Genudbud af ikkekommerciel lokalradiovirksomhed 2024

Radio- og tv-nævnet har besluttet at gennemføre et genudbud af de ledige sendemuligheder for ikkekommerciel lokalradiovirksomhed i henhold til bekendtgørelse 1516 af 29. juni 2021 om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed. 

Sendemulighederne bliver udbudt på samme vilkår og måde som ved det oprindelige udbud i 2017. 

Det er muligt at ansøge om en programtilladelse i perioden 8. november 2024 - 6. december 2024 kl. 12.00.

Vi anbefaler, at der ansøges i god tid, og at man på forhånd har orienteret sig i materialet.

Informationsmøde:

Sekretariatet for Radio- og tv-nævnet blev afholdt den 19. november 2024 fra kl. 13-14 som et online informationsmøde, hvor det var muligt at stille spørgsmål til udbuddet. 

Ansøgninger:

Se listen over modtagne ansøgninger her.

Ansøgningsproces

Deltagelse i udbuddet sker ved indgivelse af en ansøgning via linket øverst på siden.

Ansøgningsfristen var den 6. december 2024 kl. 12

Til ansøgningen skal bilagene vedhæftes.

Skulle der opstå problemer med at anvende det elektroniske ansøgningsskema, opfordres ansøger til at rette henvendelse til Radio- og tv-nævnets sekretariat inden udløbet af ansøgningsfristen den 6. december kl. 12.00. Henvendelse skal ske på mail: rtv@slks.dk

Ansøgere opfordres til at afsætte god tid til at gennemføre ansøgningsproceduren.

Radio- og tv-nævnet kan afvise ansøgninger, der ikke indeholder de i ansøgningsvejledningen krævede oplysninger. Nævnet vil dog ikke afvise ansøgninger, der alene har uvæsentlige mangler, eksempelvis formelle mangler, der er uden betydning for ansøgningens indhold.

Ansøgninger, der ikke indeholder de i ansøgningsvejledningen krævede minimumsoplysninger, eller hvor ansøger ikke inden for den af Radio- og tv-nævnet stillede frist besvarer spørgsmål om supplerende oplysninger, præciseringer eller fuldstændiggørelse af ansøgningen, vil den blive afvist af Radio- og tv-nævnet.

Der kan ikke dispenseres fra ansøgningsfristen. Ansøgninger, der indkommer efter den angivne ansøgningsfrist, vil således ikke blive behandlet.

Bemærk: Ansøgere modtager ikke en kvittering for ansøgningen på e-mail. Det er ansøgerens ansvar at sikre, at ansøgningen er fremsendt og modtaget inden fristen. Ansøger vil altid have mulighed for at logge ind i Tilskudsportalen og se hvor langt ansøgningen er, samt kommunikere med sekretariatet for Radio- og tv-nævnet.

Formelle krav til ansøgere

  • Foreninger med gyldigt CVR- og P-nummer samt MitID kan ansøge om tilladelse. Sørg for at anskaffe en MitID-signatur til foreningen i god tid. Det er vigtigt, at I benytter foreningens MitID og ikke ens eget personlige, da fremtidig korrespondance vil gå gennem portalen og I risikerer at gå glip af vigtig information vedrørende driftstilskuddet, hvis der ikke anvendes forenings MitID.
  • Det er muligt at begynde på en ansøgning og vende tilbage til den på et senere tidspunkt. Dog skal I være opmærksom på at indsende din ansøgning inden ansøgningsfristens udløb.
  • Når en ansøgning er indsendt, er det muligt, at redigere i den frem til ansøgningsfristen. I skal dog være opmærksom på at alle bilag skal vedhæftes på ny. Det vil altid være den senest indsendte version af ansøgningen, som er den gældende.
  • Tilladelser kan kun gives til foreninger, der har hjemsted i det ansøgte tilladelsesområde, og hvis hovedformål er ikkekommerciel radiovirksomhed. Dette skal fremgå af vedtægterne. Hjemsted defineres som den kommune, der står anført i vedtægterne.
  • Et flertal af bestyrelsen skal bo i lokalområdet under hele tilladelsesperioden. "Lokalområdet" dækker tilladelsesområdet samt tilgrænsende kommuner.
  • Ansøger skal angive stationens sendestartsdato i ansøgningsskemaet. Den valgte dato skal være mellem 1. marts 2025 til 1. juli 2025.
  • Vær opmærksom på, at modtagere af programtilladelserne først vil modtage driftstilskud fra juli 2025.

Spørgsmål og svar

Potentielle ansøgere har mulighed for at stille uddybende spørgsmål om udbuddet i perioden fra offentliggørelsen af udbuddet den 8. november 2024 frem til den 3. december 2024 kl. 12.00. Spørgsmål skal indsendes skriftligt via e-mail til Radio- og tv-nævnet på rtv@slks.dk, og e-mailen skal tydeligt mærkes med "Udbud ikkekommerciel lokalradio".

