Et styrket samarbejde mellem skoler og folkebiblioteker om bøger og læseglæde

Vil I udvikle det tværfaglige samarbejde om børn og unges frilæsning og fritidslæsning i skolen og styrke formidlingen af litteratur og bøger i samarbejde med eleverne, så kan I som skole/pædagogisk læringscenter (PLC) folkebibliotek og kommune søge denne pulje.
Note:

Du skal benytte kommunal lokal IdP eller MitID Erhverv for at søge denne pulje. Du kan ikke benytte din personlige MitID, da du ikke kan ansøge som enkeltperson.

Kunstområde :

Frist

  • 27.09.2024, kl. 14:00

Hvem kan søge?

Puljen kan søges af skoler/pædagogiske læringscentre, folkebiblioteker, kommuner mv. i et tværfagligt, gensidigt forpligtende samarbejde på tværs af skole, skolebibliotek og folkebibliotek. Der er intet fast format for samarbejdet, da det er de lokale forhold, der afgør omfang og format.

Hvis I søger som skole/PLC, forudsætter det et samarbejde med et folkebibliotek. Når en skole søger, kan der også indgå flere skoler i samme ansøgning. Der kan søges af både folkeskoler, friskoler, privatskoler mv. (grundskolen).

Søger I som folkebibliotek, forudsætter det et samarbejde med én eller flere PLC’er/skoler.  

Er det den kommunale forvaltning, der søger, forudsætter det samarbejder med både PLC’er/skoler og folkebibliotek.

Disse samarbejder kan også indgås på tværs af kommunegrænser og landsdele, og der ses også positivt på, at der inddrages øvrige samarbejdspartnere.

Hvad er formålet med ordningen?

Puljen skal understøtte børn og unges adgang til litteratur i deres hverdag både i og uden for skolen. Formålet med indsatsen er at stimulere børn og unges læseglæde og læsekultur via øget adgang til fysiske bøger og målrettet vejledning/formidling til både det enkelte barn og fællesskaber. Det skal ske i et tværfagligt samarbejde mellem PLC/skole og folkebibliotek. Overordnet set skal indsatsen dermed også styrke samarbejdet på tværs af sektorer og sikre en udvikling med henblik på et stærkere fagligt samarbejde mellem PLC’er/skoler og folkebiblioteker.

Det tværfaglige samarbejde skal kvalificere indsatsen og være funderet i både lærer- og læringsvejlederfaglige og biblioteksfaglige kompetencer, herunder fx kendskab til målgruppen, relationer til eleverne, viden om nye bøger og inspirerende formidling og pædagogisk didaktiske refleksioner.

Indsatsen skal med afsæt i det tværfaglige samarbejde bidrage med:

  • Flere fysiske bøger til fri- og fritidslæsning funderet i skolens egen bogsamling
  • Inspirerende vejledning og formidling af litteratur inden for alle genrer til børn og unge
  • At elever inddrages i både udvælgelsen, formidlingen af bøger og fællesskabet omkring litteratur
  • At skabe grobund for mere varige, lokalt forankrede samarbejdsrelationer mellem skole og folkebibliotek, med fokus på at udvikle og stimulere læsekulturen i børn og unges hverdag

Lokalt forankret udvikling
Puljen understøtter særligt lokalt forankret udvikling skaleret efter de lokale forhold fra mikrohandlinger til større udviklingsindsatser. Det er dermed ikke en forudsætning at have et nationalt udviklingsperspektiv i sit projekt, men det skal være udvikling i jeres lokale sammenhæng. Alt efter projektets størrelse kan der skaleres i graden af samarbejde, formidling og inddragelse af børn og unge.

Bøger til frilæsning i skolen og fritidslæsning
De bøger, der indkøbes i forbindelse med projektet, skal indgå i skolens bogsamling til fri- og fritidslæsning. Der hvor I fx har et kombibibliotek, kan der laves udlånssamarbejde med folkebiblioteket, og man kan også vælge at lave samarbejder på tværs af skolers bogsamlinger til fritidslæsning.

Målgruppe
Tiltaget er målrettet elever i børnehaveklasse til 10. klasse. I kan vælge at fokusere på en afgrænset del af elevgruppen, fx klassetrin, indskoling, mellemtrin eller udskoling. Valget af elevgruppe skal begrundes i ansøgningen.

Idebank til udvikling af tværfagligt samarbejde og formidlingsindsatser
Der er mulighed for at trække på tidligere projekters erfaringer med engagerende litteraturformidling og udvikling af samarbejder på tværs af biblioteker og skoler/PLC’er, bl.a. den igangværende nationale læseglædeindsats (2023-2025).

