Skjult reklame for Den Kongelige Ballet i "Vild med dans"

Resumé

Der var klaget over, at der forekom skjult reklame for Den Kongelige Ballet, idet en af dommerne i programmet i forbindelse med bedømmelsen af et par i konkurrencen udlovede billetter til aftenens højst placerede fem par til premieren på balletten ”Den Gyldne Hane” på Den Kongelige Ballet den efterfølgende lørdag.

Nævnet fandt, at de påklagede udtalelser alene gav kortvarige faktuelle oplysninger om præmien i form af titlen på balletten ”Den Gyldne Hane” samt tid og sted for premieren, og at omtalen skete neutralt og uden unødig visuel eksponering af billetterne, samt at omtalen af balletten og visningen af billetterne for deltagere og publikum i studiet ikke indebar mere end den information, som var påkrævet for at gennemføre konkurrencen, jf. § 29, stk. 2. Omtalen var derfor ikke i strid med denne bestemmelse. Omtalen var ej heller i strid med § 29, stk. 1.

TV 2|DANMARK A/S havde oplyst, at man ved en beklagelig fejl ikke havde krediteret Det Kongelige Teater som præmiesponsor i programmets rulletekster. Der forelå herved en overtrædelse af reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1.

Opdateret 01. februar 2019