Pulje til kompensation for aftenskoler, daghøjskoler og Folkeuniversitet 2021. Afrapportering for kompensationsbeløb mellem 100.000 kr. og 500.000 kr.

Fristen for afrapportering er 3. december 2023, Kl. 23.59

Hvis I har modtaget en foreløbig kompensation på mellem 100.000 kr. og 500.000 kr., skal I indsende et regnskabsskema, som er underskrevet af den, der ifølge vedtægterne tegner organisationen økonomisk og en regnskabskyndig person. 

I kan også vælge at få regnskabet revideret af en statsautoriseret revisor, en registreret revisor eller af et revisionsorgan, der udfører revision for kommuner eller regioner.

Regnskabsskemaet indsendes sammen med jeres tro- og loveerklæring og med dokumentation fra jeres hjemstavnskommune, hvori der står, hvilket kapitel af folkeoplysningsloven I er godkendt under. I kan finde regnskabsskemaet og den elektroniske afrapportering til indsendelse i boksen til højre på denne side. I afrapporteringen skal I blandt andet oplyse:

  • Organisationens navn
  • CVR-nummer
  • Produktionsnummer
  • Journalnummer (fremgår af tilsagnsbrevet)

Ved indsendelse skal afrapporteringen signeres med NemID/MitID.

Når I har indsendt den elektroniske afrapportering, vil I automatisk modtage en kvittering for indsendelsen på den e-mailadresse, I har oplyst i afrapporteringen. Slots- og Kulturstyrelsen vil efterfølgende gennemgå det indsendte, og I vil høre fra os senest seks måneder efter indsendelsen. 

Regnskabet skal udarbejdes i det regnskabsskema, som I finder til højre på denne side. Her finder I også tro- og loveerklæringen samt den elektroniske afrapportering.

Når I har udfyldt regnskabsskemaet, skal det: 

  • udskrives, underskrives i hånden, scannes, gemmes på jeres computer og vedhæftes i den elektroniske afrapportering eller
  • gemmes på jeres computer og underskrives med NemID/MitID f.eks. via PENNEO, hvor underskrifterne er juridisk bindende. Derefter vedhæftes de underskrevne dokumenter i den elektroniske afrapportering.

Regnskabet skal indeholde følgende:

  • Opgørelse over alle udgifter i den periode, der er søgt om kompensation for.
    Ved opgørelse af udgifter kan der enten bruges faktiske tal fra kompensationsperioden (2020/2021) eller et gennemsnit af 2019. Vælges 2019, skal tallet været baseret på 2019 årsregnskab divideret med 12, som derefter ganges med antallet af måneder, der søges kompensation til.

Udgifter er dokumenterbare udgifter, der knytter sig til alle kurser og aktiviteter under folkeoplysningsloven i den søgte kompensationsperiode, herunder løn, honorarer, lokaleleje, kommunikation, administration, revision mv. Afskrivninger betragtes også som udgifter. Udgifter, der er afholdt via indtægter fra særskilte offentlige puljetilskud, medregnes ikke. Ved særskilte offentlige puljetilskud forstås tilskud til tidsafgrænsede projekter. Finansielle udgifter skal heller ikke medregnes.

  • Opgørelse over alle indtægter i den periode, der er søgt om kompensation for.
    Ved opgørelse af indtægter kan der enten bruges faktiske tal fra kompensationsperioden (2020/2021) eller et gennemsnit af 2019. Vælges 2019, skal tallet været baseret på 2019 årsregnskab divideret med 12, som derefter ganges med antallet af måneder, der modtages kompensation i.
  • Opgørelse over øvrig kompensation fra andre hjælpepakker i kompensationsperioden.
    I regnskabet skal I opgive, om I har modtaget kompensation fra andre hjælpepakker i forbindelse med COVID-19 i kompensationsperioden. Kompensationen fra de øvrige hjælpepakker kan have dækket faste omkostninger, løn eller øvrige udgifter. Det skal ligeledes fremgå, om I har overflyttet kompensation fra efterårets restriktionspulje, som gav mulighed for kompensation fra den 26. oktober 2020 – 31. december 2020.
     
  • Opgørelse over indtægter fra deltagerbetaling for kompensationsperioden i 2020-2021 og for den tilsvarende referenceperiode i 2018-2019.
    Hvis I eksempelvis søger kompensation i perioden 9. december 2020 til 30. juni 2021, vil jeres referenceperiode være 9. december 2018 til 30. juni 2019. I regnskabet skal I opgive deltagerbetalingen fra begge perioder i faktiske tal.

OBS. Der skal bruges den samme opgørelsesmetode hele vejen igennem regnskabet. Det betyder, at man udelukkende skal bruge tal fra enten 2019 årsregnskabet eller den faktiske kompensationsperiode, når indtægter samt udgifter opgøres. 
Dog skal I være opmærksom på, at uanset om I bruger tal fra 2019 årsregnskabet eller den faktiske kompensationsperiode, skal det opgøres, hvad der er modtaget i kompensation fra øvrige Covid-19-hjælpepakker.