Der stilles ikke krav om, at der skal udvikles nye formidlingstiltag i jeres projekt. Man kan med fordel bruge formidlingsgreb og -værktøjer fra tidligere læseglædeindsatser. Her kan anvendes platforme som eReolen GO og andre fri- og fritidslæsningsplatforme til at engagere børnene til at lave bogtips til hinanden eller som inspiration til jeres egne formidlingsindsatser og didaktiske refleksioner.

Hent inspiration: Gå til idebank med værktøjer og cases om samarbejde, børneinddragelse og formidling.

Hvad kan der søges til?

Indkøb af bøger til fritidslæsning og frilæsning i skolen
Der kan søges midler til indkøb af fysiske bøger til de deltagende skolers PLC’er/ skolebiblioteker/bogsamlinger. Der er tale om bøger målrettet elevernes fri- og fritidslæsning og ikke klassesæt eller læremidler. Det er bøger inden for alle genrer, herunder skønlitteratur, faglitteratur, billedbøger, tegneserier mv.

Tværfagligt samarbejde og inddragelse af børn og unge
Det tilstræbes, at der oparbejdes et rammesat samarbejde mellem de deltagende PLC’er/skoler og folkebiblioteket om at understøtte børn og unges glæde ved litteratur og deres læsekultur. Intentionen er, at indsatsen understøtter samarbejder, der kan fortsætte efter projektperioden.

Folkebiblioteket og PLC/skolens fagmedarbejder med ansvar for bogsamlingen skal sammen sikre, at de bøger, der indkøbes og stilles til rådighed, er alderssvarende og relevante for målgruppen. Samtidig skal et repræsentativt udsnit af eleverne inddrages, så bøgerne rammer ned i børnenes og de unges livsverden.

Der kan både søges til projekter, som opdyrker nye samarbejder, og projekter, der bygger videre på eksisterende samarbejder mellem skoler/ PLC’er/skolebiblioteker og folkebiblioteker.

Formidling og vejledning om litteratur og læsning
Der er krav om, at projektet har en formidlingsindsats, som har fokus på levende og inspirerende formidling/vejledning og inddragelse af elevgruppen. En mindre del af midlerne kan anvendes til formidlings- og vejledningsindsatsen. Disse midler kan fx dække lønudgifter i forbindelse med formidling, udgifter til aktiviteter, herunder inddragelse af elever, forfatterbesøg eller anden formidling.

Man skal være opmærksom på, at der også er mulighed for at søge midler til forfatterhonorarer via Statens Kunstfonds pulje ’Levende litteraturmøder for børn og unge’.

Puljen giver støtte til:

  • Indkøb af fysiske bøger til fri- og fritidslæsning, der skal indgå i PLC’er/skolebiblioteker/skolens bogsamling. Bogindkøbets størrelse og sammensætning tilpasses de individuelle projekter. Herunder kan inkluderes udgifter til klargøring, katalogisering og accessionering af de indkøbte bøger. 85-90 % af det søgte beløb, som ønskes dækket af puljen, skal gå til posten indkøb af fysiske bøger.
  • Samarbejde. Der kan i et mindre omfang søges om dækning af lønomkostninger i forbindelse med samarbejdet mellem skole/PLC og folkebibliotek.
  • Litteraturformidling målrettet børnegruppen. Levende og engagerende litteraturformidling og med inddragelse af børn og unge. Disse midler kan fx dække lønudgifter i forbindelse med formidling/vejledning, udgifter til aktiviteter, herunder inddragelse af elever, forfatterbesøg eller anden formidling.

Samlet set kan 10-15 % af tilskuddet bruges til dækning af udgifter til samarbejde og formidling.

Sådan vurderes din ansøgning

Det er et krav, at:

  • Bogsamlingen skal være indkøbt senest ved udgangen af september af 2025. Leveringsdatoen kan godt ligger efter denne frist.
  • Der er indgået de relevante samarbejdsaftaler mellem PLC’er og folkebibliotek.
  • Udvælgelse af litteratur til bogsamlingen gennemføres i et gensidigt forpligtende samarbejde mellem PLC/skole og folkebibliotek. Ansøgningen skal gøre rede for, hvordan samarbejdet tænkes udfoldet.
  • Der er en plan for, hvordan I vil udvælge den litteratur, der skal indgå i den bogsamling, I vil indkøbe.
  • Bøgerne, der gives tilskud til, skal registreres i skolens samling af bøger til fri- og fritidslæsning, så der er mulighed for at registrere udlån.

I vurderingen lægges der vægt på:

  • Udvælgelsen af bøger: at det fremgår, hvilke overvejelser der ligger til grund for udvælgelsen af bøgerne.
  • Tværfagligt samarbejde: at det kort beskrives, hvordan det tværfaglige samarbejde mellem skole/PLC og folkebibliotek kvalificerer indsatsen, og hvordan en mulig forankring af samarbejdet kan foregå fremover.
  • Inddragelse af børnegruppen: at det udfoldes, hvordan gruppen af børn og unge vil blive inddraget i udvælgelsen af bøger og i arbejdet med at styrke læsekulturen gennem inspirerende formidling og vejledning.
  • Formidling/vejledning: at der reflekteres over, hvordan formidlingsindsatsen hjælper børnene ind i bøgernes verden og stimulerer udviklingen af læsefællesskaber blandt børn og unge.

