Performancetolkning af koncerter, scenekunstforestillinger mm.

Aktører der producerer og/eller arrangerer professionelle koncerter og scenekunstforestillinger kan søge om honorar inklusiv forberedelse, afvikling og eventuelle rejse- og opholdsudgifter til professionelle tegnsprogstolke med speciale i performancetolkning i forbindelse med enkeltstående opførelser af koncerter eller scenekunstforestillinger. Ordningen har til formål at give døve og hørehæmmede børn, unge og voksne i hele landet mulighed for at opleve koncerter og forestillinger på lige fod med alle andre.
Note:

OBS: Der er 1 mio. kr. i puljen, og der kan maks. søges om 100.000 kr. pr. ansøger.

Hvis ansøgningerne overskrider dette beløb, bliver tilskuddene fordelt efter ’først til mølle princippet’. Det vil sige i den rækkefølge, ansøgningerne er modtaget frem til det tidspunkt, hvor puljen lukker ved fristens udløb.

Frist: Den 6. maj 2024 kl. 14.00

Frist

    06.05.2024, kl. 14:00

Ny tilskudsportal

Denne pulje søges igennem vores tilskudsportal med NemID. Søger du på vegne af en virksomhed, institution eller lignende, skal du benytte en medarbejdersignatur.

Hvem kan søge?

Du kan ansøge ordningen, hvis du:

  • er en aktør der producerer og/eller arrangerer professionelle koncerter og scenekunstforestillinger, herunder teatre, spillesteder, grupper, ensembler, foreninger, institutioner med flere

Du kan søge tilskud til:

  • honorar inklusiv forberedelse, afvikling og eventuelle rejse- og opholdsudgifter til professionelle tegnsprogstolke med speciale i performancetolkning i forbindelse med enkeltstående opførelser.
    Professionel tegnsprogstolk er defineret ved, at tolken enten er uddannet fra en af de gennem tiden gældende danske tegnsprogstolkeuddannelser eller certificeret af udbudsmyndigheder i Danmark.

Du kan ikke søge tilskud til:

  • produktion af forestilling, koncert eller lignende
  • driftsudgifter

Hvad er formålet med ordningen?

Formålet med puljen er,

  • at give døve og hørehæmmede børn, unge og voksne i hele landet mulighed for at opleve koncerter og forestillinger eller lignende på lige fod med alle andre
  • at give tilskud til enkeltstående opførelser, hvor forestillingen eller koncerten bliver performancetolket samtidig med opførelsen

Sådan vurderes din ansøgning

Din ansøgning bliver vurderet efter disse kriterier:

  • Er det professionelle koncerter eller scenekunstforestillinger?
  • Er det professionelle tegnsprogstolke med speciale i performancetolkning?
  • Gives der honorar inklusiv forberedelse, afvikling og eventuelle rejse- og opholdsudgifter til performancetolkeren?
  • Foregår tolkningen samtidig med opførelsen af forestillingen, koncerten eller lignende?

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Du indsender ansøgningen via Tilskudsportalen, som du finder her på siden. Når du først har oprettet din profil på Tilskudsportalen, kan du til enhver tid gå ud og ind af portalen og tjekke, om du har alle bilag og oplysninger med, inden du indsender ansøgningen.

Du skal vedhæfte følgende bilag, som du vedhæfter det elektroniske ansøgningsskema i Tilskudsportalen:

  • Obligatorisk standardbilag med oplysninger om koncerten/ scenekunstforestillingen. Du skal bruge denne skabelon, som du henter her
  • Budget i PDF-format. I budgettet skal du skrive beløb i danske kroner og tjekke, at filen ikke strækker sig over flere tomme sider, når du konverterer filen til PDF. Du skal bruge denne skabelon, som du henter her

Økonomi

Der er 1 mio. kr. i puljen, og der kan maks. søges om 100.000 kr. pr. ansøger.

Hvis ansøgningerne overskrider dette beløb, bliver tilskuddene fordelt efter ’først til mølle princippet’. Det vil sige i den rækkefølge, ansøgningerne er modtaget frem til det tidspunkt, hvor puljen lukker ved fristens udløb.

Udbetaling
Hvis du får tilskud, skal du have en NemKonto, for at vi kan udbetale beløbet. Alle tilskud bliver udbetalt til den NemKonto, der er knyttet til det CVR-nummer eller CPR-nummer, du oplyser i ansøgningen. Hvis du for eksempel ansøger med et nyt CVR-nummer, skal du sikre, at du har tilknyttet en NemKonto, inden du indsender din ansøgning.

Vi indberetter tilskuddet til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at der ikke er trukket skat af det udbetalte beløb.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning senest 8 uger efter ansøgningsfristen. Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.

Når der er truffet afgørelse i alle sager får alle ansøgere svar i Tilskudsportalen eller via e-mail.

Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar i Tilskudsportalen, med mindre du har fravalgt dette.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Du kan redigere i en ansøgning, selvom du allerede har indsendt den. Så længe det er før fristens udløb. Hvis du redigerer i en indsendt ansøgning, skal du igen sikre dig, at alle nødvendige bilag er sendt med.

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, så se her.

Lovgrundlag

Aktstykke nr. 383, Folketingsår 2021-22 

Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...

Hvis du har modtaget et projekttilskud på 100.000 kr. eller derunder, skal du erklære, at tilskuddet er anvendt fuldt ud til formålet og i overensstemmelse med eventuelle krav i bevillingsbrevet.

Dokumentation skal sendes til Slots- og Kulturstyrelsen senest tre måneder efter projektet er afsluttet. Læs mere om afrapportering/regnskabsaflæggelse.

Hvem vurderer ansøgningen

Slots- og Kulturstyrelsen behandler ansøgninger til puljen og træffer administrativ afgørelse.

Klageadgang
Slots- og Kulturstyrelsens afgørelser kan påklages til Kulturministeriet. Klagen skal rettes til Slots- og Kulturstyrelsen, som videresender klagen med sagens materiale og en udtalelse til Kulturministeriet.

Opdateret 31. marts 2023