Orkestre, bands, kor og ensembler

Tilskud til udgifter og aktiviteter for orkestre, bands, kor og ensembler samt solister med international koncertvirksomhed.
Note:

Vær opmærksom på, at du kan indsende din ansøgning indtil 14:00 på dagen for ansøgningsfristen, men vi anbefaler, at du indsender i god tid.

 

Kunstområde :

Frist

    15.08.2022, kl. 14:00

Ny tilskudsportal

Denne pulje søges igennem vores tilskudsportal med NemID. Søger du på vegne af en virksomhed, institution eller lignende, skal du benytte en medarbejdersignatur.

Hvem kan søge?

  • Professionelle danske orkestre, bands, kor og ensembler.
  • Solister (solooptræden) med international koncertvirksomhed.

Du kan søge tilskud til:

  • et professionelt orkester, band, kor, ensemble eller en solist
  • en enkeltperson, der leder flere orkestre, bands, kor eller ensembler
  • alle udgifter, undtagen musikeres honorar, relateret til aktiviteter for orkestre, bands, kor eller ensembler på under seks personer
  • alle udgifter, inklusive musikeres honorar, for orkestre, bands, kor og ensembler på seks personer eller derover
  • hovedsageligt aktiviteter i 2023 og eventuelt i 2024. Du kan dog også ansøge om tilskud til aktiviteter, som tidligst påbegyndes den 16. august. Bemærk, at der kun er en mindre del af puljens midler til rådighed til aktiviteter i 2022.
    Udvalget giver som udgangspunkt etårige tilskud, men kan ud fra en konkret vurdering vælge at give tilskud for en toårig projektperiode, hvis du ansøger om det.

Øvrige krav for tilskud:

  • Det er en forudsætning for at få tilskud, at der kan dokumenteres aktiviteter i 2022 (året før tilskudsåret)
  • Såfremt den samme person leder flere professionelle orkestre, bands, kor eller ensembler, skal der dokumenteres en samlet koncertaktivitet i 2022 (året før tilskudsåret) på mindst 10 koncerter i ind- og udland for de pågældende orkestre, bands, kor eller ensembler (skolekoncerter tæller ikke med i antallet af koncerter). Tilskudsbehovet skal være mindst 25.000 kroner.

NB: Koncerter, der er aflyst i 2022 pga. myndighedernes foranstaltninger knyttet til COVID-19, kan tælles med som afholdte aktiviteter.

Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit projekt går på tværs af kunstarterne.

Hvem kan ikke søge?

  • Landsdelsorkestre, DR's kor og ensembler, Det Kgl. Teaters kor og ensembler, Den Jyske Operas kor og Forsvarets musikkorps.

Du kan ikke søge tilskud til:

  • aktiviteter, der er påbegyndt før ansøgningsfristen
  • afholdelse af skolekoncerter

Hvad er formålet med ordningen?

Statens Kunstfond har til opgave at fremme musiklivet i Danmark og dansk musik i udlandet.

Formålet med denne ordning er at sikre tilstedeværelsen og udviklingen af professionelle orkestre, bands, kor, ensembler og solooptræden inden for alle genrer på et højt kunstnerisk niveau.

Sådan vurderes din ansøgning

Ved musikudvalgets prioritering af ansøgningerne vurderer udvalget først og fremmest den kunstneriske kvalitet. Projektstøtteudvalget for Musik lægger i sin vurdering af den kunstneriske kvalitet særligt vægt på at støtte musikprojekter, der:

  • udviser mod i deres kunstneriske eller formidlingsmæssige valg
  • forholder sig til deres kunstneriske og samfundsmæssige relevans

Udvalget lægger endvidere i sin vurdering vægt på følgende:

1. En klar idé:

  • at projektet har en tydelig kunstnerisk vision
  • at projektet har noget på hjerte
  • at projektet udviser originalitet.

2. Realisering og udførelse:

  • at ansøger kan omsætte og virkeliggøre sin kunstnerisk vision
  • at ansøger mestrer sit håndværk og/eller sine kunstneriske virkemidler.

3. Bevidsthed om målgrupper:

  • at ansøger aktivt forholder sig til sit publikum og sine målgrupper.

Udvalget vil i sin vurdering af den kunstneriske kvalitet i den samlede uddeling være opmærksomt på:

  • at give plads til kunstnerisk frihed og fordybelse
  • at de støttede projekter samlet set fremmer musiklivet i Danmark og dansk musik i udlandet i forhold til diversitet, genrer, geografi og ensembletyper
  • at fremme musik rettet mod målgruppen børn og unge.

Udvalget lægger desuden vægt på:

  • orkestrets/bandets/korets/ensemblets aktivitetsniveau i 2023
  • orkestrets/bandets/korets/ensemblets aktivitetsniveau i 2021 og 2022
  • at orkestret/bandet/koret/ensemblet i 2022 har opnået honorering svarende til et professionelt niveau
  • at orkestret/bandet/koret/ensemblets aktiviteter ikke kan gennemføres i rimeligt omfang på almindelige markedsvilkår.

