
   

H.C. Andersens Boulevard 2 • DK-1553 København V • +45 3373 3373 • www.kulturstyrelsen.dk • rtv@bibliotekogmedier.dk 

 

 

 
 

TV 2|DANMARK A/S 

Teglholm Allé 16 
2450 København SV 

 
Att.: TV 2 Jura 

 

Radio- og tv-nævnet 
 
29. januar 2013 
 
Sagsnr: 2012-018949 
 
Henrik Bang Nielsen 
Chefkonsulent, cand.jur. 
 
hbn@kulturstyrelsen.dk 
Direkte tlf.: 3373 3361 

 

Klage over skjult reklame for Den Kongelige Ballet i ”Vild med 

Dans” sendt på TV 2 den 7. september 2012 

 

Michelle Lindegaard Olsen har den 7. september 2012 indgivet klage til 
Radio- og tv-nævnet over, at der i programmet ”Vild med Dans” sendt på 

TV 2 den 7. september 2012 forekommer skjult reklame for Den Kongelige 
Ballet, idet en af dommerne i programmet i forbindelse med bedømmelsen 

af et par i konkurrencen nævner, at han udlover billetter til aftenens højst 

placerede fem par til premieren på balletten ”Den Gyldne Hane” på Den 
Kongelige Ballet den efterfølgende lørdag. 

 
Klager har anført følgende: 

 

"… 

 

7. september 2012 fredag aften i det populære Vild med Dans på TV2 ske-

te skjult reklame i strid med markedsføringslovens § 4, da Nikolaj Hübbe i 

sin votering af Joachim og Claudia hev 5 billetter frem af sin jakkelomme, 

og bedyrede at de bedste placerede dansere i første runde ville få tildelt 

billetter til han opsætning af en ballet ude i Operaen næste lørdag.  

Dét er reklame, som er skjult og som mindst en million danskere ser og 

lytter til. Den er virksom!  

 

Jeg behøver ikke citere praksis på området, da I jo kender til den, da I er 

med til at skabe den. Det er klart at denne sag er i strid med markedsfø-

ringsloven og radio- og fjernsynsloven, og det må TV2 og/eller Hübbe kriti-

seres for! 

 

…" 

 

 

Beskrivelse 

 

TV 2|DANMARK A/S har som bilag til høringssvar af 13. december 2012 

fremsendt en cd-rom med det påklagede program, sendt den 7. september 

2012, dog uden rulletekster.   



 - 2 -  
  

 

Sekvensen, hvor der sker omtale af balletten ”Den Gyldne Hane” på Den 
Kongelige Ballet ved Det Kongelige Teater, har samlet en varighed af ca. 

25 sekunder. 

 

I indslaget forekommer følgende speak fra Nikolaj Hübbe, der er balletme-

ster på Det Kongelige Teater: 

 

”Jeg har faktisk – om en uge på Det Kongelige Teater præmiere på en ny 

ballet ”Den Gyldne Hane”, og de fem par i aften – dem der får højst score, 

og der er I meget tæt på tror jeg – øhh de kommer ind til premieren på 

næste lørdag på operaen til ”Den Gyldne Hane”. 

 

I forbindelse med denne speak tager Nikolaj Hübbe to billetter frem fra 

lommen i sin blazerjakke og viser dem for deltagerne og publikum i studi-

et, så billetterne samlet ses i ca. 15 sekunder. På den ene billet kan det 

svagt anes, at der står ”Den Gyldne Hane”. 

 

Publikum klapper, og herefter er indslaget med omtalen af premieren på 

balletten ”Den Gyldne Hane” afsluttet. Der følger så en anden speak fra en 

anden dommer relateret til selve dansekonkurrencen.  

 

Høringssvar 

 

TV 2|DANMARK A/S 

 

TV 2|DANMARK A/S har i høringssvar af 13. december 2012 anført: 

 
"… 

 

Radio- og tv-nævnet har anmodet TV 2|DANMARK A/S om en udtalelse 

vedrørende et indslag i ”Vild med Dans” den 7. september 2012. 

 

Anledningen er en klage til nævnet fra Michelle Lindegaard Olsen, som me-

ner, at indslaget er i strid med forbuddet mod skjult reklame i markedsfø-

ringslovens § 4. 

 

Overtrædelsen består efter klagers opfattelse i, at Nikolaj Hübbe i sin 

egenskab af dommer i ”Vild med Dans” i forbindelse med sin bedømmelse 

af ét af parrene nævner, at han udlover billetter til aftenens fem højest 

placerede par til premieren på balletten ”Den Gyldne Hane” på Det Konge-

lige Teater den efterfølgende lørdag. 

 



 - 3 -  
  

Da der var tale om en præmiering af de nævnte par, bør omtalen efter TV 

2|DANMARK A/S’ opfattelse vurderes i forhold til § 29, stk. 1, i bekendtgø-

relse nr. 338 af 16. april 2011 om reklame og sponsorering, hvorefter 

præmier må ”vises og omtales på en kort og neutral måde, som ikke går 

ud over den information, der er påkrævet for at gennemføre konkurrencen 

mv.”.  

