Magasinpuljen - Ansøgning
Kunstområde :
Frist
- 26.06.2025, kl. 14:00
Hvem kan søge?
Magasinpuljen kan søges af publicistiske magasiner, der har et indhold, som
- er redigeret til et bredere dansk publikum
- formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof
- har det alsidige og mangfoldige indhold, der karakteriserer publicistiske magasiner, og
- som bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
Ved et publicistisk magasin forstås et selvstændigt trykt eller digitalt magasin eller magasinlignende publikation med publicistisk indhold. Magasinet skal rumme originale bidrag, der er blevet professionelt redigeret med henblik på offentlig debat og politiske beslutningsprocesser i samfundet.
Ved et trykt publicistisk magasin forstås en periodisk udgivelse, som er redigeret til et bredere dansk publikum på trykt papir eller lignende materiale.
Ved et digitalt publicistisk magasin forstås en periodisk udgivelse eller version af et publicistisk magasin, som er redigeret til og distribueres til et bredere dansk publikum elektronisk via internettet eller andre digitale platforme.
Publicistiske magasiner, der primært består af levende billeder, lyd m.v., kan også få støtte, hvis skrevne nyheder udgør mindst én tredjedel af magasinets samlede indhold. Det skrevne indhold skal have en selvstændig værdi.
Magasinet skal desuden opfylde en række betingelser, som er beskrevet nærmere nedenfor under overskriften ’Sådan vurderes din ansøgning’ og i Vejledning til ansøgning om støtte til publicistiske magasiner i tilskudsåret 2024 under ’Hvad skal ansøgningen indeholde’.
Hvem kan ikke modtage støtte fra puljen?
Der ydes ikke støtte til publicistiske magasiner
- der ejes helt eller delvist af offentlige institutioner eller af offentligt finansierede selskaber eller lignende.
- hvis hovedformål er kommerciel reklame.
- der alene er rettet mod eller alene kan tilgås af bestemte erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver, arbejdstager- eller brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v.
- hvor der er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne.
- med anden interessefremmende karakter, herunder turisme- og erhvervsblade m.v., eller publikationer fra foreninger og organisationer
- hvis indhold efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i overvejende grad at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel behandling
Blogs eller debatfora, der ikke er tilknyttet et publicistisk magasin, kan heller ikke få støtte. Herved forstås opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan karakteriseres som redaktionelt.
Der kan desuden ikke ydes tilskud til publicistiske magasiner, der samtidig modtager tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte eller tilskud fra Ugeavispuljen. Der kan heller ikke ydes tilskud til medier, der får etableringsstøtte fra Innovationspuljen eller støtte fra Bladpuljen.
Hvad er formålet med ordningen?
Magasiner med et publicistisk indhold bidrager til den offentlige debat og demokratiske samtale og bør derfor have mulighed for at opnå støtte i lighed med øvrige medier. Magasinpuljen giver derfor mulighed for at yde trykte og digitale publicistiske magasiner mediestøtte i form af redaktionel produktionsstøtte.
Magasinpuljen følger af Medieaftalen for 2023-2026 og er derfor en ny pulje, der har til formål at yde tilskud til magasiner med publicistisk indhold, da disse tidligere ikke har kunnet modtage hverken mediestøtte eller har været omfattet af nulmoms.
Støtten er afgrænset til magasiner med en redaktionel produktion af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige debat, samfundets oplysning, meningsdannelse eller kulturel berigelse.
Sådan vurderes din ansøgning
Det er Medienævnet, der behandler og træffer afgørelse vedrørende ansøgninger om støtte til magasiner.
Nævnets afgørelse træffes på baggrund af en konkret vurdering af, om ansøgeren opfylder støttebetingelserne i bekendtgørelsen om støtte til publicistiske magasiner. Vurderingen baseres på et bestemt antal udgivelser af et ansøgende magasin, som er ens for alle ansøgere.
Betingelserne skal være opfyldt på ansøgningstidspunktet og i tilskudsåret.
Tilskud kan ydes til publicistiske magasiner, der
- er et selvstændigt publicistisk magasin med en ansvarshavende redaktør
- på redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den ansvarshavende redaktør udgør minimum 1,5 lønnede redaktionelle årsværk
- har et indhold, hvor mindst 50 pct. af det samlede indhold er redaktionelt stof i form af artikler m.v.
- har et indhold, hvor mindst en tredjedel af det redaktionelle stof har samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter
- i det redaktionelle stof dækker flere forskellige emner, eller at ét emne behandles generelt og belyses fra flere og brede synsvinkler
- har et indhold, hvor mindst en sjettedel af det samlede indhold er selvstændigt journalistisk bearbejdet indhold med henblik på offentliggørelse i det pågældende publicistiske magasin
- udkomme i ny udgave minimum seks gange årligt
- er redigeret til et bredere dansk publikum
- er omfattet af Pressenævnets kompetence eller på ansøgningstidspunktet er anmeldt hos Pressenævnet
Læs mere om, hvordan de forskellige betingelser for tilskud skal forstås i Vejledning til ansøgning om støtte til publicistiske magasiner i tilskudsåret 2024 under ’Hvad skal ansøgningen indeholde’.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Ansøgningen skal indsendes via Slots- og Kulturstyrelsens ansøgningsskema.
