SCENEKUNST: PROJEKTLEDER TIL STRATEGISK INDSATS PÅ CINARS 2026
Fristen er kl. 14:00 på ansøgningsdatoen.
Kunstområde :
Frist
- 01.10.2025, kl. 14:00
Ny tilskudsportal
Denne pulje søges igennem vores tilskudsportal med NemID. Søger du på vegne af en virksomhed, institution eller lignende, skal du benytte en medarbejdersignatur.
Hvem kan søge?
Aktører, der arbejder med eller arrangerer scenekunstaktiviteter, som har relevant ekspertise og viden samt et stærkt internationalt scenekunstnetværk.
HVEM KAN IKKE SØGE?
Det Kongelige Teater, landsdelsscenerne, Den jyske Opera og teatrene under det Københavnske Teatersamarbejde.
Hvad er formålet med ordningen?
Formålet er at fremme scenekunst af høj kunstnerisk kvalitet i Danmark og dansk scenekunst i udlandet.
Udvalget ønsker at udvikle og fremme dansk scenekunst gennem møder med internationale miljøer ved at promovere danske aktører på scenekunstkonferencen CINARS i Montreal, Canada, i november 2026.
Udvalget søger en projektleder, som kan tilrettelægge og varetage den danske deltagelse på CINARS 2026 og udarbejde et strategisk udviklingsforløb med fokus på opbygning af internationalt netværk, der har til formål at forberede, skærpe og styrke de udvalgte danske scenekunstaktørers strategi inden deltagelse på konferencen.
SOM PROJEKTLEDER SKAL DU LØSE FØLGENDE KONKRETE OPGAVER:
- Planlægning og afvikling af strategisk udviklingsforløb for de udvalgte scenekunstaktører frem mod CINARS 2026 med fokus på internationalt netværksarbejde. Forløbet skal omfatte:
- 3-5 forberedende møder og workshops i Danmark.
- en række aktiviteter i forbindelse med CINARS, såsom besøg på venues i Montreal, møder med relevante personer for hver enkelt deltager, interessematches osv.
- 1-2 møder og workshops efter CINARS med henblik på opfølgning og evaluering.
- en forudgående netværkstur for deltagerne til en anden by/område i Canada, umiddelbart forud for deltagelsen ved CINARS i Montreal, således at deltagerne ikke behøver at rejse mellem Danmark og Canada mellem netværksturen og selve CINARS. Danske deltagere har ved tidligere udgaver af CINARS været på netværksture til Toronto/Ottawa og Vancouver for at skabe forbindelser til aktører fra disse dele af Canada, bl.a. gennem møder med lokale aktører, besøg på venues mm. med relevans for de enkelte deltagere.
- Identificere og opsøge internationale og lokale produktionsmiljøer, der er relevante og interessante for hver de udvalgte danske scenekunstaktører.
- Indgå i løbende kommunikation mellem Slots- og Kulturstyrelsen, Projektstøtteudvalget for Scenekunst, de nordiske partnere, CINARS og de udvalgte scenekunstaktører angående planlægningen afdet strategiske forløb.
DE KONKRETE OPGAVER SKAL LØSES MED AFSÆT I UDVALGETS OVERORDNEDE FORMÅL MED TILTAGENE TIL PROMOVERING AF DANSK SCENEKUNST I UDLANDET:
- Eksponering og promovering af dansk scenekunst med et internationalt potentiale.
- Øge kendskabet til dansk scenekunst internationalt, bl.a. med henblik på fremtidige samarbejder og co-produktioner.
- Styrke international erfaring og udsyn for de danske scenekunstnere, producenter og managere.
- Etablering og videreudvikling af netværk mellem danske scenekunstnere, producenter og managere og internationale venues, samarbejdspartnere, institutioner og andre relevante aktører inden for det internationale scenekunstmiljø.
- Projektstøtteudvalget for Scenekunst står for et open call til danske deltagere ved CINARS 2026, samt udarbejdelsen af et samlet præsentationskatalog over de deltagende scenekunstaktører.
Sådan vurderes din ansøgning
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer de indkomne ansøgninger.
Statens Kunstfond har udarbejdet visioner og missioner for arbejdet i Statens Kunstfond.
Projektstøtteudvalget for Scenekunst har lagt en strategi for perioden 2022-2025.
I VURDERINGEN LÆGGES DER VÆGT PÅ:
• at du har omfattende og relevant viden og ekspertise inden for scenekunstområdet, både nationalt og internationalt
• at du har et stærkt internationalt netværk, som kan bringes i spil i organiseringen af dansk deltagelse på CINARS
• at du demonstrerer et strategisk udsyn og kan etablere og videreudvikle netværker mellem danske scenekunstaktører og relevante aktører inden for internationale scenekunstmiljøer
• at har en bred indsigt i det danske scenekunstsfelts genrediversitet og en forståelse for at understøtte dette i en international kontekst.
