Slots- og Kulturstyrelsen

Aktivitetspulje til kulturaktiviteter

Puljen giver tilskud til, at nye eller allerede planlagte publikumsrettede kulturaktiviteter kan gennemføres under hensyntagen til COVID-19-restriktioner og -retningslinjer, for eksempel med reduceret publikumskapacitet. Aktiviteterne skal afvikles i perioden fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020.

Hvem kan søge?

Foreninger, selvejende institutioner, kommunale institutioner og virksomheder mv., som er arrangører af publikumsrettede kulturaktiviteter. En sådan institution mv. kan for eksempel være et teater, spillested, koncerthus, orkester, museum, cirkus, en stand-up-venue, revy, biograf, folkeoplysende forening eller multiarena.

Puljen understøtter endvidere publikumsrettede kulturaktiviteter, som er målrettet børn og unge, og som finder sted i for eksempel daginstitutioner og/eller folkeskoler.

Det er en forudsætning, at ansøger: 

  • er CVR-registreret inden 1. juni 2020 
  • har en årlig omsætning på mindst 1 mio. kr. 

Nystartede institutioner mv., der ikke har afsluttet deres første regnskabsår, skal i ansøgningsskemaet erklære, at de forventer en omsætning på mindst 1 mio. kr. i deres første regnskabsår.

Paraplyorganisationer på det amatørkulturelle område, for eksempel Danmarks Teaterforeninger, kan ansøge på vegne af deres medlemmer, hvis de i ansøgningen omfattede medlemmers samlede omsætning opfylder kravet om en årlig omsætning på mindst 1 mio. kr.  

Institutioner mv., der har modtaget tilskud til at præsentere live-musik i 2020 fra mindst en af Statens Kunstfonds to puljer Honorarstøtte til rytmiske spillesteder og Koncertvirksomhed og musikfestivaler, kan søge om tilskud fra puljen uanset deres årlige omsætning.

Hvem kan ikke søge?

Følgende institutioner og aktiviteter er ikke omfattet af puljen:

  • statsinstitutioner
  • DR og TV2
  • idrætsaktiviteter

For museer gælder, at der ikke ydes tilskud til deres udstillingsvirksomhed.

For zoologiske anlæg gælder, at der ikke ydes tilskud til deres almindelige virksomhed.

Aktiviteter, som er en del af kursusvirksomhed og undervisningsforløb, kan ikke opnå tilskud.

Der ydes ikke tilskud til digitalt afviklede aktiviteter uden fysisk fremmøde af publikum.

Hvad er formålet med ordningen?

Puljens formål er at sikre fortsatte publikumsrettede aktiviteter på kulturområdet til glæde for publikum, arrangørerne og deres underleverandører. Puljen understøtter, at der i perioden 1. september til 31. oktober 2020 i højere grad vil blive afholdt nye eller allerede planlagte publikumsrettede aktiviteter på kulturområdet med mere end 25 publikummer, for eksempel koncerter samt teater- og biografforestillinger, og at disse kulturaktiviteter kan gennemføres med respekt for COVID-19-restriktioner og -retningslinjer og derfor for eksempel med reduceret publikumskapacitet.

Samspil med andre COVID-19-ordninger

Kulturaktører vil fortsat have mulighed for at søge kompensationsordningen for større arrangementer og kompensationsordningen for produktionsomkostninger. Den samme aktivitet kan dog ikke opnå dækning fra både puljen til kulturaktiviteter og kompensationsordningen for større arrangementer eller kompensationsordningen for produktionsomkostninger.

Man kan ikke søge om tilskud fra aktivitetspuljen til omkostninger, der er dækket af andre COVID-19-ordninger, inklusive den midlertidige kompensationsordning for faste omkostninger og den målrettede kompensationsordning for faste omkostninger. 

Det er ikke muligt at søge om tilskud til samme aktivitet fra både Aktivitetspulje til kulturaktiviteter og foreningspuljen under Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).

Hvad kan der søges til?

Puljen yder tilskud til publikumsrettede aktiviteter på kulturområdet med mere end 25 publikummer, der afvikles i perioden fra og med den 1. september 2020 til og med den 31. oktober 2020. Aktiviteterne skal være omfattet af COVID-19-restriktioner og -retningslinjer. 