I Vejledning til ansøgning om støtte til publicistiske magasiner i tilskudsåret 2024 kan du læse mere om, hvordan de forskellige betingelser for tilskud skal forstås og om hvordan du skal udfylde de enkelte felter i ansøgningsblanketten.
Til ansøgningsblanketten skal du vedhæfte to bilag vedrørende mediets redaktionelle omkostninger. Hvis du søger om dispensation for medtælling af ulønnet arbejdskraft, skal der også vedhæftes et bilag for denne ansøgning.
Vær opmærksom på, at hvis der en skabelon til et bilag, skal du benytte den.
Vær desuden opmærksom på, at magasinets redaktionelle omkostninger skal være udarbejdet som angivet i Vejledning om opgørelse af redaktionelle omkostninger til Magasinpuljen i 2024.
Følgende bilag skal vedhæftes ansøgningen:
- Opgørelsesskema vedrørende redaktionelle omkostninger til Magasinpuljen i 2024, som skal udarbejdes i skabelonen Opgørelsesskema vedr. redaktionelle omkostninger til Magasinpuljen i 2024
- Revisorerklæring vedrørende magasinets redaktionelle omkostninger
- En evt. ansøgning om dispensation i forbindelse med medtælling af ulønnet arbejdskraft i opgørelsen af redaktionelle årsværk. Opgørelsen skal udarbejdes i skabelonen Dispensationsansøgning til Magasinpuljen i 2024
Det er en betingelse for at modtage støtte, at udgiveren af det publicistiske magasin afgiver de nødvendige oplysninger til brug for fordelingen og udbetalingen. Medienævnet kan desuden kræve de oplysninger, som Medienævnet finder nødvendige for behandlingen af ansøgningen, og som er nødvendige for administration af tilskudsordningen. Såfremt Medienævnet ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan der på den baggrund gives afslag på ansøgningen.
Det er en god ide at have alle bilag klar, inden du begynder at udfylde ansøgningsblanketten.
Økonomi
Tilskud ydes for et år ad gangen.
Tilskud kan maksimalt udgøre 35 pct. af magasinets redaktionelle omkostninger og maksimalt 3.000.000 kr. årligt. Tilskud udbetales til den NemKonto, der er tilknyttet til det CVR-nr., der er oplyst i ansøgningsblanketten.
Tilskud beregnes i forhold til de enkelte magasiners redaktionelle omkostninger, og det beløb, der i tilskudsåret er afsat til formålet på finansloven. Omkostningerne opgøres på ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regnskabsår, hvor der foreligger et årsregnskab.
For magasiner, der ikke er udkommet i hele det seneste regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab, beregnes tilskud i stedet på baggrund af et revisorpåtegnet budget for de redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret. Budgettet skal være opdateret på baggrund af de faktiske omkostninger på ansøgningstidspunktet.
Hvornår får du svar?
Svar på ansøgning og eventuel udbetaling af tilskud kan forventes 12 uger efter ansøgningsfristen.
Medienævnets afgørelser truffet efter bekendtgørelsen kan ikke indbringes for en anden administrativ myndighed, jf. § 14 i lov om mediestøtte.
Medienævnet kan dog genoptage sagen, hvis der fremkommer nye væsentlige oplysninger, som kunne have ført til en anden afgørelse, hvis de havde været kendt på det tidspunkt, hvor afgørelsen blev truffet, eller hvis afgørelsen om afslag lider af væsentlige retlige eller faktiske mangler.
Når du har indsendt ansøgningen
Når ansøgningen er indsendt via ansøgningsskemaet anbefales det at downloade og gemme kvitteringen for indsendelse af ansøgningen, da der ikke sendes en automatisk kvittering.
Lovgrundlag
Redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner er fastsat i bekendtgørelse nr. 828 af 26. juni 2024 om redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner.
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Har et publicistisk magasin én gang modtaget redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, registreres det publicistiske magasin som modtager af redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner i Medienævnet.
Ved efterfølgende ansøgningsrunder skal det publicistiske magasin alene indsende de nødvendige oplysninger til brug for beregning af tilskuddet for året. Mediet kan dog blive udtaget til stikprøve.
Det påhviler desuden tilskudsmodtager straks at meddele Medienævnet, såfremt der sker væsentlige ændringer i de oplysninger, der har dannet grundlag for tildeling af tilskud.
Støtten ophører fra det tidspunkt, hvor et publicistisk magasin ikke længere opfylder betingelserne.