Indtægter dækker over indtægter fra kommunale tilskud, andre offentlige tilskud, kompensation fra hjælpepakker i forbindelse med COVID-19, indtægter fra deltagerbetaling til kurser efter genåbning af skolen samt øvrige indtægter. Indtægter fra særskilte offentlige puljetilskud medregnes ikke. Ved særskilte offentlige puljetilskud forstås tilskud til tidsafgrænsede projekter. Finansielle indtægter skal ligeledes ikke medregnes.

Kulturministeren har givet kommunerne mulighed for at fravige folkeoplysningslovens bestemmelser om brug af tilskud. Det betyder, at aftenskolerne, daghøjskolerne og Folkeuniversitetet i alle landets kommuner kan anvende løn- og lokaletilskud til de afholdte udgifter til igangsatte og planlagte aktiviteter, som blev aflyst på grund af COVID-19 i perioden 9. december 2020 til 30. juni 2021. Kommunale tilskud opgøres derfor som den andel af den kommunale tilskudsramme, som er anvendt til dækning af løn- og lokaleudgifter for både gennemført og ikke gennemført undervisning i jeres kompensationsperiode.

  • To underskrifter med dato: en underskrift fra den person, der ifølge vedtægterne tegner organisationen økonomisk samt en underskrift fra en regnskabskyndig eller en statsautoriseret eller en registreret revisor eller et revisionsorgan, der udfører revision for kommuner eller regioner. Nedenfor findes en vejledning, som den regnskabskyndige skal følge når regnskabet gennemgås.

Regnskabsskemaet skal vedhæftes den elektroniske afrapportering og indsendes sammen med tro- og loveerklæringen og kapiteldokumentation fra kommunen.

Folkeoplysningsloven og kapiteldokumentation

Ved afrapporteringen skal I indhente dokumentation fra jeres hjemstavnskommune, hvori der står, hvilket kapitel af folkeoplysningsloven I er godkendt under (kapitel 4, 12a & 13 samt 5 og 12). Det er således ikke tilstrækkeligt, at kommunen blot bekræfter, at I er godkendt under folkeoplysningsloven.

Dokumentationen fra jeres hjemstavnskommune skal vedhæftes, når I indsender den elektroniske afrapportering.

Kompensationsperioden

Det skal fremgå i regnskabsaflæggelsen, om man søger kompensation for perioden:

9. december 2020 – 5. april 2021, 21. maj 2021 eller 30. juni 2021.
Aarhus, Odense, Greve, Solrød, Køge, Roskilde, Lejre, Slagelse, Faxe, Vordingborg og alle kommuner i Region Hovedstaden (med undtagelse af Bornholm).

11. december 2020 - 5. april 2021, 21. maj 2021 eller 30. juni 2021.
Alle øvrige kommuner i Region Sjælland, som ikke er omfattet af punkt 1, alle kommuner i Region Midtjylland, som ikke er omfattet af punkt 1, Aalborg, Fredericia, Vejle og Middelfart.

16. december 2020 - 5. april 2021,  21. maj 2021 eller 30. juni 2021.
Alle øvrige kommuner som ikke er nævnt under punkt 1 og 2.

Kompensationsperiodens startdato afhænger af, hvornår jeres kommune blev nedlukket. Det fremgår ligeledes af tilsagnsbrevet. 

Vær opmærksom på at vælge den samme periode for referenceperioden og kompensationsperioden. Er jeres referenceperiode 9. december 2018 til 30. juni 2019, skal I vælge 9. december 2020 til 30. juni 2021 som kompensationsperiode.

Har I ansøgt om kompensation til 5. april 2021 eller 21. maj 2021, kan kompensationsperioden udvides til 21. maj 2021 eller 30. juni 2021, hvis skolerne har været omfattet af foranstaltninger til forhindring af COVID-19-smitte, såsom lokale nedlukninger som indebærer aflysning af kurser, udlån af lokaler til testaktivitet mv.

Har I derimod ansøgt om kompensation til 30. juni 2021, skal I aflægge regnskab for hele perioden. I kan således ikke nedjustere kompensationsperioden til 5. april 2021 eller 21. maj 2021.

Tabt deltagerbetaling

Ifølge puljens kriterier kan I få dækket op til 90 pct. af tabt deltagerbetaling.

Kompensationen for tabt deltagerbetaling udregnes på følgende vis:

Indtægter fra deltagerbetaling i referenceperioden 2018-2019 minus indtægter fra samme periode i 2020-2021.

Eksempel på opgørelse af tabt deltagerbetaling:

200.000 kr. i deltagerbetaling i referenceperioden fra den 9. december 2018 til den 21. maj 2019 minus 30.000 kr. fra deltagerbetaling i kompensationsperioden fra den 9. december 2020 til den 21. maj 2021
= faktisk tabt deltagerbetaling på 170.000 kr. 
90 pct. af den tabte deltagerbetaling = 153.000 kr.

