Vildledende reklame for Nutella sendt på TV 2

Resumé

Klagen angik en tv-reklame for Nutella chokoladepålæg sendt på TV 2. Klager anførte, at reklamen var vildledende, idet den ikke oplyste om indholdet af sukker, og idet reklamen indeholdt oplysninger om, at produktet gav en god start på dagen.

Radio- og tv-nævnet fandt efter en konkret vurdering, at reklamen var vildledende. Nævnet lagde ved sin vurdering bl.a. vægt på, at reklamen gav seeren indtryk af, at Nutella er et sundt smørepålæg, idet reklamen alene indeholdt oplysninger om, at der pr. 15 gram Nutella er 2 hasselnødder, skummetmælk og kakao. Dette indtryk forstærkedes endvidere af supplerende udsagn i reklamen, såsom ”flere og flere familier vælger Nutella som en del af morgenmaden” og ”Nutella giver en god start på dagen… God morgen med Nutella.”

Nævnet bemærkede, at det ikke er tilstrækkeligt, at oplysningen om Nutellas ingredienser kan findes på Nutellas hjemmeside eller emballage.

Radio- og tv-nævnet fandt således, at reklamen var i strid med markedsføringslovens og reklamebekendtgørelsens regler.

Opdateret 01. februar 2019