”Faste omkostninger light”: Kompensation for faste stedbundne omkostninger til restriktionsramte kommunale institutioner med driftstilskud fra Kulturministeriet samt seks navngivne kommunale koncert- og kulturhuse i økonomisk krise som følge af COVID-19
Kunstområde :
Frist
- 09.10.2021, kl. 23:59
Hvem kan søge?
Kommunale institutioner der modtager driftstilskud fra Kulturministeriet (f. eks. statsanerkendte, kommunalt ejede museer) samt følgende kommunale koncert- og kulturhuse: Værket Randers, Musikhuset Aarhus, Vejle Musikteater, Musikteatret Albertslund, Ringsted Kongrescenter og Kulturværftet Helsingør.
Ansøgningsfrist
Ansøgningsfristen er den 9. oktober 2021.
Hvor meget kan der søges om?
Der ydes kompensation for 50 % af den kommercielle omsætnings forholdsmæssige andel af institutionens faste stedbundne omkostninger, dog højst 100.000 kr. pr. institution pr. måned i kompensationsperioden. Hvis din institution har været underlagt lukkepåbud i kompensationsperioden og ikke har haft kommerciel omsætning, mens den var underlagt dette påbud, kan du modtage kompensation for 100 % af den kommercielle omsætnings andel af institutionens faste stedbundne omkostninger, dog højst 100.000 kr. pr. måned.
For at modtage kompensation skal din institution have haft omsætning i minimum en måned inden kompensationsperiodens begyndelse. Din institution skal have en kommerciel omsætningsnedgang på minimum 30 % som følge af den delvise nedlukning.
Vigtige begreber
Hvad er kompensationsperioden?
Institutionen kan søge om kompensation fra og med den 9. december 2020 til og med den 28. februar 2021.
Hvad er referenceperioden?
Referenceperioden er en sammenligningsperiode. Institutionens nedgang i omsætning og institutionens faste, stedbundne omkostninger i kompensationsperioden opgøres i forhold til denne periode.
Referenceperioden er 1. december 2019 til og med 29. februar 2020.
Under særlige omstændigheder kan andre referenceperioder anvendes:
- Hvis institutionen er stiftet efter den 1. december 2019, er referenceperioden den 1. september 2020 til og med den 30. november 2020.
- Hvis institutionen er stiftet efter den 1. september 2020, er referenceperioden fra stiftelsestidspunktet til og med den 30. november 2020. Perioden skal være på mindst 30 dage.
Hvis du på grund af helt særlige omstændigheder vurderer, at referenceperioden ovenfor ikke giver et retvisende sammenligningsgrundlag for din institution, kan den søge om at anvende en alternativ referenceperiode. Denne alternative referenceperiode skal som minimum opgøres over tre sammenhængende måneder, og den skal starte den 1. juli 2019 eller senere og slutte senest den 30. november 2020.
Hvad er faste stedbundne omkostninger?
I denne ordning kan du søge om kompensation for din institutions faste stedbundne omkostninger.
En institutions faste stedbundne omkostninger er dens dokumenterbare og faktiske omkostninger til:
- husleje
- renter og bidrag på lån i ejendommen
- forbrugsudgifter til el, vand og varme
- ejendomsforsikring og ejendomsskatter.
Der kompenseres i denne ordning ikke for andre faste stedbundne omkostninger end disse.
Hvad er forskellen på omsætning og kommerciel omsætning?
Institutionens omsætning er dens samlede indtægter, herunder salgsværdien af produkter og tjenesteydelser m.v., offentlige tilskud, frivillige bidrag og sponsorater. Salgsværdien af produkter og tjenesteydelser mv. opgøres efter fradrag af prisnedslag, merværdiafgift og anden skat, der er direkte forbundet med salgsbeløbet.
En institutions kommercielle omsætning er en del af dens samlede omsætning. Den kommercielle omsætning forstås som institutionens indtægter ved salg af produkter og tjenesteydelser m.v. efter fradrag af prisnedslag, merværdiafgift og anden skat, der er direkte forbundet med salgsbeløbet. Kommerciel omsætning omfatter også sponsorater, der er betinget af en ikke ubetydelig modydelse. Den kommercielle omsætning skal opgøres ud fra de samme principper som i det senest godkendte regnskab. Hvis institutionen ikke tidligere har udarbejdet et regnskab, skal den kommercielle omsætning opgøres i overensstemmelse med den for institutionen gældende regnskabslovgivning.
