Sponsorering og produktplacering
On-demand audiovisuelle medietjenester skal overholde en række regler om sponsorering og produktplacering.
Reglerne findes i radio- og fjernsynsloven og bekendtgørelse om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber.
Mange af reglerne er de samme som reglerne om reklamer i radio og fjernsyn.
De vigtigste regler for sponsorering og produktplacering i on-demand audiovisuelle medietjenester sammenfattes her:
Sponsorering
Det skal tydeligt fremgå, at et program i en on-demand audiovisuel medietjeneste er sponsoreret.
Sponsors navn, logo eller andet mærke skal derfor fremgå ved programmets begyndelse og/eller slutning (f.eks. rulletekster). Angivelserne af sponsornavn, logo eller andet mærke må ikke forekomme i selve programmet.
- Angivelsen af sponsorer kan finde sted i form af bevægelige billeder indeholdende sponsors navn, logo, produkt eller tjenesteydelse.
- Der må ikke gennem en sponsorering og identifikation af sponsor fremmes receptpligtige lægemidler.
- Indholdet og programsætningen af et sponsoreret program må ikke påvirkes af sponsor på en sådan måde, at det indvirker på udbyderens ansvar og redaktionelle selvstændighed med hensyn til programmerne.
- Et sponsoreret program må ikke tilskynde til køb eller leje af sponsorens eller andres produkter eller tjenesteydelser.
- I konkurrencer, hvor sponsors produkt indgår som præmie, må præmien kun vises og omtales på en kort og neutral måde.
- Programmer i on demand-audiovisuelle medietjenester må ikke sponsoreres af virksomheder, hvis hovedvirksomhed er at producere eller sælge tobaksprodukter eller andre varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med rygning.
- I on demand-audiovisuelle medietjenester må nyheds- og aktualitetsprogrammer ikke sponsoreres.
Produktsponsorering
Ved produktsponsorering forstås medtagelse af eller henvisning til en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke i et program, hvor ingen relevant medietjenesteudbyder eller tilknyttet person har modtaget betaling eller anden modydelse i forbindelse hermed.
- Produktsponsorering er som udgangspunkt lovligt.
- Der sondres mellem produktsponsorering hvor varen, tjenesteydelsen eller varemærket har en betydelig værdi/ikke har betydelig værdi.
- Reglerne om produktsponsorering er ens for fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester. Du kan finde reglerne om produktsponsorering her.
Produktplacering
Ved produktplacering forstås visning eller omtale af en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke som led i et programs handling mod betaling eller anden modydelse.
- Produktplacering er som udgangspunkt forbudt, men der gælder visse undtagelser.
- Reglerne om produktplacering er ens for fjernsyn og on-demand audio-visuelle medietjenester. Du kan finde reglerne om produktplacering her.