BÆREDYGTIGHED:
Projektstøtteudvalget for Scenekunst opfordrer til, at du tænker bæredygtighed ind i projektet ved at overveje projektets bæredygtighed i forhold til sociale og klimamæssige dimensioner.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid inden fristen gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.
Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox, når du udfylder din ansøgning.
Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning, skal du skrive til post@slks.dk.
I DET ELEKTRONISKE ANSØGNINGSSKEMA SKAL DU:
• skrive et kort resumé af projektbeskrivelsen.
DU SKAL VEDHÆFTE FØLGENDE BILAG:
• Beskrivelse af projektet (maks. 5 sider, vedhæftes som ét dokument), der indeholder:
1. Klart beskrevet idé for den strategiske indsats.
2. Realisering – arbejdsmetode/proces/samarbejdspartnere og internationale netværker og samarbejdspartnere.
3. Udkast til en milepælsplan for planlægning, afvikling og evaluering af hele indsatsen og det strategiske forløb.
4. Formidlingsstrategi.
5. En refleksion over, hvordan videndeling, dokumentation og evaluering af den danske indsats på CINARS og det strategiske forløb skal finde sted.
- Budget i PDF-format. I budgettet skal du skrive beløb i danske kroner og tjek, at filen ikke strækker sig over flere tomme sider, når du laver filen til PDF.
- Benyt den obligatoriske budgetskabelon. Budgettet skal give et retvisende indtryk af projektets samlede økonomi.
- Søger du projekttilskud og internationale aktiviteter, skal du bruge denne obligatoriske budgetskabelon.
- CV for den/de ansvarlige, som skal varetage projektledelsen (maks. 1 side pr. person)
-
En kort beskrivelse af samarbejdspartnere og netværk.
Ansøgningen kan skrives på dansk eller engelsk.
DU SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ:
- at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt.
- at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer.
- at du før ansøgningsfristens udløb har mulighed for at redigere en allerede indsendt ansøgning og indsende en ny version på samme sag.
- at du efter ansøgningsfristens udløb ikke kan redigere din ansøgning.
- at det altid er den seneste ansøgning, du har indsendt til os, der bliver behandlet af udvalget.
- at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning.
- at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet.
- at bilag modtaget efter ansøgningsfristens udløb ikke vil blive vedlagt din ansøgning.
- som udgangspunkt kan du ikke overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.
Økonomi
Projektstøtteudvalget for Scenekunst har afsat op til DKK 270.000 til en projektleder til den strategiske indsats på CINARS 2026. Dit budget skal omfatte alle relevante udgifter, herunder eget honorar, udgifter til egne rejser, ophold og diæter, udgifter til samarbejdspartnere/andre leverandører med mere.
Som projektleder skal du selv stå for økonomistyringen, hvilket også indebærer at du skal afrapportere til Statens Kunstfond.
Kontraktgrundlaget bliver udarbejdet efterfølgende.
Hvornår får du svar?
Du får svar på din ansøgning senest 12 uger efter ansøgningsfristen.
Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.
I perioden indtil da vil alle ansøgninger blive klargjort og sendt til udvalget og herefter læst og behandlet. Når der er truffet afgørelse i alle sager fra samme ansøgningsrunde får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen, eller via e-mail, og samtidig bliver tildelingerne offentliggjort på vores hjemmeside.
Her finder du også navnene på alle ansøgere til Statens Kunstfond, der bliver offentliggjort i udvalgenes referater.
Når du har indsendt ansøgningen
Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".
Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.
På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.
Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning, skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med. Udvalget forholder sig udelukkende til den senest indsendte ansøgning.
Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler i sekretariatet, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.
Lovgrundlag
Afgørelser bliver truffet efter § 3, stk. 1, jf. stk. 2 og 3, i lov om Statens Kunstfonds virksomhed (lov nr. 458 af 8. maj 2013).
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Når vi uddeler tilskud i Statens Kunstfond, er det vigtigt for os, og ikke mindst lovmæssigt påbudt, at pengene bliver brugt til netop det, du har søgt dem til. Og derfor skal du afrapportere til Slots- og Kulturstyrelsen efter bestemte retningslinjer.
Nærmere retningslinjer for afrapportering vil fremgå af kontraktgrundlaget, som vil blive udarbejdet efterfølgende.
Hvem vurderer ansøgningen
Det er Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der vurderer ansøgningerne og træffer den endelige beslutning.