Sponsorering og produktplacering

On-demand audiovisuelle medietjenester skal overholde en række regler om sponsorering og produktplacering.

Reglerne findes i radio- og fjernsynsloven og bekendtgørelse om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber (se faktaboksen til højre).

Mange af reglerne er de samme som reglerne om reklamer i radio og fjernsyn.

De vigtigste regler for sponsorering og produktplacering i on-demand audiovisuelle medietjenester sammenfattes her:

Sponsorering:

Det skal tydeligt fremgå, at et program i en on-demand audiovisuel medietjeneste er sponsoreret.

Sponsors navn, logo eller andet mærke skal derfor fremgå ved programmets begyndelse og/eller slutning (f.eks. rulletekster). Angivelserne af sponsornavn, logo eller andet mærke må ikke forekomme i selve programmet.

  • Angivelsen af sponsorer kan finde sted i form af bevægelige billeder indeholdende sponsors navn, logo, produkt eller tjenesteydelse.
  • Der må ikke gennem en sponsorering og identifikation af sponsor fremmes receptpligtige lægemidler.
  • Indholdet og programsætningen af et sponsoreret program må ikke påvirkes af sponsor på en sådan måde, at det indvirker på udbyderens ansvar og redaktionelle selvstændighed med hensyn til programmerne.
  • Et sponsoreret program må ikke tilskynde til køb eller leje af sponsorens eller andres produkter eller tjenesteydelser.
  • I konkurrencer, hvor sponsors produkt indgår som præmie, må præmien kun vises og omtales på en kort og neutral måde.
  • Programmer i on demand-audiovisuelle medietjenester må ikke sponsoreres af virksomheder, hvis hovedvirksomhed er at producere eller sælge tobaks-produkter eller andre varer, der fortrinsvis benyttes i forbindelse med rygning.
  • I on demand-audiovisuelle medietjenester må nyheds- og aktualitetsprogrammer ikke sponsoreres.

Produktsponsorering:

Ved produktsponsorering forstås medtagelse af eller henvisning til en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke i et program, hvor ingen relevant medietjenesteudbyder eller tilknyttet person har modtaget betaling eller anden modydelse i forbindelse hermed.

  • Produktsponsorering er som udgangspunkt lovligt.
  • Der sondres mellem produktsponsorering hvor varen, tjenesteydelsen eller varemærket har en betydelig værdi/ikke har betydelig værdi.
  • Reglerne om produktsponsorering er ens for fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester. Du kan finde reglerne om produktsponsorering her.

Produktplacering:

Ved produktplacering forstås visning eller omtale af en vare, en tjenesteydelse eller et varemærke som led i et programs handling mod betaling eller anden modydelse.

Dialogboksen begynder her. Du kan lukke boksen ved at trykke Accepter cookies knappen eller Enter. Knappen er det sidste element i boksen.

Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.

På slks.dk anvender vi cookies. Cookies er i mange tilfælde nødvendige for at få en hjemmeside til at fungere. Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse, samle statistik og huske dine indstillinger. Ved at klikke på "Accepter cookies" godkender du dette.

(dialogboks slutter)