Genudbud af ledige programtilladelser til ikkekommercielt tv i MUX 1
Radio- og tv-nævnet har besluttet at gennemføre et genudbud af de ledige sendemuligheder for ikkekommerciel tv i MUX 1i henhold til bekendtgørelse 1517 af 29. juni 2021 om ikkekommerciel tv i MUX 1 samt bekendtgørelse nr. 30 af 13. janur 2025 om ændring af bekendtgørelse om ikkekommercielt tv i MUX 1
Programtilladelserne bliver udbudt på samme vilkår og måde som ved det oprindelige udbud i 2019.
Ansøgnignsfristen er den 9. april 2025 kl. 12.00.
Vi anbefaler, at der ansøges i god tid, og at man på forhånd har orienteret sig i materialet.
I kan finde ansøgningsskemaet her.
Informationsmøde:
Sekretariatet for Radio- og tv-nævnet blev afholdt den 11. marts 2025 fra kl. 13-14 som et online informationsmøde, hvor det var muligt at stille spørgsmål til udbuddet. I skal tilmelde jer ved at skrive til rtv@ og I vil efterfølgende modtage et link. slks.dk
Ansøgningsmateriale
Ansøgningsprocedure
Deltagelse i udbuddet sker ved indgivelse af en ansøgning via linket øverst på siden.
Ansøgningsfristen er den 9. april kl. 12
Til ansøgningen skal bilagene vedhæftes.
Skulle der opstå problemer med at anvende det elektroniske ansøgningsskema, opfordres ansøger til at rette henvendelse til Radio- og tv-nævnets sekretariat inden udløbet af ansøgningsfristen den 9. april kl. 12.00. Henvendelse skal ske på mail: rtv@slks.dk
Ansøgere opfordres til at afsætte god tid til at gennemføre ansøgningsproceduren.
Radio- og tv-nævnet kan afvise ansøgninger, der ikke indeholder de i ansøgningsvejledningen krævede oplysninger. Nævnet vil dog ikke afvise ansøgninger, der alene har uvæsentlige mangler, eksempelvis formelle mangler, der er uden betydning for ansøgningens indhold.
Ansøgninger, der ikke indeholder de i ansøgningsvejledningen krævede minimumsoplysninger, eller hvor ansøger ikke inden for den af Radio- og tv-nævnet stillede frist besvarer spørgsmål om supplerende oplysninger, præciseringer eller fuldstændiggørelse af ansøgningen, vil den blive afvist af Radio- og tv-nævnet.
Der kan ikke dispenseres fra ansøgningsfristen. Ansøgninger, der indkommer efter den angivne ansøgningsfrist, vil således ikke blive behandlet.
Bemærk: Ansøgere modtager ikke en kvittering for ansøgningen på e-mail. Det er ansøgerens ansvar at sikre, at ansøgningen er fremsendt og modtaget inden fristen. Ansøger vil altid have mulighed for at logge ind i Tilskudsportalen og se hvor langt ansøgningen er, samt kommunikere med sekretariatet for Radio- og tv-nævnet.
Formelle krav til ansøgere
- Foreninger med gyldigt CVR- og P-nummer samt MitID kan ansøge om tilladelse. Sørg for at anskaffe en MitID-signatur til foreningen i god tid. Det er vigtigt, at I benytter foreningens MitID og ikke ens eget personlige, da fremtidig korrespondance vil gå gennem portalen og I risikerer at gå glip af vigtig information vedrørende driftstilskuddet, hvis der ikke anvendes forenings MitID.
- Det er muligt at begynde på en ansøgning og vende tilbage til den på et senere tidspunkt. Dog skal I være opmærksom på at indsende din ansøgning inden ansøgningsfristens udløb.
- Når en ansøgning er indsendt, er det muligt, at redigere i den frem til ansøgningsfristen. I skal dog være opmærksom på at alle bilag skal vedhæftes på ny. Det vil altid være den senest indsendte version af ansøgningen, som er den gældende.
- Tilladelser kan kun gives til foreninger, der har hjemsted i det ansøgte tilladelsesområde, og hvis hovedformål er ikkekommerciel tv i MUX 1. Dette skal fremgå af vedtægterne. Hjemsted defineres som den region, der står anført i vedtægterne.