Nedenfor vi I kunne læse spørgsmål og svar, identiteten på spørgeren vil ikke blive offentliggjort.

1. spørgsmål: Giver dette udbud mulighed for at en station, som allerede har en programtilladelse, kan søge om at udvide antal sendeminutter i sin programtilladelse?

Svar: En station kan jf. bekendtgørelse om ikkekommerciel lokalradio søge om ændring af sin programtilladelse, som forinden skal godkendes af Radio og tv-nævnet. I kan derfor sende en anmodning om ændring af programtilladelsen og skrive, hvor mange minutter I ønsker at øge jeres programtilladelse med. Herefter vil Radio- og tv-nævnet behandle ansøgningen. 

2. spørgsmål: Hvordan finder man ud af hvilket område, man skal søge frekvenstilladelse til? 

Svar: Af vedlagte Excel-ark fremgår det hvilken kommune de enkelte frekvenser er udmeldt til. Den konkrete geografiske position (samt vejledende adresse) hvorfra frekvensen skal anvendes fremgår også. Hvis man ønsker at anvende frekvensen fra en anden position, er der mulighed for at flytte en frekvens inden for den givne kommune, som beskrevet i bilag 6. Det er ikke muligt at flytte frekvenserne uden for den givne kommune, se også bilag 6. Excelarket er vedhæftet i bunden af siden.

3. spørgsmål: Hvordan opretter man et sendesamvirke?

Svar: Jf. §15 i bekendtgørelse om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed, skal tilladelseshavere, der har fået udstedt en tilladelse til den eller de samme frekvenser, indgå i et sendesamvirke, som tillige omfatter eventuelle tilladelseshavere i til kommerciel lokalradiovirksomhed. Sendesamvirker organiseres som forening eller tilsvarende juridisk form. Det fremgår endvidere af stk. 2, at hvis Radio- og tv-nævnet udsteder nye tilladelser til en eller flere frekvenser i sendesamvirket, har indehaverne af disse tilladelser ret og pligt til at indgå i sendesamvirket på tilsvarende vilkår, som de øvrige medlemmer af samvirket.

4. Spørgsmål: Kan man søge om flere tilladelsesområder?

Svar: Af ansøgningsvejledningens bilag 5 fremgår det, at ”Tilladelse kan alene udstedes til foreninger, der har hjemsted i det ansøgte tilladelsesområde, og hvis hovedformål er at drive ikkekommerciel fjernsynsvirksomhed. Hovedformålet skal fremgå af foreningens vedtægter. Ved hjemsted forstås den kommune, der i foreningens vedtægter står anført som hjemsted. En forening kan inden for ordningens rammer have flere adresser, herunder P-numre, og de kan være placeret uden for det pågældende tilladelsesområde”.

5. Spørgsmål: Skal navnen på radioerne være forskellige, eller må de godt være det samme?

Svar: Det fremgår ikke af vejledningen, hvilket navn, som radiostationen skal have.

6. spørgsmål: Hvor meget støtte får man?

Svar: Tilskuddet til tilladelseshavere til ikkekommerciel lokalradio er fastsat i finansloven for 2025 sammen med tilskuddet til ikkekommercielt lokal-tv. Fordelingen af tilskuddet mellem lokalradio og lokal-tv fastlægges hvert år af Radio- og tv-nævnet.  

7. spørgsmål: Tæller det hvis bestyrelsesmedlemmerne er bosiddende i tilstødende kommuner?

Svar: Det fremgår af bekendtgørelsens § 7, stk. 2 at et flertal af bestyrelsens medlemmer skal have bopæl i lokalområdet. Ved lokalområdet forstås tilladelsesområdet samt de tilgrænsende kommuner, jf. § 2 stk. 3.

8. spørgsmål: Er det korrekt forstået at 14 af de 15 timer behøver ikke være lokalt indhold?

Svar: Der kan maksimalt ydes driftstilskud til 15 sendetimer hver uge per programtilladelse. Programvirksomheden skal omfatte mindst 1 times egenproduceret førstegangsudsendelse med lokalt indhold hver uge i minimum 50 uger om året i form af ét eller flere taleradioprogrammer.

9. spørgsmål: Skal studiet ikke ligge i tilladelsesområdet?

Svar: Det er et krav at foreningen har hjemsted i det pågældende tilladelsesområde. Ved lokalområdet forstås tilladelsesområdet samt de tilgrænsende kommuner, jf. § 2 stk. 3.

10. spørgsmål: Må man producere indhold ved hjælp af kunstig intelligens?

