WARM: European genre-based radio airplay charts

WARM: European genre-based radio airplay charts

WARM: European genre-based radio airplay charts


Hvor bliver musikken spillet?

”Ideen til WARM som virksomhed, kom egentlig af frustration over ikke at vide, hvor og hvornår min musik blev spillet i radioen”, siger kommunikationschef for WARM, Uffe Dalskov. Han har en baggrund som manager for en DJ/producer-duo, der var signet til SONY Music i Danmark. Af omveje fandt han ud af, at duoen blev spillet rigtig meget på en stor radiostation i Polen. ”Jeg tænkte straks, at der måtte være et stort marked i musikbranchen for artister, såvel som managers, pladeselskaber og PR-folk for at vide, hver gang et specifikt musiknummer bliver spillet i radioen, uanset hvor i verden”, siger Uffe Dalskov.

Med streaming er al musik globalt tilgængeligt, men radiobranchen arbejder stadigvæk primært lokalt. Det skyldes ifølge Uffe Dalskov i høj grad manglen på “monitorering” fra rettighedsforvaltningsselskaberne, i særdeleshed uden for landets grænser. Uffe Dalskov peger derudover på de store pladeselskabers lokale dominans, påvirkning og medbestemmelse i brancheorganisationer såvel som forvaltningsorganisationer: ”Man har simpelthen begrænset adgangen til global radiodata i musikbranchen”, siger Uffe Dalskov.

Kun store internationale hits

Alt dette betyder også at hitlisterne ikke er offentligt tilgængelige, medmindre man er medlem af brancheorganisationen IFPI, som laver aftaler med dataleverandører og dermed definerer den tilgængelige data i musikbranchen.

”I Danmark kan man offentligt finde en Top 20-radiohitliste. Men da branchen vægter store radiostationer som DR, The Voice og Nova, ser man desværre tit, at de primært spiller de nyeste store internationale hits, som større labels er står bag. Desværre er dette standardpraksis, og vi ser derfor det samme mønster i de fleste lande”, siger Uffe Dalskov.

Hitlister ud fra nye parametre

”Vi har set en tendens: Jo mindre en radio station er, desto mere “anderledes” musik spiller de. Fx spiller Københavns Universitetsradio helt anderledes musik end KissFM, Radio Nova eller BBC. Derfor fandt vi på at lave radiohitlister ud fra nye parametre, der vil gøre informationen om musikkens vej til hitlisterne mere gennemsigtig”, siger Uffe Dalskov.

WARM laver en Top 100-liste i stedet for en Top 20- eller 40-liste, og frem for at holde hitlisterne lokale, laver de dem for Europa. Fem for et system, hvor store kommercielle radioer tæller mere end specialistradioer, laver de hitlister ud fra definerede genrer som: Rock, Elektronisk, Jazz or Urban samt studenterradioer. 

Omvæltning for musikbranchen

”Vi kan skabe hitlister som vil vise en meget stor forskel i forhold til de lokale, og mange flere i musikbranchen kan benytte data og skabe større opmærksomhed i de lande hvor der er mest aktivitet på radio. Det bliver en kæmpe omvæltning for musikbranchen, der vil give mulighed for at se hvor mange afspilninger på radio i et givent område man skal have for at komme på en hitliste. Er det eksempelvis 500 afspilninger eller 5000 for at kommer i Top 100?”, siger Uffe Dalskov.  

Europæisk fokus kan sprede musikken

”Hos WARM arbejder vi for bedre vilkår for vækst-og mellemlaget i musikindustrien, og det virker til at EU-Kommissionen gør det samme. Selvom forskellige streamingtjenester og onlinemedier lader alle bidrage til musikudbuddet i verden, er der stadigvæk ulighed i forhold til hvem der løber med opmærksomheden. Et europæisk fokus vil hjælpe med at sprede god musik på forskellige niveauer, så det ikke kun er de store kommercielle hits der får lov at krydse landegrænserne”, siger Uffe Dalskov.

”I ansøgningen var der ret tidligt specifikke krav til planlægningen af projektet. Vi skulle således lægge en detaljeret tidsplan og budget allerede før vi var startet. Selvom det ikke var lige til, hjalp det os med at definere projektet og taget aktiv stilling til, hvad projektet skulle kunne. Der var en del papirarbejde, men på EU-Kommissionens hjemmeside ligger der heldigvis en meget udførlig beskrivelse af hvordan man udfylder ansøgningsblanketten. Støtten fra Creative Europe har gjort, at vi kunne gå i gang med det samme,”, siger Uffe Dalskov.

Fakta om projektet

Projekt:
European genre-based radio airplay charts

Leadpartner:
World Airplay Radio Monitor (WARM ApS)

Ansøgningsrunde:
Music Moves Europe – Online & Offline Distribution, 2018

Projektbevilling:
30.000 EUR



Et godt råd

"Selvom det kan virke uoverskueligt at starte på en lang og udførlig ansøgning, er det klart værd at gøre. Når man først får startet og har læst vejledningen er det overkommeligt, også selvom man ikke har erfaring med fondsansøgninger. Vores indtryk er, at EU gerne vil støtte projekter som er snævre og mindre mainstream, og de har mange forskellige puljer - så man skal ikke holde sig tilbage", siger kommunikationschef Uffe Dalskov.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)