Sociale medier har ingen eller få dansktalende ansatte til at holde øje med deres platforme
Store sociale medier som LinkedIn og X (tidligere Twitter) har ikke en eneste ansat dansktalende moderator til at regulere indhold på deres platforme. Pinterest har én, mens Meta, som ejer Facebook og Instagram, har seks dansktalende moderatorer til at holde øje med skadeligt indhold på begge platforme. TikTok er med sine 27 moderatorer det sociale medie i undersøgelsen, der har flest moderatorer med danske sprogkundskaber, viser en ny analyse fra Center for sociale medier, tech og demokrati.
Løfter man blikket til EU, dækker LinkedIn og X omkring en tredjedel af EU’s 24 officielle sprog, mens Snapchat og Pinterest dækker ca. halvdelen. Kun Facebook og Instagram har moderatorer, som dækker alle EU’s officielle sprog.
Dårligst dækket er Nord- og Østeuropa, mens de bedst dækkede sprog er de større sprog i Vest-, Syd- og Centraleuropa, som eksempelvis fransk, tysk og engelsk. I Letland og Estland med store russiske mindretal har Meta kun ansat hhv. to og tre moderatorer, mens Snapchat, X og LinkedIn slet ikke har moderatorer ansat, der dækker de to sprog.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:
”Det er rystende tal, som vi hverken kan eller skal acceptere. Tænk sig, at mens der foregår en informationskrig på det europæiske kontinent, findes der sociale medier, som ikke har en eneste dansktalende moderator på lønningslisten. Det er hovedrystende og ansvarsløst over for vores offentlige samtale og helt uforståeligt netop på dette afgørende tidspunkt i vores historie. Det samme billede ser vi også i Østeuropa, hvor vi jo ved, at flere lande er ekstremt eksponeret for russisk mis- og desinformation.
Det gør mig bestemt heller ikke mindre bekymret, at vi nærmer os et valg til Europa-Parlamentet, og at russiske kampagner kan få frit spil på sociale medier. Rusland har en kæmpe interesse i at påvirke samtalen og destabilisere Europa til egen fordel. Derfor bør vi have et minimumskrav for antallet af moderatorer, som kan tale de officielle sprog i de lande, tech-giganterne driver virksomhed i.”
Tallene fra rapporten stammer fra platformenes egne gennemsigtighedsrapporter og fremgår nu samlet i en ny rapport fra Center for sociale medier, tech og demokrati, som ligger under Slots- og Kulturstyrelsen, under Kulturministeriet.
Om Center for sociale medier, tech og demokrati
Center for sociale medier, tech og demokrati blev etableret som en del af Medieaftalen 2023-2026. Centret er placeret i Slots- og Kulturstyrelsen under Kulturministeriet og udgiver løbende analyser af aktuelle emner og tendenser, som kan være med til at kvalificere den offentlige debat.
Læs mere om Center for Sociale Medier, Tech og Demokrati her
Yderligere oplysninger:
Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95