- Et flertal af bestyrelsen skal bo i tilladelsesområdet under hele tilladelsesperioden. "Tilladelsesområdet" dækker tilladelsesområdet samt tilgrænsende kommuner. Ved tilladelsesområde forståes den TV2-region, hvori stationen har programtilladelse.
- Ansøger skal angive stationens sendestartsdato i ansøgningsskemaet. Den valgte dato skal være mellem 1. juni 2025 til 1. august 2025.
-
Vær opmærksom på, at modtagere af programtilladelserne først vil modtage driftstilskud fra august 2025.
Spørgsmål og svar
Potentielle ansøgere har mulighed for at stille uddybende spørgsmål om udbuddet i perioden fra offentliggørelsen af udbuddet den 26. februar 2025 frem til den 4. april 2025 kl. 12.00. Spørgsmål skal indsendes skriftligt via e-mail til Radio- og tv-nævnet på rtv@slks.dk, og e-mailen skal tydeligt mærkes med "Udbud ikkekommerciel tv i MUX1".
Nedenfor vi I kunne læse spørgsmål og svar, identiteten på spørgeren vil ikke blive offentliggjort.
1. Hvordan defineres public acces?
Kravet om Public Access er beskrevet i bekendtgørelsen for ikkekommercielt tv og omhandler, i hvilket omfang og på hvilken måde tilladelseshaveren giver borgere i tilladelsesområdet mulighed for at producere og udsende programmer på tv-stationen.
2. Må man godt selv finde på programkategorier?
Nej. I ansøgningsskemaet skal der anføres de angivne programkategorier. Man behøver ikke at benytte dem alle, men det er ikke muligt selv at opfinde programkategorier.
3. Man må godt modtage tilskud fra eks. en kommune, men hvad må man love kommunen til gengæld?
En forening må gerne modtage tilskud, eksempelvis fra en kommune. Dog skal foreningen fortsat opfylde kravene til dens hovedformål vedrørende ikkekommerciel tv i MUX1, som beskrevet i bekendtgørelsen.
4. Hvor længe løber tilladelserne?
31. december 2027
5. Må man gerne henvende sig til en undervisningsinstitution og spørge om de ønsker at levere indhold til kanalen?
Det er tilladt at samarbejde med eksempelvis en undervisningsinstitution, forudsat at foreningen fortsat opfylder kravene til b.la. egenproduktion, som beskrevet i bekendtgørelsen.
6. Må man gerne lægge sit indhold på YouTube og modtage GoogleAds som en indtægt?
En station må gerne uploade sit programindhold på YouTube og andre online platforme. Dog må stationen ikke aktivt tilvælge reklamer på sine videoer.
7. Må man gerne forproducere en mængde programmer og sende senere på året?
Ja, det må man gerne, så længe man overholder kravet om to timers egenproduceret førstegangsudsendt programvirksomhed hver uge
8. Må man selv bestemme, hvordan man organiserer de to timers egenproduktion? Altså i halvtimes eller heltimes programmer
Det skal fremgå klart og tydeligt af stationens programplaner, hvilke programmer der er egenproduktion.
9. Skal man have MitIDErherv for at kunne ansøge? Det tager 6 uger at få
Hvis en forening ikke når at få et MitID Erhverv i tide til at ansøge, kan den kontakte sekretariatet for Radio- og tv-nævnet for at anmode om et ansøgningsskema, der kan udfyldes manuelt. Men det anbefales at man anskaffer sig et, da man skal benytte det hvert år, når man skal ansøge om driftstilskud
10. Får man driftstilskud for hele året?
Foreninger, der modtager tilsagn i forbindelse med dette genudbud af programtilladelser, vil kun modtage driftstilskud for de resterende måneder af året og ikke det fulde årlige driftstilskud. Fra 2026 vil man modtage for hele året.
11. Kan man søge om en tilladelse mere til samme forening?
Ja, en forening kan ansøge om flere programtilladelser, men der skal indsendes separate ansøgninger for hver tilladelse. Det skal dog bemærkes, at hvis en forening tildeles to programtilladelser, vil driftstilskuddet overstige en million kroner, hvilket blandt andet medfører et krav om, at foreningens årsregnskab skal godkendes af en statsautoriseret revisor.
Lovgrundlag
Eksisterende tilladelseshavere
Radio- og tv-nævnet genudbyder kun ledige programtilladelser. Såfremt I allerede har en programtilladelse til at sende ikkekommerciel tv i MUX 1 skal I ikke gøre mere.