Klage over for tynde modeller i H&M reklamer

Resumé

Klagen vedrørte tre reklamer for H&M’ s Lanvin kollektion. Klager anførte, at de medvirkende modeller meget tynde og mente derfor, at reklamerne kunne anses som medvirkende årsag til, at der i dag er så mange piger med spiseforstyrrelser.


Radio- og tv-nævnet mente ikke, at tv-reklamerne var udformet i strid med kravet om, at reklamer skal være udformet med behørig social ansvarsfølelse.


Nævnet lagde ved sin afgørelse vægt på, at der ikke i reklamerne blev anvendt iøjnefaldende tynde eller åbenlyst undervægtige modeller, og Nævnet fandt desuden heller ikke, at reklamerne indeholdt budskaber eller virkemidler, der kunne anses som egnet til at formidle et forvrænget skønhedsideal eller på anden måde virke stødende.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)