Honorarstøtte til rytmiske spillesteder

Projekttilskud til spillesteders og musikforeningers udgifter til musikerhonorarer
Note:

Puljen åbner for ansøgninger senest en måned inden fristen.

Kunstområde :

Frist

  • 01.10.2025, kl. 14:00

Hvem kan søge?

  • Rytmiske spillesteder og musikforeninger, der modtager et kommunalt og eventuelt kulturregionalt tilskud øremærket til musikerhonorarer. Det kommunale tilskud skal som minimum svare til det beløb, du ansøger om og det kommunale tilskud skal være på minimum 30 klip.

Du kan søge projekttilskud til:

  • honorarer til musikere ved afholdelse af koncerter.

Her kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis dit projekt går på tværs af kunstarterne.

Hvem kan ikke søge?

  • Regionale spillesteder og netværks- og genrespillesteder. 

BEMÆRK AT PULJEN IKKE DÆKKER TILSKUD TIL:

  • lydteknikere
  • afholdelse af koncerter med rytmisk musik fra både ’Koncertvirksomhed’ og ’Honorarstøtte til rytmiske spillesteder’
  • afholdelse af festivaler, som samtidig har modtaget tilskud fra puljen 'Festivaler'

Hvad er formålet med ordningen?

Statens Kunstfond har til opgave at fremme musiklivet i Danmark og dansk musik i udlandet.

Honorarstøtte gives som tilskud til musikerhonorarer ved afholdelse af koncerter på rytmiske spillesteder og i musikforeninger. Ordningen skal sikre udbredelsen af rytmiske koncerter af høj kvalitet i hele landet. 

Det er en forudsætning for at få honorarstøtte:

  • at der afholdes mindst 10 koncerter årligt fordelt på mindst 6 måneder
  • at der er offentlig adgang til koncerterne
  • at der tages entré
  • at der ydes professionel tarifmæssig honorering til samtlige medvirkende musikere ved de koncerter, der er ansøgt tilskud til (mindst tariffen, som er 2.403,17 kri 1. kvartal og 2.520,93 kr. i 2.-4. kvartal 2025) og at dette efterfølgende på forlangende kan dokumenteres over for udvalget
  • at tilskuddet kun må bruges til honorering af musikere, hvor honoraret maksimalt er 12.000 kr. pr. musiker

  • at bookers provision ikke medtælles i musikerhonorar
  • at der er minimum 50 % kommunal medfinansiering, og denne medfinansiering skal være på minimum 30 klip á 1.250 kr. svarende til 37.500 kr.

Sådan vurderes din ansøgning

I Projektstøtteudvalget for Musik vurderer vi ud fra en række kriterier, herunder særligt kunstnerisk kvalitet.

Kunstnerisk kvalitet

Vi lægger i vores vurdering af den kunstneriske kvalitet særligt vægt på at støtte musikprojekter, der:

  • udviser mod i deres kunstneriske eller formidlingsmæssige valg
  • forholder sig til deres kunstneriske og samfundsmæssige relevans

Derudover lægger vi også vægt på:

1. En klar profil:

  • at arrangøren har en klar idé og en tydelig kunstnerisk og formidlingsmæssig vision for det samlede program.

2. Realisering og udførelse:

  • at arrangøren formår at omsætte og formidle sin kunstneriske profil.

3. Bevidsthed om målgrupper:

  • at ansøger aktivt forholder sig til sit publikum og sine målgrupper.

I vores vurdering af kunstnerisk kvalitet i den samlede uddeling vil vi også være opmærksomme på:

  • at give plads til kunstnerisk frihed og fordybelse
  • at sikre et udbud af koncerter og festivaler, der præsenterer mangfoldighed, geografisk spredning og/eller fornyelse.

Statens Kunstfond opfordrer kunstnere, arrangører, koncertsteder og andre modtagere af tilskud til at arbejde bæredygtigt i deres tilrettelæggelse og afvikling. I ansøgningen opfordrer vi derfor ansøgere til at oplyse om tiltag, der fremmer miljømæssig og/eller social bæredygtighed inden for det konkrete ansøgte projekt.

I udvalget kan vi vælge at tildele ansøgningen et mindre beløb, end der er søgt om. Det sker ud fra en vurdering af ansøgningen i forhold til det samlede felt af ansøgninger, de afsatte midler og ønsket om at sikre en spredning af kunststøtten.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Bemærk: Det er kun muligt at søge via CVR-nummer.

Du skal indsende din ansøgning via vores tilskudsportal, som du finder her på siden – vi modtager ikke fysisk materiale.

Når du først har oprettet din profil på vores tilskudsportal, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen. For puljer med løbende ansøgningsfrist kan du dog ikke rette i din ansøgning, når du først har indsendt den via portalen.

Du skal vedhæfte følgende bilag:

  • Bilag 1. Her skal du udførligt beskrive spillestedet/musikforeningens musikprofil og PR-aktiviteter (filformat: Word)
    • I skabelonen skal du også beskrive, hvad dit mål er for det projekt, du søger tilskud til. Du skal her angive hvor mange koncerter, du planlægger at afholde over minimum 10 koncertdage. Hvis du skal afrapportere for et eventuelt tilskud, ser vi nemlig på, om du har opfyldt de mål, du skriver i din ansøgning.
  • Bilag 2. Angiv afholdte koncerter indtil 1. oktober 2025 samt planlagte koncerter resten af året (filformat: Excel)
  • Bilag 3. Udfyld oversigt over allerede aftalte koncerter samt ønskede koncertnavne i 2026 (filformat: Excel)
  • Bilag 4. Angiv budgetterede indtægter og udgifter for 2026 (filformat: Excel)

Skemaer for alle fire bilag ovenfor kan downloades her på puljesiden, når der åbnes for ansøgninger. Bemærk, at skemaerne ikke åbner i et nyt browser-vindue.

Hvis du søger tilskud til det samme projekt hos andre udvalg under Statens Kunstfond, skal du også skrive det i ansøgningen.

Du skal være opmærksom på:

  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word, MP3 og MP4. Vi modtager ikke ZIP-filer
  • at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag
  • at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning
  • at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet
  • at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning
  • som udgangspunkt kan du ikke overdrage din ansøgning – og eventuelt tilskud – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.

Økonomi

Projektstøtteudvalget for Musik bevilger 1.250 kr. per musiker i 2026. Du kan maksimalt søge om det samme beløb, som spillestedet/musikforeningen modtager i øremærket honorarstøtte fra kommune/kulturregion - minimum 30 klip, der svarer til 37.500 kr.

Du kan danne dig et indtryk af beløbsstørrelser på projekttilskud ved at kigge på tidligere tildelinger.

Udbetaling

Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CVR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har fået tilknyttet en NemKonto. Det skal ske inden du får et eventuelt tilsagn og tilskuddet bliver udbetalt.

Vi udbetaler et eventuelt tilskud i to lige store rater, én i starten af januar og én i starten af juli. 

Dit tilskud vil blive indberettet til SKAT, da vi har indberetningspligt. Det er uanset om og hvordan du skal beskattes af tilskuddet. Langt de fleste af vores tilskud bliver indberettet med AM-bidrag.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning omkring den 1. december 2025.

I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Og når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde, bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.

Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.  

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst et lovkrav, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Statens Kunstfond efter bestemte retningslinjer. Du skal bruge afrapporteringen: Honorarstøtte (Musik). Her skal du indberette de afholdte koncerter samt sende en kort beretning. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning om hvem, der skal modtage tilskud. 

Opdateret 09. juli 2025