NB: Koncerter, der er aflyst i 2022 pga. myndighedernes foranstaltninger knyttet til COVID-19, kan tælles med som dokumentation af aktivitetsniveau.

Statens Kunstfond opfordrer kunstnere, arrangører, koncertsteder og andre modtagere af tilskud til at arbejde bæredygtigt i deres tilrettelæggelse og afvikling. I det obligatoriske skema opfordrer vi derfor ansøgere til at oplyse om tiltag, der fremmer miljømæssig og/eller social bæredygtighed inden for det konkrete ansøgte projekt.

Statens Kunstfond opfordrer ansøgere til at indtænke grøn bæredygtighed i deres virke. Hvis du ønsker at følge projektets forbrug og blive klogere på indsatsområder, kan du finde inspiration og værktøjer til arbejdet med grøn bæredygtighed her: Inspiration til grøn omstilling

Udvalget forbeholder sig retten til at imødekomme ansøgningen med et mindre beløb end ansøgt ud fra en vurdering af ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger, de afsatte midler samt ønsket om at sikre en spredning af kunststøtten. Hvis du modtager et mindre beløb, en du har ansøgt om, vil du kunne læse i dit bevillingsbrev, om du skal indsende flere oplysninger, før vi kan udbetale dit tilskud.

Har du inden for de seneste tre år søgt tilskud hos Statens Kunstfond, vil disse oplysninger indgå som grundlag for behandling af din ansøgning. En livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond indgår ikke i behandlingen af din ansøgning.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du skal indsende din ansøgning via vores tilskudsportal, som du finder her på siden – vi modtager ikke fysisk materiale.

Når du først har oprettet din profil på vores tilskudsportal, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.

Du skal vedhæfte følgende bilag:

  • Obligatorisk bilag - hent skabelon her. Bilaget skal blandt indeholde et budget samt en angivelse af tidligere og planlagte koncertaktiviteter.
    • I skabelonen skal du beskrive, hvad dit mål er for det projekt, du søger tilskud til. Det kan for eksempel være antal koncerter i Danmark og udlandet i 2023. Hvis du skal afrapportere for et eventuelt tilskud, ser vi nemlig på, om du har opfyldt de mål, du skriver i din ansøgning.
  • Maks. 2 musiknumre, som bedst muligt viser ensemblets kunstneriske kvalitet, i MP3-format. Du skal angive, hvilket musiknummer udvalget skal høre først
  • Udvalget ønsker desuden at give mulighed for, at ansøgere kan få vurderet deres ensemble/musik set i live-sammenhæng. Det kan ske ved, at du medsender et udvalgt link til videooptagede live-optrædener eller lignende. Det visuelle materiale indgår dog i sig selv ikke i vurderingen.
  • Eventuelt link til egen hjemmeside. Skriv hele URL-adressen ind i det obligatoriske bilag. Det er ansøgers ansvar, at linket virker.

Hvis du søger tilskud til det samme projekt hos andre udvalg under Statens Kunstfond, skal du også skrive det i ansøgningen.

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word, MP3 og MP4. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
  • at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
  • at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
  • at du ikke kan overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NEM-konto til det CVR-nummer, du benytter.

Økonomi

Du kan danne dig et indtryk af beløbsstørrelser på projekttilskud ved at kigge på tidligere tildelinger.

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CPR/CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske inden du får et eventuelt tilsagn og tilskuddet bliver udbetalt.

Hvis du, efter Skatteforvaltningens definition, er fraflyttet Danmark, eller er udenlandsk ansøger, kan du få udbetalt et eventuelt tilskud til en udenlandsk konto. I de tilfælde skal du udfylde bankoplysningsskema for lande med IBAN eller bankoplysningsskema for lande uden IBAN.

Modtager du tilskud på:

  • 100.000 kroner eller derunder bliver pengene udbetalt så tæt som muligt på den startdato, du har oplyst for din udgiftsperiode. Du bør derfor afstemme startdatoen for dit projekt med den dato, hvor dine første udgifter for projektet falder.
  • over 100.000 kroner med en projektperiode længere end seks måneder, udbetaler vi pengene i rater.

Vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb. Modtager du tilskuddet i dit CPR-nummer, indberettes tilskuddet som skattepligtig B-indkomst.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning senest 12 uger efter ansøgningsfristen.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Og når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde, bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din elektroniske ansøgning, vil du umiddelbart efter se en kvittering på skærmen. Du modtager ikke en mail.

Du kan under hele forløbet se din ansøgning i portalen under ’Mine ansøgninger’.

Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem. Hvis noget mangler, kan du stående på samme sag sende en redigeret version. Denne version 2 skal være fuldstændig, fx skal du medsende samtlige bilag.

Al kommunikation imellem os om din sag sker gennem tilskudsportalen.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer. Hvordan du skal afrapportere, afhænger af hvor stort et tilskud du har fået. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud.

Opdateret 20. september 2022