her snarest muligt.
  • Link til ansøgningsskema, for museer med ansvarsområde inden for kunsthistorie, vil blive tilføjet her snarest muligt.

Hvis ansøgningen om ændring af indplacering i grundtilskudskategori vedrører et museum med ansvarsområder inden for flere faglige kategorier, skal museet udfylde et ansøgningsskema for hver faglig kategori. Dvs. inden for hhv. kulturhistorie (herunder nyere tids kulturhistorie og arkæologi), naturhistorie og kunsthistorie.

Slots- og Kulturstyrelsen kan som led i sekretariatsbetjeningen af Museumsnævnet vejlede ansøger i ansøgningsprocessen. Spørgsmål kan stiles til museumsnævnet via kontaktboksen i højre hjørne.

Ansøgningen skal indsendes til Slots- og Kulturstyrelsen (link til indsendelse af ansøgningen følger snarest).

Slots- og Kulturstyrelsen kan som led i sekretariatsbetjeningen af Museumsnævnet bede om supplerende materiale.

Mødekalender for Museumsnævnet

Der kan løbende søges om ændring i indplacering i grundtilskudskategori. Hvis ansøgningen indsendes otte uger før et møde i Museumsnævnet, kan ansøgningen som udgangspunkt komme i betragtning til at blive behandlet på det næstkommende Museumsnævnsmøde. Museet vil senest fire uger før Museumsnævnets møder få nærmere besked om, hvornår Museumsnævnet kan behandle sagen, og hvornår der forventes at blive truffet afgørelse.

 

Det er Museumsnævnet, der behandler og træffer afgørelse ved ansøgninger om ændret indplacering i grundtilskud. Nævnet sekretariatsbetjenes af Slots- og Kulturstyrelsen.

Museumsnævnet vil i sin afgørelsespraksis tage udgangspunkt i de statsanerkendte museers indplacering i grundtilskudskategori efter bekendtgørelse nr. 1747 af 30. december 2024 om indplacering af statsanerkendte museer i grundtilskudskategorier, hvormed museerne af kulturministeren er blevet indplaceret i en grundtilskudskategori 1-5, som bestemmer størrelsen af museernes statslige grundtilskud. Nævnet vil kunne ændre museers indplacering, såfremt nævnet finder, at der er væsentlige faglige argumenter, der taler for en anden indplacering, end den der er foretaget af kulturministeren. F.eks. hvis et museums samling inden for ansvarsområdet kan vurderes til at have fået større betydning på grund af samfundsudviklingen.

I særlige tilfælde kan Museumsnævnet af egen drift træffe afgørelse om at indplacere et statsanerkendt museum i en anden grundtilskudskategori. Det fremgår af bemærkningerne til museumsloven som ændret ved lov nr. 1680 af 30. december 2024, at der med særlige tilfælde f.eks. vil kunne være tale om, at museumsnævnet vurderer, at et museum er placeret i en for høj grundtilskudskategori. F.eks. hvis der er sket ændringer i museets samling eller vurderingen af betydningen af museets samling, men hvor museet ikke selv har incitament til at ansøge om en ændring og dermed et lavere grundtilskud.

Museumsnævnets afgørelser kan ikke påklages til en anden administrativ myndighed.

Museer kan genansøge, såfremt der er sket væsentlige ændringer i museets samling. F.eks. hvis et museum gennem aktiv indsamling inden for sit ansvarsområde har udviklet sin samling væsentligt i forhold til seneste vurdering af samlingens betydning.

Museumsnævnet træffer afgørelse om indplacering i grundtilskudskategori efter lovbekendtgørelse nr. 358 af 8. april 2014 om bekendtgørelse af museumsloven, som ændret ved lov nr. 1680 af 30. december 2024 om ændring af museumsloven (gennemførelse af museumsreform), jf. § 13 b, stk. 2-7 og § 19, stk. 9; bekendtgørelse nr. 1745 af 30. december 2024 om museer mv., jf. §§ 11-18 og bekendtgørelse nr. 1747 af 30. december 2024 om indplacering af statsanerkendte museer i grundtilskudskategorier. Grundtilskudskategorien bestemmer størrelsen af museets grundtilskud, som ydes af Kulturministeriet i henhold til museumslovens § 13 a.

Museumsnævnets afgørelse om indplacering i grundtilskud vil træde i stedet for den afgørelse om indplacering, som er foretaget ved kulturministeren i henhold til bekendtgørelse nr. 1747 af 30. december 2024 om indplacering af statsanerkendte museer i grundtilskudskategorier. Museer, som har fået en ændret indplacering i grundtilskudskategori, vil konkret blive fjernet fra bekendtgørelsen.

Museumsnævnets afgørelser om ændring eller fastholdelse af indplacering i grundtilskudskategori vil have virkning fra førstkommende kalenderår.

Hvis et museum indplaceres i en højere grundtilskudskategori og derved opnår et højere grundtilskud, modregnes stigningen i grundtilskud i museets eventuelle prioritetstilskud.

Opdateret 27. maj 2025

Ansøg

Klik her og send din ansøgning