Der gives som udgangspunkt ikke kompensation for aflysninger. I tilfælde af pludseligt opståede aflysninger af aktiviteter, der har modtaget tilskud fra puljen, hvor arrangøren kan godtgøre, at aflysningen skyldes skærpede restriktioner fra myndighederne vedrørende COVID-19 for eksempel lokale smitteudbrud med nedlukning til følge, tilbagekræves kun den del af tilskuddet, der ikke er anvendt. 

Der ydes tilskud til:

  • en enkelt kulturaktivitet for eksempel en koncert, en filmvisning eller en forestilling
  • en række gentagelser af den samme aktivitet for eksempel teater- eller biografforestillinger
  • en række beslægtede kulturaktiviteter for eksempel en koncertrække med varierende programmer eller et teaters forestillinger i en periode, herunder gentagelser af flere forskellige titler.

Ansøger kan søge om tilskud til flere aktiviteter i samme ansøgning.

Ansøger kan søge om tilskud til både direkte omkostninger og indirekte omkostninger. Ansøger har mulighed for at vælge udelukkende at søge om tilskud til direkte omkostninger. 

Direkte omkostninger er omkostninger, der er direkte knyttet til afholdelsen af de tilskudsberettigede publikumsrettede aktiviteter. Disse omkostninger er nødvendige for at afholde den aktivitet, der søges om tilskud til, og arrangøren ville ikke have haft dem, hvis ikke aktiviteten blev afholdt. 

Direkte omkostninger kan for eksempel være køb af ydelser fra underleverandører, betaling for kunstneriske rettigheder og lignende (for eksempel KODA), leje af lyd-, lys- og scene-materiel, leje af scene, sal eller anden venue, arrangementsspecifikke publikumsfaciliteter (for eksempel toiletvogne), omkostninger til manuskript, scenografi, kostumer, PR, markedsføring og billetoperatør, forplejning, forsikring og administration direkte relateret til produktionen, transport/fragt, rejse/ophold, særlige omkostninger i forbindelse med COVID-19-relaterede restriktioner (for eksempel ekstra personale og håndsprit) og rengøring. Indkøb af materiel kan medregnes, hvis omkostningen er direkte knyttet til aktiviteten, og den er nødvendig for gennemførelse af aktiviteten. 

Løn som direkte omkostning:

  • Honorarer og løn til kunstnere og andet personale, som kun er ansat på den tilskudsberettigede aktivitet, er direkte omkostninger.
  • Lønomkostninger til fastansat personale, som er direkte involveret i produktionen og afviklingen af aktiviteten, dækkes forholdsmæssigt i tilskudsperioden. Det vil sige, at lønnen for de arbejdsdage inden for tilskudsperioden, hvor den faste medarbejder overvejende arbejder på aktiviteten, kan medtages som direkte omkostning.

Indirekte omkostninger er omkostninger, som kan henføres til den relevante aktivitet, men som ikke kan isoleres til den specifikke aktivitet. De indirekte omkostninger skal derfor opgøres og budgetteres for de aktiviteter, som ansøgningen omfatter.

Indirekte omkostninger kan for eksempel være husleje, anden fast leje og leasing, nødvendig vedligeholdelse på materielle anlægsaktiver og lejede/leasede aktiver, el, vand og opvarmning, ejendomsskatter, løbende rengøring, renteomkostninger, samt afskrivninger af materielle og immaterielle anlægsaktiver (efter sædvanlige regnskabsprincipper). 

Løn som indirekte omkostning:

  • En forholdsmæssig andel af lønomkostninger til administrativt personale og andet fast personale, som ikke er direkte involveret i produktionen og afviklingen af aktiviteten, er indirekte omkostninger.
  • En forholdsmæssig andel af den løn, som fastansatte medarbejdere, der er direkte involveret i produktionen af aktiviteten, modtager uden for den tilskudsberettigede periode, det vil sige før 1. september 2020 eller efter 31. oktober 2020, eller for arbejde, som er knyttet til ansøgers øvrige virksomhed og ikke direkte til de tilskudsberettigede aktiviteter, er indirekte omkostninger.

