Afgørelse om Fleggaard (OMO) vist på TV 2

Resumé

Klagen angik en reklame for Fleggaard (OMO vaskepulver) vist på TV 2. Klager anførte, at reklamen er kønsstereotyp og voldsomt konservativ i sit syn på kønsroller og kvinder.

Radio- og tv-nævnet fandt på baggrund af sagens oplysninger, at reklamen ikke er i strid med de gældende regler.

Nævnet lagde ved sin afgørelse vægt på, at reklamen fremstår humoristisk og karikeret, idet både kvinde- og manderollerne tillægges usandsynlige værdisæt, hvilket medfører, at reklamens fremstilling af et stereotypt kønsrollemønster må opfattes ironisk.

Endvidere henviste nævnet til tidligere lignende reklamer, hvor netop det forhold, at reklamens indhold fremstår humoristisk har været udslagsgivende for sagens afgørelse.

Afgørelsen med den fulde beskrivelse

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)