 

Efter TV 2|DANMARK A/S’ opfattelse var Nikolaj Hübbes omtale af præmien 

netop kort og neutral, idet han blot oplyste titlen på balletten, samt sted 

og dato for opførelsen. Der blev ikke anvendt nogen superlativer eller an-

dre promoverende udtryk om balletten. 

 

Det er på denne baggrund TV 2|DANMARK A/S’ vurdering, at indslaget ikke 

indeholdt skjult reklame i strid med hverken markedsføringslovens § 4 eller 

§ 3, stk. 1, i bekendtgørelse om reklame og sponsorering. 

 

Ved en fejl havde man imidlertid ikke krediteret Det Kongelige Teater som 

præmiesponsor i programmets rulletekster, hvilket TV 2|DANMARK A/S 

naturligvis skal beklage. 

 

…” 

 

 

Radio- og tv-nævnets vurdering 

 

Radio- og tv-nævnet har i henhold til § 44, nr. 1, i lov om radio- og fjern-
synsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 988 af 6. oktober 2011, på sit 

møde den 25. januar 2013 behandlet sagen og skal udtale: 
 

Sagen skal vurderes i henhold til reglerne om sponsorering i reklamebe-
kendtgørelsen, herunder § 27, stk. 1, og § 29, stk. 1 og 2, idet Det Konge-

lige Teater efter det oplyste var præmiesponsor for programmet ”Vild med 
Dans”.  

 

Ifølge § 80, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 827 af 26. august 2009 om 
radio- og fjernsynsvirksomhed og § 27, stk. 1, i reklamebekendtgørelse, jf. 

bekendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og sponsorering 
m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medie-

tjenester samt indgåelse af partnerskaber, som ændret ved bekendtgørelse 
nr. 864 af 23. august 2012, skal sponsorerede programmer klart kunne 

identificeres ved, at sponsorens navn, mærke (logo), produkt eller tjene-
steydelse er angivet ved programmets begyndelse, slutning eller begge 

steder. Sådanne angivelser må derimod ikke forekomme i programmet.  
 



 - 4 -  
  

TV 2|DANMARK A/S har i sit høringssvar af 13. december 2012 oplyst, at 

man ved en beklagelig fejl ikke havde krediteret Det Kongelige Teater som 
præmiesponsor i programmets rulletekster. Der foreligger herved en over-

trædelse af reklamebekendtgørelsens § 27, stk. 1. 
  

Af reklamebekendtgørelsens § 29, stk. 1, fremgår det, at et sponsoreret 

program ikke må tilskynde til køb eller leje af sponsorens eller andres pro-
dukter eller tjenesteydelser. Navnlig må disse ikke fremhæves på en særlig 

måde med henblik på at fremme afsætningen af dem. Ved fortolkningen af 
bestemmelsen skal der anlægges de samme synspunkter, som benyttes 

ved stillingtagen til, om et program indeholder skjult reklame. 
  

Af reklamebekendtgørelsens § 29, stk. 2, fremgår for konkurrencer m.v., 
at i sådanne konkurrencer m.v. i radio, fjernsyn og on-demand audiovisu-

elle medietjenester, hvor sponsorernes eller andres produkter eller tjene-
steydelser indgår som præmier, må præmierne kun vises og omtales på en 

kort og neutral måde, der ikke går ud over den information, som er på-
krævet for at gennemføre konkurrencen m.v. Efter Radio- og tv-nævnets 

praksis fortolkes denne proportionalitetsvurdering forholdsvis snævert. 
 

De påklagede udtalelser giver alene kortvarige faktuelle oplysninger om 

præmien i form af titlen på balletten ”Den Gyldne Hane” samt tid og sted 
for premieren. Omtalen sker neutralt og uden unødig visuel eksponering af 

billetterne. Efter nævnets opfattelse omfatter omtalen af balletten og vis-
ningen af billetterne for deltagere og publikum i studiet ikke mere end den 

information, som er påkrævet for at gennemføre konkurrencen, jf. § 29, 
stk. 2, i reklamebekendtgørelsen. Omtalen er derfor ikke i strid med denne 

bestemmelse. 
 

Efter nævnets opfattelse fremhæves balletten ”Den Gyldne Hane” på neu-
tral og saglig vis uden at få karakter af reklame for balletten. Nævnet fin-

der derfor ikke, at omtalen er i strid med § 29, stk. 1, i reklamebekendtgø-
relsen. 

 
På baggrund af ovenstående har Radio- og tv-nævnet truffet følgende 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 - 5 -  
  

AFGØRELSE: 

 
Omtalen af balletten ”Den Gyldne Hane” ved Den Kongelige Ballet i udsen-

delsen ”Vild med Dans” på TV 2 den 7. september 2012 er i strid med § 
27, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 338 af 16. april 2011 om reklamer og 

sponsorering m.v. i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietje-

nester samt indgåelse af partnerskaber, som ændret ved bekendtgørelse 
nr. 864 af 23. august 2012, men ikke med bekendtgørelsens § 29, stk. 1 

og 2. 
 

 
 

Mads Bryde Andersen 
formand 

     
                /Henrik Bang Nielsen 

                                                     nævnssekretær 
 

 

Kopi sendt til: 

Klager, Michelle Lindegaard Olsen 