Svar: Det er et krav, jf. bekendtgørelsen, at den tilskudsberettigede programvirksomhed skal være førstegangsudsendt og egenproduceret. Det vil komme an på Radio- og tv-nævnets konkrete vurdering om indhold produceret med kunstig intelligens vil være i strid med de gældende krav.

11. spørgsmål: Må en forening med et andet formål stå som ansøger?

Svar: Jf. bekendtgørelsens § 7 kan tilladelsen kun udstedes til foreninger, hvis hovedformål er at drive ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.

12. spørgsmål: Stiftelsesprotokollatet. Er det oprettelsen af foreningen?

Svar: Ja. Oprettelsen af foreningen skal dokumenteres i forbindelse med ansøgningen.

13. spørgsmål: Er det tilladt, at foreningens medlemmer opdelt i B-medlemmer og almindelige medlemmer?

Svar: Foreninger har som udgangspunkt frihed til selv at fastsætte forskellige medlemskategorier i deres vedtægter. Dette kan eksempelvis omfatte kategorier som aktive og passive medlemmer.

14. spørgsmål: Er det bedre at søge om frekvenstilladelse gennem sendesamvirket?

Svar: I det tilfælde, at der ikke i forvejen er tilladelseshavere i sendenettet skal der ansøges om en frekvenstilladelse ved Digitaliseringsstyrelsen når der er opnået en programtilladelse fra Radio- og tv-nævnet. Frekvenstilladelsen ansøges på vegne af sendesamvirket.

15. spørgsmål: Hvis der skulle sættes en FM sender op på siloen i Sorø, hvilken frekvens skal så benyttes?

Svar: Sorø-Ringsted 5 sendenettets frekvenser (95,8 og 105,8 MHz) beliggende i Sorø kommune, på koordinater i hhv. Stenlille og Dianalund. En anvendelse på en anden position i Sorø kommune (som fx siloen i Sorø) vil kræve en frekvensflytning som beskrevet i bilag 6.

16. spørgsmål: Hvor præcis er følgende FM-frekvenser registreret? Slagelse 105,7 MHz og Sorø / Ringsted 106,4 MHz, 95,8 MHz og 105,8 MHz

Svar: Af vedlagte Excel-ark fremgår den lokation, som 105,7 MHz i Slagelse 4 er udstedt til. Af vedlagte Excel-ark fremgår det at der ikke er udstedt frekvenstilladelse til sendenettene Sorø-Ringsted 3 og Sorø-Ringsted 5, men de geografiske koordinater for de tre frekvenser er angivet i excel-arket.

17. spørgsmål: Slagelse 105,7 MHz - er det Nærradio Korsør og i så fald man vinder et udbud, skal der oprettes et sendesamvirke sammen med dem?

Svar: Som det fremgår af Excel-arket er der udsted frekvenstilladelse (tilladelsesnummer H101347) til 105,7 MHz i Slagelse 4. Ved opslag på Frekvensregistret (https://frekvensregister.sdfi.dk/) kan man se at tilladelsen er udstedt til Nærradio Korsør. Se separat svar fsva. kravene om at oprette sendesamvirke.

18. spørgsmål: Hvilken sendenet hører Greve under? Hører vi under Køge 1,2,3 eller noget i Region Hovedstaden?

Svar: Som det fremgår af oversigten i Excel-arket er der ikke sendenet med positioner i Greve kommune. Der er dog sendenet i geografisk tilstødende kommuner såsom Roskilde kommune, der evt. rent teknisk også vil kunne høres i Greve. Bemærk at det, som beskrevet i bilag 6, ikke er muligt at flytte frekvenser på tværs af kommunegrænser, det er således ikke muligt at flytte en frekvens fra et af de udbudte sendenet ind i Greve kommune.

19. spørgsmål: Hvis man får tilskud, hvor længe forpligter man sig til at levere radio?

Svar: Den nuværende bekendtgørelse for ikkekommerciel lokalradiovirksomhed er gældende til og med 31. december 2027. Programtilladelser vil derfor være gældende til og med samme dato.

20. spørgsmål: Vi overvejer at søge om en af Århus kanalerne med 10080 minutter. Antallet af minutter skal forstås som værende fordelt ud over ét år?

Svar: 10.080 minutter er det maksimale antal minutter, en forening kan ansøge om at sende om ugen. Det er dog også muligt at ansøge om mindre sendetid.

Opdateret 20. december 2024

Eksisterende tilladelseshavere

Radio- og tv-nævnet genudbyder kun ledige sendeminutter. Såfremt I allerede har en programtilladelse til at sende ikkekommerciel lokalradio skal I ikke gøre mere. 

Såfremt I ønsker at ansøge om yderligere sendeminutter, skal I sende en anmodning til rtv@slks.dk. Herefter vil Radio- og tv-nævnet behandle den.