Politisk reklame

Den 10. oktober 2025 træder EU’s forordning om gennemsigtighed og målretning af politisk reklame i kraft. Forordningen har til hensigt at modvirke skjulte påvirkningskampagner, der kan vildlede vælgere.

Radio- og tv-nævnet er national tilsynsmyndighed med EU-forordningen om gennemsigtighed og målretning af politisk reklame. Slots- og Kulturstyrelsen sekretariatsbetjener Radio- og tv-nævnet.

Læs EU-Kommissionens foreløbige udkast til vejledning vedr. politisk reklame her:

Udkast til vejledning i forbindelse med gennemsigtighed af politisk reklame

Bemærk, at vejledningen fortsat er et udkast, og at den endelige version afventes fra EU-Kommissionen. Når denne foreligger vil hjemmesiden blive opdateret med den endelige vejledning.

Læs mere om EU-Kommissionens retningslinjer for format, model og tekniske specifikationer for mærker og gennemsigtighedsmeddelelser her:

Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2025/1410

Hvis du har spørgsmål til forordningen om politisk reklame, kan du kontakte Radio- og tv-nævnet på rtv@remove-this.slks.dk eller ringe til styrelsens hovednummer på 33 95 42 00 for at blive henvist til en medarbejder.

Forordningen indeholder også bestemmelser om brugen af målretnings- eller reklameleveringsteknikker, der indebærer behandling af personoplysninger. Har man spørgsmål til behandling af personoplysninger i forbindelse med politisk onlinereklame, kan Datatilsynet kontaktes via e-mail på dt@remove-this.datatilsynet.dk med angivelse af ”forordning om gennemsigtighed og målretning i forbindelse med politisk reklame” i emnefeltet. Datatilsynet kan også kontaktes telefonisk på 33 19 32 00.

Forordningen har til formål at gøre det lettere for borgere at genkende politiske reklamer og forstå, hvem der står bag de politiske reklamer samt hvordan og hvem, der har betalt for de politiske reklamer. Forordningen skal således modvirke skjulte påvirkningskampagner, der kan vildlede vælgerne og påvirke valghandlinger på en uetisk måde.

De nye EU-regler vedrører udelukkende gennemsigtighed og målretning af politiske reklamer. Det indebærer blandt andet krav om oplysninger om reklamens formål, hvem der står bag, og hvordan den er finansieret samt øvrige krav, der beskrevet i vejledningen. Reglerne påvirker således ikke selve indholdet af reklamerne.

For reklameregler vedrørende TV, radio og on-demand-tjenester, er det Radio- og tv-nævnet som er den kompetente myndighed.

For indhold ved reklamer generelt, vil det fortsat være Forbrugerombudsmanden som er den kompetente myndighed.

Politisk reklame

Udarbejdelse, placering, promovering, udgivelse, levering eller udbredelse på en hvilken som helst måde af et budskab, der normalt ydes mod betaling, gennem interne aktiviteter eller som led i en politisk reklamekampagne:

  • af, for eller på vegne af en politisk aktør, medmindre den er af rent privat eller kommerciel karakter, eller
  • som kan og har til formål at påvirke resultatet af et valg eller en folkeafstemning, en stemmeadfærd eller en lovgivnings- eller reguleringsproces på EU-plan eller nationalt, regionalt eller lokalt plan.

Politisk reklame omfatter ikke:

  • officielle meddelelser fra medlemsstater eller EU, der kun handler om afholdelse af valg eller folkeafstemninger,
  • offentlig kommunikation fra myndigheder eller EU med det formål at give officielle oplysninger, når de ikke har til hensigt at påvirke valg, stemmeadfærd eller lovgivning,
  • præsentation af kandidater på offentlige steder eller i medier, når det er fastsat ved lov, sker gratis og med ligebehandling.

Politisk aktør

En af følgende:

  • et politisk parti eller tilknyttede enheder,
  • en politisk alliance,
  • et europæisk politisk parti,
  • en kandidat til eller indehaver af et folkevalgt embede eller en ledende stilling i et parti,
  • et medlem af EU-institutionerne (dog ikke EU-Domstolen, Den Europæiske Centralbank eller Revisionsretten) eller en regering i medlemsstater,
  • en politisk kampagneorganisation,
  • enhver fysisk eller juridisk person, der repræsenterer eller handler på vegne af ovenstående.

Sponsor

En fysisk eller juridisk person, på hvis anmodning eller vegne en politisk reklame udarbejdes, placeres, promoveres, udgives, leveres eller udbredes.

Politisk reklameudgiver

Politiske reklameudgivere er udbydere af politiske reklametjenester, som regel til sidst i kæden af tjenesteudbydere, der udgiver, leverer eller udbreder politisk reklame ved hjælp af radio og TV, giver adgang til den via en grænseflade eller på anden måde gør den tilgængelig for offentligheden.

Udbyder af politiske reklametjenester

Udbydere af politiske reklametjenester omfatter fysiske og juridiske personer, der beskæftiger sig med udarbejdelse, placering, promovering, udgivelse, levering eller udbredelse af politiske reklamer. Udbydere kan også handle på vegne af sponsorer ved at tage initiativ til politiske reklametjenester.

Det er først muligt at indgive klager vedrørende politisk reklame fra og med den 10. oktober 2025, hvor forordningen træder i kraft.

Opdateret 15. september 2025