Håndtering af indirekte omkostninger

Da de indirekte omkostninger netop ikke direkte følger af den tilskudsberettigede aktivitet, er det nødvendigt for at kunne indregne indirekte omkostninger, at ansøger fastlægger en måde at fordele de indirekte omkostninger mellem den tilskudsberettigede aktivitet og eventuel øvrig virksomhed i perioden. Det kan typisk mest hensigtsmæssigt ske ved fastlæggelse af en fordelingsnøgle. Dermed kan der lægges et beregningsmæssigt begrundet budget for, hvor stor en andel af ansøgers indirekte omkostninger, der er tilskudsberettigede.

Der stilles krav om, at ansøger skal fastlægge fordelingen af de indirekte omkostninger med udgangspunkt i det indeværende eller senest afsluttede regnskabsår. Dette muliggør, at Slots- og Kulturstyrelsen kan vurdere, om budgettet for de indirekte omkostninger i den enkelte ansøgning er retvisende. Ligeledes betyder det, at der kan fastlægges et grundlag for en eventuel efterfølgende revision og opfølgning på aktiviteten ved enten en revisor eller ved stikprøve fra Slots- og Kulturstyrelsen.

For at kunne opgøre de indirekte omkostninger skal ansøger derfor:

  1. Udskille de dele af ansøgers samlede virksomhed, der vil være tilskudsberettigede. En ansøger, som også har anden virksomhed end de tilskudsberettigede aktiviteter, hvorfor kun dele af de indirekte omkostninger vil være tilskudsberettigede, skal i sin opgørelse skille de relevante dele ud, således at der i ansøgningens budget for indirekte omkostninger alene tages udgangspunkt i den relevante, tilskudsberettigede del af ansøgers samlede virksomhed.

    For eksempel skal der ved tilskud til en mindre koncert i et stort messecenter alene indregnes den del af huslejen, der retteligt kan henføres til den tilskudsberettigede aktivitet. Det vil sige, at der her skal anvises en måde at udskille den relevante del af messecenterets samlede husleje.

  2. Opstille en fordelingsnøgle eller anden metode til at fordele de indirekte omkostninger mellem den tilskudsberettigede aktivitet og eventuel øvrig virksomhed på basis af det indeværende eller senest afsluttede regnskabsår, eventuelt justeret for væsentligt ændrede parametre grundet COVID-19. 

    Der skal i opstillingen af en fordeling tages udgangspunkt i tidligere realiserede indirekte omkostninger dels af hensyn til vurderingen af ansøgningens rigtighed, dels af hensyn til muligheden for efterfølgende revision/opfølgning. Fordelingen af indirekte omkostninger kan ske på forskellige grundlag. Eksempler på grundlag for fordeling af indirekte omkostninger kan være omsætning, omkostninger, antal ansatte mv. Der kan også tages udgangspunkt i antallet af aktivitetsdage fordelt på året. Ansøger skal nøje overveje, hvilket grundlag for fordeling af indirekte omkostninger der er mest retvisende. Det valgte grundlag skal kunne begrundes både i forbindelse med selve vurderingen af ansøgningen, men også i forbindelse med en eventuel efterfølgende revision/opfølgning.

  3. Opgøre alle relevante indirekte omkostninger i det indeværende eller senest afsluttede regnskabsår. For eksempel vil der ved fordeling af husleje kunne tages udgangspunkt i årets hidtidige samlede husleje, hvorefter huslejen for den relevante periode med den tilskudsberettigede aktivitet kan opgøres, og der kan ske en fordeling af huslejen som indirekte omkostning til den tilskudsberettigede aktivitet.

UDREGNINGSEKSEMPEL 1: Omsætning

Et museum, der desuden afvikler koncerter. Museet har vurderet, at den mest retvisende fordelingsmetode er i forhold til omsætningen. Omsætningen for koncerten udgør 5% af museets samlede omsætning (både kommerciel omsætning og tilskud) i kompensationsperioden 1. september til og med 31. oktober 2020. Det vil give en fordeling på 5% af omkostningerne i perioden 1. september til og med 31. oktober 2020.