Den kommercielle omsætningsnedgang er omsætningsnedgangen i kompensationsperioden beregnet i forhold til institutionens sædvanlige kommercielle omsætning, opgjort for en referenceperiode.
Kompensationsbeløbet kan ikke overstige den kommercielle omsætningsnedgang.
Hvad er den kommercielle omsætnings andel af de faste stedbundne omkostninger?
Institutionen kan kun opnå kompensation for den kommercielle omsætnings andel af dens faste stedbundne omkostninger.
Eksempel: En institution, der har faste stedbundne omkostninger for 200.000 kr., modtager offentlige tilskud, som dækker 60 % af institutionens ordinære drift. Den kommercielle omsætning dækker 40 % af de ordinære driftsomkostninger. Den kommercielle omsætnings andel af institutionens faste omkostninger er derfor 200.000 x 0.40 = 80.000 kr. Af denne andel kan institutionen modtage 50 % i kompensation, altså 40.000 kr.
Institutioner kan kun søge kompensation fra denne ordning, hvis deres kommercielle omsætnings andel af de faste omkostninger udgør mindst 4.000 kr. pr. måned i løbet af kompensationsperioden.
I den obligatoriske beregningsmodel, som skal bruges i ansøgningen, skal du angive institutionens samlede faste omkostninger. Beregningsmodellen udregner selv den kommercielle omsætnings andel af de faste omkostninger.
Hvad skal ansøgningen indeholde?
Du skal anvende og udfylde alle felter i Slots- og Kulturstyrelsens elektroniske ansøgningsskema, som findes her på siden. Vi modtager ikke fysisk materiale.
Nederst på siden kan ansøgningsskemaet findes som PDF. Det kan du orientere dig i for at sikre dig, at du har alle oplysninger og bilag klar, inden du udfylder det egentlige ansøgningsskema. Det elektroniske ansøgningsskema har en sikkerhedstimeout efter 15 minutters inaktivitet på siden, så det skal udfyldes og indsendes relativt hurtigt.
Ved indsendelsen af ansøgningsskemaet skal du skrive under med medarbejdersignatur i NemID.
Læs mere om NemID og medarbejdersignatur her
Vi anbefaler, at du bruger browseren Chrome eller Firefox til ansøgningen.
Ansøger skal vedhæfte følgende bilag:
1. BEREGNINGSMODEL (xlsx)
Beregningsmodellen indsendes sammen med ansøgningen som en excel-fil.
Læs vejledningen til afgrænsning af kommercielle indtægter (pdf)
Bemærk følgende, når du udfylder beregningsmodellen:
Institutionens omsætning skal opgøres ud fra de samme principper som i det senest godkendte regnskab. Hvis institutionen ikke tidligere har udarbejdet et regnskab, opgøres omsætningen i overensstemmelse med den for institutionen gældende regnskabslovgivning.
Hvis du benytter en alternativ referenceperiode for institutionens realiserede omsætning, skal en begrundelse for dette vedlægges som selvstændigt bilag.
Bemærk, at beregningsmodellen skal indsendes i Excel-format (xlsx).
2. DOKUMENTATION FOR STEDBUNDNE OMKOSTNINGER
Der skal vedlægges følgende dokumentation for institutionens stedbundne omkostninger i både kompensations- og referenceperioden:
- obligatorisk oversigt over vedlagte kontrakter og fakturaer (docx)
- kontrakter på institutionens kompensationsberettigede, stedbundne omkostninger, der dokumenterer betalingsforpligtelsen. Det skal fremgå tydeligt, at betalingsforpligtelsen omfatter alle de omkostninger, der er søgt om kompensation for.
- fakturaer for eventuelle kompensationsberettigede, stedbundne omkostninger, der ikke fremgår direkte af kontrakterne (f. eks. omkostninger til el, vand og varme).
3. TRO OG LOVE-ERKLÆRING (docx)
Institutionens bestyrelse eller direktion skal på tro og love erklære, at at de afgivne oplysninger i ansøgningen er korrekte.
