Frit valg af tv-distributør
Fra den 1. juli 2016 er husstande ikke længere bundet til at modtage tv fra den fælles tv-forsyning i den ejendom, de bor i.
Slots- og Kulturstyrelsen er klageinstans for husstande i ejerboliger, andelsboliger og grundejerforeninger.
Vejledning til foreninger, udlejere og forbrugere
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har offentliggjort en detaljeret vejledning om reglerne.
Derudover kan du også finde en lang række spørgsmål og svar om reglerne, som ligeledes er udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Hvem kan klage til Slots- og Kulturstyrelsen?
Beboere i husstande der i dag modtager fælles tv-forsyning og bor i enten andelsbolig eller ejerbolig kan klage til Slots- og Kulturstyrelsen. Beboere i lejebolig og almennyttige boliger, skal klage til henholdsvis huslejenævnet og beboerklagenævnet.
Det er en forudsætning for at klage til Slots- og Kulturstyrelsen, at husstanden har forsøgt at blive fritaget for betaling til fælles programforsyning ved at klage til rette ejer- eller beboerforening eller lignende.
Hvordan klager du?
Klager til Slots- og Kulturstyrelsen sendes via e-mail til medi@ og skal vedlægges: slks.dk
- Oplysning om hvilken type bolig du bor i (andelsbolig, ejerlejlighed eller anden ejerbolig)
- Kopi af din anmodning til foreningen/udlejer om fritagelse for tilslutning til og betaling for den fælles tv-forsyning
- Eventuel kopi af foreningens afslag på din anmodning eller dokumentation for, at du efter udløb af opsigelsesperioden opkræves betaling for fælles tv-forsyning (ud over faste omkostninger)
- En specificeret opgørelse over omkostninger du betaler (du kan få opgørelsen hos din forening)
- Eventuel dokumentation for at du af andre årsager ikke kan blive frameldt den fælles tv-forsyning.
Behandling af klager
Slots- og Kulturstyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en husstand er berettiget til at blive fritaget for betaling til fælles tv-forsyning.
Afgørelse sendes til klager på e-mail og med kopi til relevant ejerforening, andelsboligforening eller lignende.