Produktplacering i NFL-programmer sendt på TV 2 SPORT

Resumé

Klagen angik visning og omtale af hjemmesiden ”NFL Shop”, der sælger NFL-merchandise i en række NFL-programmer sendt på TV 2 SPORT. Klager gjorde gældende, at der var tale om produktplacering, som i sin form var i strid med reglerne herom.

Eftersom visningen af præmierne ikke var sket mod betaling eller anden modydelse fra virksomheden Sport 24 A/S, og præmierne heller ikke var finansieret af Sport 24 A/S, fandt reglerne om skjult reklame anvendelse.

Nævnet fandt, at fremhævelserne af hjemmesiden og præmierne var i strid med reglerne om skjult reklame.

Herudover fandt Nævnet, at krediteringen af sponsor inde i programmet var i strid med reglerne om identifikation af sponsorerede programmer, ligesom visningen af en reklame-video for sponsor var i strid med reglerne om, at der ikke må ske fremhævelser af sponsor og dennes produkter med henblik på at fremme afsætningen af disse.

Opdateret 01. februar 2019