Ved stor søgning til puljen prioriteres ansøgninger, der:

  • Finder sted i områder, hvor man allerede har et fundament at bygge videre på.
  • Potentielt forventes at gøre den største forskel for målgruppen.
  • Har en plan for et fremtidigt samarbejde, der rækker ud over projektperioden.

Der tilstræbes en rimelig geografisk spredning i tildelingen af midler. Desuden vægtes det i udvælgelsen af ansøgninger, at midlerne både understøtter nye samarbejder og indsatser, der udfolder eksisterende samarbejder.

Hvad skal ansøgningen indeholde?

Beskrivelse af samarbejdet, etableringen af den ønskede bogsamling, formidlingsindsats og budget: I nedenstående obligatoriske bilag udfyldes disse data og vedhæftes til ansøgningen i Tilskudsportalen.

Den digitale ansøgning skal være underskrevet med bibliotekets, skolens eller kommunens digitale signatur.

HENT OBLIGATORISK BILAG TIL ANSØGNING

Du skal være opmærksom på:
  • at de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 25 MB i alt.
  • at vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word, Excel, MP3 og MP4. Vi modtager ikke ZIP-filer.
  • at du ikke kan eftersende bilag, men inden for ansøgningsperioden kan du (fra samme sag) redigere din ansøgning og indsende en ny version. Mangler din ansøgning bilag eller anden information, skal du indsende en ny, komplet ansøgning.
  • at det altid er den senest indsendte ansøgning, du har sendt til os, der bliver behandlet af udvalget.
  • at din ansøgning skal indeholde alle obligatoriske bilag for at blive behandlet af udvalget. Yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i ansøgningsvejledningen, vil ikke indgå i vurderingen af din ansøgning.
  • at du selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet.
  • at du ikke kan overdrage din ansøgning – og eventuelt tilsagn – til en anden juridisk person eller virksomhed. Derfor er det vigtigt, at du får afklaret, hvem der er ansøger, inden du indsender din ansøgning. Samtidig skal du sikre, at der er knyttet en NemKonto til det CVR-nummer, du benytter.

Hvis du er fritaget for Digital Post eller grundet helt særlige forhold ikke kan anvende den digitale selvbetjeningsløsning skal du skrive til post@slks.dk.

Økonomi

Der er i alt 21 mio. kr. til rådighed i puljen.

Det forventes, at PLC’er/skoler og folkebiblioteker bidrager med egenfinansiering i form af arbejdstimer, så de afsatte midler i videst muligt omfang anvendes til indkøb af materialer. Der skal ikke redegøres for andelen af egenfinansieringen i budget eller regnskab.

Slots- og Kulturstyrelsen kan bevilge et mindre beløb end det ansøgte. Dette vil være begrundet i tilsagnsbrevet.

Tilskuddet udbetales inden udgangen af 2024. Bemærk, at bogsamlingen skal indkøbes inden udgangen af september 2025. Leveringsdatoen kan godt ligge efter denne frist.

Hvornår får du svar?

Du får svar på din ansøgning senest 12 uger efter ansøgningsfristen.

Du modtager en notifikationsmail, når dit svar ligger klar på din profil i Tilskudsportalen, medmindre du har fravalgt dette.

Når du har indsendt ansøgningen

Når du har indsendt din ansøgning i Tilskudsportalen, får du en skærmkvittering, som du kan downloade, hvis du vil, men du kan altid se din ansøgning og dens status i Tilskudsportalen under ”Mine ansøgninger". Når den er indsendt korrekt, har den status som "Indsendt".

Du modtager ikke en kvitteringsmail, når du har indsendt en ansøgning.

På din ansøgningssag i Tilskudsportalen kan du også se de bilag, du har vedhæftet til ansøgningen. Det er dit eget ansvar, at de nødvendige bilag er sendt med – så husk at kigge din ansøgning godt igennem.

Hvis du har brug for at kontakte en sagsbehandler, skal du henvende dig via kontaktknappen på din sag i Tilskudsportalen.

Hvis du ikke har ansøgt via Tilskudsportalen, så se her.

Lovgrundlag

Staten yder tilskud til udvikling inden for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre, og der afsættes i henhold til §18 i lov om biblioteksvirksomhed, jf. LB nr. 100 af 30. januar 2013, årligt et beløb på finansloven §21.31.03.10 til Udviklingspuljen for folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.

Hvem vurderer ansøgningen

Det er Strategisk Biblioteksudvalg, der behandler ansøgningen og træffer afgørelse.

Opdateret 31. marts 2023