Bogsamlingen

Søger I inspiration til, hvordan den ideelle frilæsningssamling kan se ud, eller hvordan I kommer i gang med dialogen om denne og inddrager eleverne i udvælgelsen af bøger, så kan I fx hente inspiration i guiden ”Fremtidens frilæsning i skolernes PLC. Guide til udvikling af den fysiske frilæsningssamling” (2020). Guiden er udviklet med støtte fra Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.

LÆS MERE I GUIDEN: ”Fremtidens frilæsning i skolernes PLC. Guide til udvikling af den fysiske frilæsningssamling” (2020)

Her har vi samlet et par konkret eksempler fra guiden samt to yderligere input til inspiration.

Dialogredskab til inddragelse af eleverne i en snak om PLC’s frilæsningssamling

Når I skal vælge materialer til bogsamlingen og inddrage eleverne i processen, kan I fx tage afsæt i dette dialogredskab fra guiden ”Fremtidens frilæsning i skolernes PLC. Guide til udvikling af den fysiske frilæsningssamling” (2020).

I guiden forklares brugen af dialogredskabet således, som vist på billedet nedenfor.

LÆS MERE I GUIDEN: ”Fremtidens frilæsning i skolernes PLC. Guide til udvikling af den fysiske frilæsningssamling” (2020).

Har I dækket hele elevgruppen ind?

Når materialesamlingen skal fornys er det vigtigt at tænke hele vejen rundt om elevgruppen. Er der fx dækket interesser og perspektiver ind fra de svage læsere? Se refleksionerne fra guiden på billedet ovenfor. 

LÆS MERE: ”Fremtidens frilæsning i skolernes PLC. Guide til udvikling af den fysiske frilæsningssamling” 2020, udviklet med støtte fra Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.

Metodekit til børneinddragelse

I Bibliotekernes Læsespors metodekit til børneinddragelse kan I også hente inspiration til arbejdet med inddragelse af børn med fokus på materialevalg ud fra børnenes ønsker. Det kan I fx gøre med betydningskompasset.

GÅ TIL: Betydningskompasset

LÆS MERE: Se hele samlingen af metoder til børneinddragelse

Lyst til læsebånd

Hvordan kan I som skole og folkebibliotek i fællesskab styrke elevers læselyst og skoleklassers læsekultur gennem læsebånd? Det spørgsmål bliver belyst i udviklingsprojektet ”Lyst til læsebånd i hele landet”, der blev gennemført af Tænketanken Fremtidens Bibliotekers i 2019 og 2020 med samarbejdspartnerne Nationalt Videncenter for Læsning, eReolen GO og skoler samt folkebiblioteker i ni kommuner.

Projektets mange forskellige aktiviteter, ideer og erfaringer fra projektet er udgivet i håndbogen ”Lystlæsning i læsebånd: En håndbog til skoler og folkebibliotekers samarbejde om læsebånd”.

Håndbogen er gratis. I kan hente et digitalt eksemplar af håndbogen eller bestille et fysisk eksemplar via Tænketanken Fremtidens Bibliotekers hjemmeside.

SE MERE OG HENT HÅNDBOG: ”Lyst til læsebånd” Tænketanken Fremtidens Biblioteker

Opdateret 19. juni 2024

Kontakt

Vil du spørge os om noget? Her kan du henvende dig til Slots- og Kulturstyrelsen

Søg puljen

Gå til puljen 'Et styrket samarbejde mellem skoler og folkebiblioteker om bøger og læseglæde'
Klik her