UDREGNINGSEKSEMPEL 2: Aktivitetsdage 

Et teater eller et spillested, der har 100 aktivitetsdage på et år. Teatret eller spillestedet afholder 10 aktivitetsdage i den tilskudsberettigede periode. Beregningen bliver da 10 / 100 = 10 % af årets samlede indirekte omkostninger.

Hvor meget kan der søges om?

Der kan ydes tilskud på op til 65%. af kulturaktivitetens dokumenterede, tilskudsberettigede direkte og indirekte omkostninger, dog maksimalt 1,5 mio. kr. pr. aktivitet.

Det er muligt at søge om tilskud til flere aktiviteter i den samme ansøgning. Dog kan ansøger maksimalt modtage 6 mio. kr. fra puljen i hele perioden 1. september til og med 31. oktober 2020. Der kan gives dispensation for loftet på 6 mio. kr., hvis særlige hensyn taler herfor. Det kan for eksempel være en kommune, som omfatter flere kulturinstitutioner, der kan dokumentere, at loftet på 6 mio. kr. er særligt begrænsende i forhold til deres afholdelse af aktiviteter.

Der skal aflægges regnskab for aktiviteterne, og et eventuelt overskud skal tilbagebetales, dog maksimalt svarende til tilskuddets størrelse. 

Omkostninger til autoriseret revisors revision af regnskab dækkes med 65 %, såfremt ansøgningen imødekommes med et tilskud, dog højst 16.000 kr. pr. ansøgning.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

I skal anvende og udfylde alle felter i Slots- og Kulturstyrelsens elektroniske ansøgningsskema, som findes her på siden. Vi modtager ikke fysisk materiale.

Nederst på siden kan ansøgningsskemaet findes som PDF. Det kan I orientere jer i for at sikre jer, at I har alle oplysninger og bilag klar, inden I udfylder det egentlige ansøgningsskema. Det elektroniske ansøgningsskema har en sikkerhedstimeout efter 15 minutters inaktivitet på siden, så det skal udfyldes og indsendes relativt hurtigt.

Ved indsendelsen af ansøgningsskemaet skal I skrive under med NemID. 

Vi anbefaler, at I bruger browseren Chrome eller Firefox til ansøgningen.

Ansøgningen skal vedhæftes den obligatoriske budgetskabelon, som I finder her: Hent obligatorisk budgetskabelon.

I budgetskabelonen skal I angive de tilskudsberettigede direkte omkostninger for jeres aktivitet eller aktivitetsrække. 

I kan vælge også at angive de indirekte omkostninger, ansøger har i forbindelse med aktiviteten. Disse omkostninger skal opgøres på baggrund af regnskabs- eller budgetoplysninger som forklaret ovenfor under ”Håndtering af indirekte omkostninger.” 

Hvis I anmoder om dispensation for ansøgningsloftet på 6 mio. kr., skal I angive dette i ansøgningsskemaet.

I ansøgningsskemaet skal I desuden:

  • beskrive, hvilken slags aktivitet I søger tilskud til, og om der er tale om en enkelt aktivitet eller en række gentagelser af den samme aktivitet/en række beslægtede kulturaktiviteter. Hvis I anmoder om dispensation for ansøgningsloftet på 6 mio. kr. pr. CVR-nummer, skal I også redegøre for de særlige hensyn, som taler herfor (max 5000 tegn i alt)
  • erklære, at den aktivitet, I søger tilskud til, er omfattet af COVID-19-restriktioner
  • erklære, at I var CVR-registrerede inden d. 1. juni 2020
  • erklære, hvilken af følgende tre ansøgergrupper, I tilhører:
    • enkeltstående institution mv. med en årsomsætning på mindst 1 mio. kr., eller hvis I endnu ikke har afsluttet jeres første årsregnskab, en velbegrundet forventning om, at jeres første årsomsætning vil være på mindst 1 mio. kr.
    • paraplyorganisation på det amatørkulturelle område, som ansøger på vegne af jeres medlemmer, hvor de i ansøgningen omfattede medlemmers samlede omsætning opfylder kravet om en årlig omsætning på mindst 1 mio. kr. 
    • institution mv., der har modtaget tilskud til at præsentere live-musik i 2020 fra mindst en af Statens Kunstfonds to puljer, Honorarstøtte til rytmiske spillesteder og Koncertvirksomhed og musikfestivaler. Omsætningskravet på 1 mio. kr. gælder ikke for denne gruppe af ansøgere
  • erklære, at I ikke har fået tilskud til samme aktivitet fra kompensationsordningen for større arrangementer
  • erklære, at I ikke har fået tilskud til samme aktivitet fra foreningspuljen under Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
  • erklære, at institutionen mv. for indeværende regnskabsår har betalt eller vil betale den skat, som den er forpligtet til i henhold til gældende internationale aftaler og nationale regler, og at institutionen mv. selv eller en legal ejer, der har kontrol med institutionen mv. ikke er skattemæssigt hjemmehørende i et land, som optræder på EU’s liste over lande med skattely
  • erklære, at institutionen mv. ikke var kriseramt før d. 9. marts 2020, jf. artikel 2, nr. 18 i Kommissionens forordning (EU) Nr. 651/2014 af 17. juni 2014
  • godkende, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indhente yderligere oplysninger, herunder oplysninger om institutionen mv. og dennes ansatte, fra Erhvervsstyrelsen og andre myndigheder, i det omfang oplysningerne er nødvendige i forbindelse med behandlingen af ansøgningen
  • erklære, at de afgivne oplysninger i ansøgningen er korrekte.

Ansøger skal være opmærksom på, at:

  • de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 15 MB i alt
  • vedhæftet materiale kun kan modtages i Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer.
  • ansøger ikke kan eftersende bilag eller ændre i ansøgningen, når den først er indsendt. Mangler ansøgningen bilag eller anden information, skal der indsendes en ny, komplet ansøgning.
  • Slots- og Kulturstyrelsen kan meddele afslag på ansøgninger om tilskud, når oplysningerne i tilknytning til ansøgningen må anses som mangelfulde eller ikke-retvisende, samt når den dokumentation, der er fremsendt som bilag til ansøgningen, er utilstrækkelig 
  • yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i denne ansøgningsvejledning, ikke vil indgå i vurderingen af ansøgningen
  • ansøger selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet. Tjek derfor kvitteringsmail, hvor bilag til ansøgningen vil fremgå
  • ansøger er forpligtet til at orientere Slots- og Kulturstyrelsen, hvis forudsætningerne for udbetaling af tilskuddet ændrer sig væsentligt, efter at ansøgningen er indsendt

Hvornår kan der søges?

Der er løbende ansøgning.

Der kan søges til og med den 31. oktober 2020.

Der kan søges tilskud for allerede afholdte aktiviteter, for så vidt aktiviteten er afholdt inden for perioden fra og med den 1. september til og med den 31. oktober 2020.

Hvornår får du svar?

Slots- og Kulturstyrelsen behandler ansøgningerne løbende, og I får svar på jeres ansøgning via mail hurtigst muligt. Sagsbehandlingstiden vil være op til 14 dage.

Afrapportering og efterregulering

Senest seks måneder efter afslutningen af indeværende regnskabsår skal I afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen.

Hvis arrangementet aflyses, skal det samlede tilskudsbeløb betales tilbage. I tilfælde af pludseligt opståede aflysninger af aktiviteter, der har modtaget tilskud fra puljen, hvor arrangøren kan godtgøre, at aflysningen skyldes skærpede restriktioner fra myndighederne vedrørende COVID-19, for eksempel lokale smitteudbrud med nedlukning til følge, kræves kun den del af tilskuddet, der ikke er anvendt, tilbage.

Hvis I ikke har afsluttet jeres første regnskabsår på ansøgningstidspunktet, erklærer I i ansøgningsskemaet, at I forventer en omsætning på mindst 1 mio. kr. i jeres første regnskabsår. Hvis I ikke opnår denne omsætning, skal tilskuddet betales tilbage.

Tilskuddet bortfalder, hvis I har givet urigtige eller vildledende oplysninger, og Slots- og Kulturstyrelsen træffer afgørelse om tilbagebetaling af uretmæssigt udbetalt tilskud.