Efterregulering

Efter endt afrapportering vil Slots- og Kulturstyrelsen beregne den endelige kompensation og evt. foretage en efterregulering baseret på den tabte deltagerbetaling og de faktisk afholdte udgifter. Efterreguleringen kan medføre, at det tidligere udbetalte aconto kompensationsbeløb suppleres eller reduceres.

Kompensation beregnes som 90 pct. af den tabte deltagerbetaling. Den endelige kompensation for tabt deltagerbetaling kan ikke overstige de faktiske afholdte udgifter i perioden, som ikke allerede er dækket af andre indtægter eller kompensationer.

I tilfælde af reduktion af det foreløbige kompensationsbeløb vil I modtage en anmodning om tilbagebetaling fra Slots- og Kulturstyrelsen.

I tilfælde af opjustering vil den yderligere kompensation blive udbetalt til den NemKonto, der er tilknyttet jeres CVR-nummer.

Regnskabskyndiges underskrift

Når I har udarbejdet og underskrevet regnskabet, skal det godkendes og underskrives af en regnskabskyndig person, en statsautoriseret revisor, en registreret revisor eller et revisionsorgan, der udfører revision for kommuner eller regioner.

Hvem kan være medunderskriver som regnskabskyndig?
Begrebet regnskabskyndig anvendes i bekendtgørelsen som alternativ til en statsautoriseret revisor, en registreret revisor eller et revisionsorgan, der udfører revision for kommuner eller regioner. Kompensationsmodtageren har således mulighed for at få kontrolleret regnskabet for kompensation på under 500.000 kr. af en ikke-faguddannet revisor.

Der er to betingelser, der skal være opfyldt for, at man kan kalde sig regnskabskyndig; uafhængighed og faglig kompetent.

Uafhængighed vil sige, at den regnskabskyndige ikke kan være den samme, som underskriver regnskabet eller løser opgaver, som er del af projektet, herunder bogføringsopgaven. Det vil sige, at den regnskabskyndige ikke kan være den samme, som den, der har lavet regnskabet. Hensigten er, at det er ”andre øjne”, der gennemgår regnskabet, og at den pågældende med sin underskrift giver en øget sikkerhed for, at der ikke foreligger fejl, misbrug eller væsentlige mangler.

Faglig kompetent vil sige, at vedkommende skal have en faglig kompetence til at gennemgå regnskabet i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Det betyder, at gennemgangen skal ske under iagttagelse af bestemmelserne i § 7 i bekendtgørelse nr. 651 af 18/05/2020 om udmøntning af kompensation for tabt deltagerbetaling til folkehøjskoler, den folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler), daghøjskoler og Folkeuniversitetet som følge af COVID-19, dvs. at den regnskabskyndige i et passende omfang skal efterprøve, om:

  • Regnskabet er korrekt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler
  • Betingelserne i tilsagnsbrevet er opfyldt
  • Kompensationen er anvendt efter formålet
  • Kompensationsmodtager har ”taget skyldige økonomiske hensyn” dvs. ageret økonomisk fornuftigt.

Det er kompensationsmodtagerens ansvar, at den valgte regnskabskyndige opfylder ovenstående krav.

Vejledning til den regnskabskyndige

Vi har udarbejdet en vejledning, som kompensationsmodtageren kan videregive til den regnskabskyndige, der skal efterprøve regnskabet.

Læs mere om hvad en regnskabskyndig er her

Hvad vil det sige at afgive en tro- og loveerklæring om regnskabstal og anvendelse af kompensation?

Når I afgiver tro- og loveerklæringen, står I inde for, at regnskabet er korrekt, og at kompensationen er anvendt til det formål, det er bevilget til, samt at betingelser for anvendelse af kompensationen er opfyldt. Betingelserne fremgår af tilsagnsbrevet. Bemærk, at afgivelse af urigtig erklæring kan straffes efter straffelovens § 161.

Lovgrundlag

I skal aflægge regnskab efter reglerne i bekendtgørelse om udmøntning af kompensation for tabt deltagerbetaling til folkehøjskoler, den folkeoplysende voksenundervisning, daghøjskoler og Folkeuniversitetet som følge af COVID-19 fra Kulturministeriet.

Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 217 af 12. februar 2021 omhandler udmøntning af kompensation for tabt deltagerbetaling til aftenskoler, Folkeuniversitetet og daghøjskoler som følge af COVID-19. Bekendtgørelse nr. 217 er ændret ved bekendtgørelse nr. 495 af 22. marts 2021 samt bekendtgørelse nr. 1306 af 15. juni 2021. De to sidstnævnte bekendtgørelser forlænger begge kompensationsperioden.

Se aktstykke 138 om udmøntning af forlængelse af de målrettede kompensationsordninger og justeringerne af de generelle kompensationsordninger, jf. aftale om tillæg til aftale om genåbning af generelle kompensationsordninger af 16. december 2020. Se også aktstykke 167 om forbedring af de eksisterende kompensationsordninger samt nye tiltag som følge af COVID-19-restriktionerne og aktstykke 241 om merbevilling og forlængelse af kompensationsordninger.

Opdateret 15. november 2023