I DET ELEKTRONISKE ANSØGNINGSSKEMA SKAL DU DESUDEN:
- specifikt begrunde, hvorfor institutionens forventede kommercielle omsætningsnedgang skyldes den delvise, nationale nedlukning fra den 9. december 2020 og frem (max. 2400 tegn)
- angive, om institutionen har modtaget de minimis-støtte i indeværende og de to foregående regnskabsår i medfør af Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 717/2014 eller øvrige de minimis-forordninger
- bekræfte, at institutionen har haft omsætning i minimum en måned op til institutionens kompensationsperiode
- på tro og love erklære, at de afgivne oplysninger i ansøgningen er korrekte.
- godkende, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indhente yderligere oplysninger, herunder dokumentation for, at omsætningsnedgangen skyldes en eller flere af de fem COVID-19-relaterede restriktioner, samt oplysninger om institutionen og institutionens ansatte, fra institutionen, Erhvervsstyrelsen og andre myndigheder, i det omfang oplysningerne er nødvendige i forbindelse med behandlingen af ansøgningen.
Slots- og Kulturstyrelsen gør opmærksom på, at det er strafbart at afgive urigtige eller vildledende oplysninger til en offentlig myndighed eller fortie oplysninger af betydning for sagens afgørelse, særligt oplysninger afgivet på tro og love, jf. Straffelovens §§ 161-163, 171 samt § 289a, samt i forbindelse Covid19-hjælpepakker § 81d, stk. 2.
DU SKAL VÆRE OPMÆRKSOM PÅ, AT:
- de vedhæftede bilag maksimalt må fylde 15 MB i alt
- vedhæftet materiale kun kan modtages i formaterne: PDF, Word og Excel. Vi modtager ikke ZIP-filer
- du ikke kan eftersende bilag eller ændre i ansøgningen, når den først er indsendt. Mangler ansøgningen bilag eller anden information, skal der indsendes en ny, komplet ansøgning
- det altid er den seneste ansøgning, der er sendt til os, der bliver behandlet
- Slots- og Kulturstyrelsen kan meddele administrativt afslag på ansøgninger om kompensation, når oplysningerne i tilknytning til ansøgningen må anses som mangelfulde eller ikke-retvisende, samt når den dokumentation, der er fremsendt som bilag til ansøgningen, er utilstrækkelig
- yderligere materiale, ud over det der er beskrevet i denne ansøgningsvejledning, ikke vil indgå i vurderingen af ansøgningen
- du som ansøger selv er ansvarlig for, at ansøgningsskemaet er udfyldt korrekt, og at alle de ønskede bilag er vedhæftet. Tjek derfor kvitteringsmail, hvor bilag til ansøgningen vil fremgå
- du som ansøger er forpligtet til at orientere Slots- og Kulturstyrelsen, hvis forudsætningerne for udbetaling af kompensationen ændrer sig væsentligt, efter at ansøgningen er indsendt.
Økonomi
Udbetaling af kompensationen vil ske, når din ansøgning om kompensation (inkl. bilag og dokumentation) er godkendt af Slots- og Kulturstyrelsen.
Der udbetales kompensation på baggrund af institutionens kommercielle omsætningsnedgang fra referenceperioden til kompensationsperioden.
Der ydes kompensation for 50 % af den kommercielle omsætnings andel af de faktisk afholdte faste stedbundne omkostninger, som institutionen har anvendt og afholdt i Danmark, uanset om den faktiske betaling for omkostningen falder i kompensationsperioden.
Kompensationen kan udbetales forud for afholdelse af de faste omkostninger, der ydes kompensation for.
Kompensationen kan helt eller delvist nedsættes, hvis ansøger ikke har iagttaget sin tabsbegrænsningspligt. Kompensationen kan endvidere nedsættes, hvis Slots- og Kulturstyrelsen vurderer, at ikke alle de udgifter, som ansøger søger kompensation for, er faste stedbundne omkostninger som defineret ovenfor.
Der udbetales ikke kompensation, hvis den fremsendte dokumentation mv. er utilstrækkelig.
Udbetaling af kompensation sker forskudsvis direkte til ansøgers NemKonto.