I forbindelse med afrapporteringen kan I afgive en særskilt afvigelsesforklaring, hvis antallet af publikummer var lavere end de forudsatte minimum 26. I skal ikke betale tilskuddet tilbage, hvis Slots- og Kulturstyrelsen godkender, at det lavere publikumstal ikke kan siges at være jeres egen skyld, eller hvis I ikke har haft grund til at forvente færre end 26 publikummer.

Hvordan I skal afrapportere, afhænger af størrelsen på jeres tilskud fra puljen.

For tilskud på 100.000 kr. eller derunder skal tilskudsmodtager: 

  • afgive en erklæring om, at tilskuddet er anvendt efter formålet, og at betingelserne for tilskuddet i øvrigt er opfyldt, således som de er fastsat i bevillingsbrevet fra Slots- og Kulturstyrelsen. Eventuelle overskud skal oplyses i erklæringen, og skal tilbagebetales. 
  • blandt de modtagne erklæringer laver Slots- og Kulturstyrelsen stikprøvekontrol. Slots- og Kulturstyrelsen kan som led i stikprøvekontrol kræve, at modtagere af tilskud på 100.000 kr. eller derunder skal aflægge regnskab over for styrelsen.

For tilskud på mere end 100.000 kr. skal tilskudsmodtager:

  • afgive en erklæring om, at tilskuddet er anvendt efter formålet, og at betingelserne for tilskuddet i øvrigt er opfyldt, således som de er fastsat i bevillingsbrevet fra Slots- og Kulturstyrelsen. 
  • aflægge regnskab over for Slots- og Kulturstyrelsen. En regnskabsskabelon vil blive gjort tilgængelig af styrelsen. Regnskabet skal være underskrevet af tilskudsmodtager eller tilskudsmodtagers ledelse. 
  • regnskabet skal enten være gennemgået og underskrevet af en regnskabskyndig person eller være revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor.
  • eventuelle overskud skal tilbagebetales, dog maksimalt svarende til tilskuddets størrelse. 

For tilskud på mere end 500.000 kr. skal tilskudsmodtager:

  • afgive en erklæring om, at tilskuddet er anvendt efter formålet, og at betingelserne for tilskuddet i øvrigt er opfyldt, således som de er fastsat i bevillingsbrevet fra Slots- og Kulturstyrelsen. 
  • aflægge regnskab over for Slots- og Kulturstyrelsen. En regnskabsskabelon vil blive gjort tilgængelig af styrelsen. Regnskabet skal være underskrevet af tilskudsmodtager eller tilskudsmodtagers ledelse.  
  • regnskabet skal være revideret af en statsautoriseret eller registreret revisor.
  • eventuelle overskud skal tilbagebetales, dog maksimalt svarende til tilskuddets størrelse. 

For puljen gælder, at den administreres efter Kulturministeriets bekendtgørelse for regnskab og revision for projekt- og aktivitetstilskud (BEK nr. 1479 af 22. december 2014), idet der dog for denne pulje generelt dispenseres fra bekendtgørelsens krav om forvaltningsrevision (jf. BEK § 10, stk. 2, nr. 4).

Lovgrundlag

Puljen er udmøntet i henhold til aktstykke nr. 310 af 16. september 2020 om aktivitetspulje for kulturinstitutioner.

Hvem vurderer din ansøgning?

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt ansøger er berettiget til tilskud.

Klageadgang

Slots- og Kulturstyrelsens afgørelser kan påklages til kulturministeren. Klagefristen er 4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt ansøgeren.

Klagen skal rettes til Slots- og Kulturstyrelsen, som videresender klagen med sagens materiale og en udtalelse til kulturministeren.

Ansøgningsskema som PDF?

Her på siden laves alle ansøgningerne elektronisk, men mange har glæde af at printe en PDF til at orientere sig i kravene, inden de når til udfyldelsen af den egentlige ansøgning. Men husk, at du ikke kan udfylde skemaet i hånden og aflevere det fysisk eller analogt.

Se ansøgningsskemaet i sin fulde længde (kan ikke udfyldes)

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)