Handlingsplan

Handlingsplanen betales af Slots- og Kulturstyrelsen efter fastsatte takster. Det gælder dog ikke, hvis der allerede er udarbejdet en handlingsplan for din ejendom.

Handlingsplanen er en rapport, der udarbejdes af en restaureringskyndig rådgiver, ofte en arkitekt, efter ejers valg. Handlingsplanen orienterer om bygningens tilstand og giver et overblik over, hvilke bygnings- og vedligeholdelsesarbejder der bør prioriteres i de kommende år. Handlingsplanen tager udgangspunkt i de bærende fredningsværdier, som de fremgår af fredningsbeskrivelsen. Handlingsplanen koncentrerer sig om bygningens ydre og vil kun i særlige tilfælde også omfatte indvendige forhold.

Formålet med handlingsplanen er at bringe den enkelte fredede bygning i en god vedligeholdelsesmæssig stand og sikre fredningsværdierne. Desuden kan handlingsplanen være et godt grundlag for dialog mellem ejeren, dennes rådgiver og Slots- og Kulturstyrelsen.

Ansøgning om handlingsplan

Inden du udfylder en ansøgning skal du gøre følgende:

  1. Tjek om der allerede er udarbejdet en handlingsplan for ejendommen. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte CFK@SLKS.dk, så undersøger vi det for dig.
  2. Vælge en restaureringskyndig rådgiver. Slots- og Kulturstyrelsen anbefaler ikke rådgivere men opfordrer til enten at søge på google efter restaureringsarkitekter eller at kontakte interesseorganisationen Historiske Huse.
  3. Hav CVR-nummer og e-mail-adresse på rådgiver klar.

Udfyld og indsend ansøgningsskema til handlingsplan ved at klikke her.

Opdateret 19. marts 2025

Kontakt

Vil du spørge os om noget? Her kan du henvende dig til Slots- og Kulturstyrelsen