Vær opmærksom på statsstøttereglerne
For ordningen om kompensation for stedbundne faste omkostninger gælder 'De minimis-forordningen'.’ De minimis-forordningen’ giver mulighed for at tildele en institution statsstøtte på en værdi op til 200.000 euro (1,5 mio. kroner) over en periode på tre løbende regnskabsår.
Det vil sige, at institutionen ikke må have modtaget mere end 1,5 mio. kroner i støtte under ’de minimis-forordningen’ i de sidste tre år. Perioden regnes bagud fra indeværende regnskabsår.
Støtten kan have form af betaling af beløb til institutionen eller form af vederlagsfri ydelse. Det er institutionens ansvar at sikre, at dette regelsæt overholdes og beløbsgrænserne ikke overskrides.
De minimis-støtte er en støtteform i henhold til EU´s statsstøtteregler, jævnfør ’de minimis-forordningen’ (nr. 1407/2013).
Kontrol og tilbagebetaling
Ansøgeren skal senest den 1. december 2021 indsende en opgørelse over institutionens faktiske omsætning og faktiske kommercielle omsætning samt institutionens faktiske stedbundne omkostninger i kompensationsperioden til Slots- og Kulturstyrelsen.
Hvis Slots- og Kulturstyrelsen finder det nødvendigt at kontrollere berettigelsen af den udbetalte kompensation, skal ansøger afgive oplysninger til Slots- og Kulturstyrelsen inden for en fastsat frist. Slots- og Kulturstyrelsen kan i den forbindelse pålægge, at oplysningerne skal være ledsaget af en revisorerklæring udarbejdet af en uafhængig, godkendt revisor. Hvis det vurderes nødvendigt, indhenter Slots- og Kulturstyrelsen efter det gældende regelgrundlag oplysninger fra relevante offentlige registre, herunder Skatteforvaltningen.
Hvis institutionens omsætning, kommercielle omsætning og faste omkostninger i kompensationsperioden, seneste resultat eller øvrige oplysninger omfattet af revisorerklæring mv. afviger fra det anførte i ansøgningen, træffer Slots- og Kulturstyrelsen på grundlag af den indsendte dokumentation afgørelse om efterregulering af den udbetalte kompensation.
Efterreguleringen sker i opadgående eller nedgående retning, afhængigt af om ansøgers oplysninger har resulteret i, at der er udbetalt en for lav eller for høj kompensation. Kompensationen kan dog ikke overstige 100.000 kr. pr. måned i kompensationsperioden.
Slots- og Kulturstyrelsen kan kræve den udbetalte kompensation helt eller delvist tilbagebetalt, hvis:
- den foreskrevne dokumentation ikke indsendes inden for den fastsatte frist
- dokumentationen vurderes utilstrækkelig
- ansøger har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse, herunder for beregningen af kompensationen.
Hvornår får du svar?
Slots- og Kulturstyrelsen behandler ansøgninger løbende og hurtigst muligt. Sagsbehandlingstiden vil være 15 arbejdsdage, fra sagen er fuldt oplyst.
I de tilfælde, hvor Slots- og Kulturstyrelsen meddeler administrativt afslag grundet utilstrækkelig oplysning af sagen, kan ansøger indsende en fornyet ansøgning med de fornødne oplysninger og den påkrævede dokumentation inden for den gældende ansøgningsfrist eller frist fastsat af Slots- og Kulturstyrelsen.
Lovgrundlag
Kompensation for faste stedbundne omkostninger til restriktionsramte kulturinstitutioner på kulturministeriets område som følge af COVID-19 har hjemmel i Bekendtgørelse nr. 626 af 11. april 2021.
Hvis du får tilsagn/tilladelse/dispensation skal...
Senest den 1. december 2021 skal ansøger indsende en opgørelse over institutionens faktiske omsætning og faktiske kommercielle omsætning samt institutionens faktiske stedbundne omkostninger i kompensationsperioden til Slots- og Kulturstyrelsen med henblik på kontrol og evt. efterregulering/tilbagebetaling, jf. ovenfor om kontrol og tilbagebetaling.
Hvem vurderer ansøgningen
Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt ansøger er berettiget til kompensation.
Afgørelsen kan påklages til kulturministeren. Klagefristen er fire uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt ansøger.
Klagen skal rettes til Slots- og Kulturstyrelsen, som videresender klagen med sagens materiale og en udtalelse til kulturministeren.