Klage over tv-reklame for Citroën vist på TV 2

Resumé

Der var klaget over en tv-reklame for Citroën C1 vist på TV 2. Reklamen skildrer et hændelsesforløb, hvor en mand, der ikke når sin bus, hopper ind i et reklameskilt for en Citroën C1 på busstoppestedet. Herefter kører han ud af skiltet og væk i bilen.

Klager anførte, at reklamen indeholdt et signal til seerne om, at det var i orden at stjæle en bil i stedet for at vente på bussen, da manden på intet tidspunkt betaler for bilen. Dette var i strid med reklamebekendtgørelsens § 7, stk. 1 og 2, hvorefter reklamer bl.a. skal være udformet med behørig social ansvarsfølelse samt respektere alment accepterede reklameetiske normer.

Radio- og tv-nævnet fandt ikke, at reklamen var udformet i strid med reklamebekendtgørelsens § 7, stk. 1, og 2.

Nævnet lagde ved vurderingen vægt på, at intet i reklamefilmen indikerede, at mandens brug af bilen skulle ses som et signal til seerne om, at det er i orden at stjæle. Endvidere indeholdt reklamen hverken verbale eller lydmæssige elementer, der kunne betragtes som anstødelige.


AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)