Genudbud af FM6, 2025
Radio- og tv-nævnet gennemfører et genudbud af tilladelsen til at sende radio på den sjette jordbaserede FM-radiokanal.
Ansøgningsfristen er mandag den 13. oktober 2025 kl. 12.00.
Programtilladelsen udstedes af Radio- og tv-nævnet. Programtilladelsen forventes udstedt med ikrafttrædelse torsdag den 9. juli 2026 og vil gælde til og med den 8. juli 2034.
Deltagelse i udbuddet sker på grundlag af indgivelse af ansøgning, der skal indeholde den dokumentation og de oplysninger, der er krævet.
I perioden fra offentliggørelsen af dette udbudsmateriale og frem til den 24. september 2025 kl. 12.00 vil der være mulighed for at stille spørgsmål til udbudsmaterialet. Alle spørgsmål skal sendes skriftligt til sekretariatet for Radio- og tv-nævnet på rtv@slks.dk. I emnefeltet bedes anført ”Spørgsmål til udbud af FM-6”.
Spørgsmål, der stilles om udbudsmaterialet, vil blive offentliggjort i anonymiseret form her på siden.
Udbudsmateriale
Udbudsmateriale (pdf)
Bemærk: Tekstfelterne i bilagene må gerne udvides.
Bilag
- 1A. Eventuel konsortieerklæring (docx)
- 1B. Ejerskabserklæring (docx)
- 1C. Eventuel fuldmagt fra den tegningsberettigede til kontaktpersonen (docx)
- 1D. Anfordringsgaranti (ufravigelig ordlyd) (docx)
- 1E. Deponering (ufravigelig ordlyd) (docx)
- 1F. Redegørelse og dokumentation for ansøgers økonomiske forhold
- 1FA. Eventuel økonomisk støtteerklæring (”Letter of Support”) eller lignende
- 1G. Redegørelse og dokumentation for ansøgers erfaring med kommerciel radio- eller anden kommerciel medievirksomhed (docx)
- 1GA. Eventuel dokumentation for aftaler med andre foretagender med den pågældende erfaring (obligatorisk, hvis ansøger benytter sig heraf).
- 1H. Redegørelse og dokumentation for ansøgers oplysninger om digital tilgængeliggørelse
- 1I. Vedtægter
Lovgrundlag
- Radio- og fjernsynsloven
- Bekendtgørelse om den sjette jordbaserede FM-radiokanal - senest ændret ved bekendtgørelse 1076 af 1. september 2025
- Bekendtgørelse om optagelse, opbevaring og aflevering af radio- og fjernsynsprogrammer
- Bekendtgørelse om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on demand-audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber
- Frekvensloven
- Masteloven
- Offentlighedsloven
Ansøgningsproces
Deltagelse i udbuddet sker ved indgivelse af en ansøgning via linket øverst på siden.
Ansøgningsskemaet er åbent frem til den 13. oktober 2025 kl. 12.00.
Til ansøgningen skal bilagene 1A-1I vedhæftes, idet det bemærkes at 1FA og 1GA kun er obligatoriske såfremt ansøger lægger det til grund i sin ansøgning.
Det er obligatorisk for alle ansøgere at indlevere enten anfordringsgaranti, dvs. Bilag 1D, eller Bilag 1E dokumentation for deponering af DKK 1 mio. på en spærret konto.
Bilagene kan samlet maksimalt fylde 15 MB. Derudover skal ansøger indsende vedtægter for den eller de ansøgende virksomheder.
Ved indgivelse af ansøgningen accepterer ansøger, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 3, vilkårene i udbudsmaterialet.
Skulle der opstå problemer med at anvende det elektroniske ansøgningsskema eller de tilhørende bilag, opfordres ansøger til at rette henvendelse til Radio- og tv-nævnets sekretariat inden udløbet af ansøgningsfristen den 13. oktober 2025 kl. 12.00. Henvendelse skal ske på mail: rtv@slks.dk
Ansøgere opfordres til at afsætte god tid til at gennemføre ansøgningsproceduren.
Radio- og tv-nævnet kan afvise ansøgninger, der ikke indeholder de i udbudsmaterialet krævede oplysninger. Nævnet vil dog ikke afvise ansøgninger, der alene har uvæsentlige mangler, eksempelvis formelle mangler, der er uden betydning for ansøgningens indhold.
Ansøgninger, der ikke indeholder de i udbudsmaterialet krævede minimumsoplysninger, eller hvor der ikke er stillet en anfordringsgaranti eller deponering på DKK 1 mio., eller hvor ansøger ikke inden den for Radio- og tv-nævnet stillede frist besvarer spørgsmål om supplerende oplysninger, præciseringer eller fuldstændiggørelse af ansøgningen, vil blive afvist af Radio- og tv-nævnet.
Der kan ikke dispenseres fra ansøgningsfristen. Ansøgninger, der indkommer efter den angivne ansøgningsfrist, vil således ikke blive behandlet.
Ansøger vil efter indsendelse af ansøgningen modtage en kvitteringsmail fra Radio- og tv-nævnets sekretariat på modtagelsen af ansøgningen og bilagene.
Offentlighed
Ansøgningerne vil være tilgængelige for offentligheden i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven).
Som udgangspunkt er der således adgang til aktindsigt i alle ansøgninger med bilag. Dette gælder dog ikke i det omfang, oplysninger i ansøgningerne er omfattet af en af undtagelserne i loven. Eksempelvis kan oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold eller lignende undtages fra retten til aktindsigt, for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den person eller virksomhed, oplysningen angår.
Såfremt ansøgningen indeholder oplysninger, som ansøger anser for omfattet af offentlighedslovens undtagelser fra adgangen til aktindsigt, skal dette meddeles ved indsendelse af ansøgningen
Spørgsmål og svar
I perioden fra offentliggørelsen af dette udbudsmateriale og frem til den 24. september 2025 kl. 12.00 vil der være mulighed for at stille spørgsmål til udbudsmaterialet. Alle spørgsmål skal sendes skriftligt til sekretariatet for Radio- og tv-nævnet på rtv@slks.dk. I emnefeltet bedes anført ”Spørgsmål til udbud af FM-6”.
Spørgsmål, der stilles om udbudsmaterialet, vil blive offentliggjort i anonymiseret form her på siden.