Influencer-bureauer omsætter nu for over 100 millioner kroner

    14 virksomheder, der arbejder med markedsføring med hjælp fra såkaldte influencere, har mere end fordoblet omsætningen på under to år. Det fremgår af en ny analyse om influencer-bureauer, som Slots- og Kulturstyrelsen har udarbejdet.

    Influencere, som for eksempel Instagram-fænomenet Rasmus Kolbe, bedre kendt som ”Lakserytteren”, og YouTube-stjernerne Julia Sofia og Alexander Husum, har på få år hver især fået mere end hundredetusinde følgere på sociale medier som Instagram, Facebook, Snapchat og webportalen YouTube.

    Og netop influencernes rækkevidde og popularitet er guld værd for virksomheder, der gør brug af influencere i markedsføringsøjemed. Det fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens nye analyse ”Kort Nyt: Influencer-bureauer”, der viser, at virksomheder, som specialiserer sig i markedsføring med hjælp fra influencere, har formået at øge både omsætningen og beskæftigelsen markant på kort tid.

    De 14 virksomheder med speciale i influencer-markedsføring, som indgår i styrelsens analyse, omsatte i den seneste årsperiode (3. kvartal 2017 til 2. kvartal 2018) for i alt 108 millioner kroner. Det er mere end dobbelt så meget som i 2016, hvor årsomsætningen lå på 46 millioner kroner.

    Samtidig øgede virksomhederne beskæftigelsen fra i alt 37 årsværk i 1. kvartal 2016 til 76 årsværk i 2. kvartal 2018.

    Specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt, Slots- og Kulturstyrelsen, siger: 

    ”Analysen viser, at de virksomheder, som medvirker i analysen, og som alle primært arbejder med markedsføring ved hjælp af influencere, på kort tid har formået at øge både omsætningen og beskæftigelsen markant. Udviklingen er interessant, fordi den finder sted på platforme som for eksempel YouTube og Instagram, der står uden for det etablerede, danske annoncemarked. Samtidig står mange af de traditionelle mediers samlede annonceomsætning i øjeblikket stille eller er faldende.” 

    Analysens tal om virksomhedernes samlede omsætning og beskæftigelse baserer sig på særkørsler fra Danmarks Statistiks registre på baggrund af Slots- og Kulturstyrelsens udvælgelse af influencer-bureauer. 

    De 14 virksomheder, der indgår i analysen, er: 

    Bloggers Delight, Gonzo Media, Splay Danmark, SMAC Agency, Buzzanova, IAM-Marketing, Social Works, Social Zoo, YoHype, Nylon Studio, Bloggers Point/The Only One, Confetti, Hippo og BASH Agency. 

    Slots- og Kulturstyrelsen offentliggør løbende faktuel viden om danskernes mediebrug, mediernes indhold og mediebranchens udvikling og vilkår under ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”.   

    Læs analysen ”Kort Nyt: Influencer-bureauer”  

    Læs mere om ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark”

    Følg Slots- og Kulturstyrelsen på Facebook 

    Yderligere oplysninger:

    Mediespecialist Kasper Dalby, Slots- og Kulturstyrelsen, tlf.: 33 74 45 11

    Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

    Kontakt

    Vil du spørge os om noget? Her kan du henvende dig til Slots- og Kulturstyrelsen

    Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

    Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

    På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

    (dialogboks slutter)