Radio- og tv-nævnets årsberetning for 2020 er klar

30.06.2021
Året 2020 var blandt andet præget af dispensationer som følge af COVID-19, implementering af et nyt EU-direktiv samt afslutningen på en større tilsynssag vedrørende mistanke om fremme af terrorisme.

Årsberetningen for 2020 fra Radio- og tv-nævnet er netop blevet offentliggjort på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.

I 2020 blev det, som følge af coronasituationen, vedtaget, at de ikkekommercielle lokale radio- og tv-stationer fik dispensation for kravet om, at de enkelte stationer er forpligtede til at skulle sende nyt indhold hver uge, hvilket der blev taget højde for ved Nævnets tilsynsvirksomhed med de ikkekommercielle lokale radio- og tv-stationer.

Derudover har Nævnet behandlet dispensationsansøgninger til programvirksomheden for både Radio FM4 A/S og Kulturradio Danmark A/S, idet visse af kravene i deres respektive tilladelser ikke har været mulige at opfylde som følge af coronapandemien og de restriktioner, som myndighederne udmeldte i den forbindelse.

Året var også præget af implementeringen af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS), som blandt andet har betydning for disse mediers arbejde med tilgængeliggørelse af programindhold for personer med handicap. Gennemførelsen af direktivet i den danske lovgivning har givet Radio- og tv-nævnet et antal nye opgaver, allerede eksisterende opgaver er blevet udvidet, og Nævnets sekretariat har siden implementeringen været i gang med at indarbejde de administrative foranstaltninger til at løfte disse opgaver.

Blandt de større sager i 2020 kan nævnes afslutningen på Nævnets tilsyn med Ahwazna Fonden med henblik på at afdække, hvorvidt fonden overholdt kravene for registreringen i relation til, at programvirksomheden ikke på nogen måde må forsøge at fremme terrorisme. Nævnet afgjorde sagen i februar 2020 og fandt, at Ahwazna Fonden skulle indstille sin programvirksomhed permanent.

Det har også i 2020 været vigtigt for Nævnet at fortsætte den særligt strategiske indsats over for de ikkekommercielle stationer. I forlængelse af beslutningen i efteråret 2019 om at iværksætte en informationsindsats, der blandt andet skulle bestå af quick guides og videoer målrettet de ikkekommercielle stationer vedrørende reklame- og sponsoreringsreglerne, optagelsessted, førstegangsudsendelser og lokalt indhold mv., blev de endelige quick guides og videoer offentliggjort umiddelbart før sommeren 2020. Det er endnu for tidligt at sige, hvilken effekt tiltaget har haft.

2020 var igen præget af en række tilsyn med de ikkekommercielle stationer, herunder har Radio- og tv-nævnet haft en skærpet opmærksomhed på MUX 1–stationernes forvaltning af tilskudsmidlerne og driftstilskud til programproduktion.

Endelig var 2020 det sidste år for det på det tidspunkt siddende nævns virke. Beskikkelsesperioden for nævnet udløb den 31. december 2020, hvorefter der blev beskikket et nyt nævn. Det nye nævn blev beskikket for perioden 2021 til 2024 og vil blive nærmere omtalt i næste års årsberetning.

Læs årsberetningen

Yderligere oplysninger:

Specialkonsulent, cand.jur. Søren F. Jensen, Slots- og Kulturstyrelsen, 33 95 42 00

Slots- og Kulturstyrelsens pressetelefon: 22 61 19 95

Opdateret 09. december 2021