Klage over skjult reklame for Cirkus Arli på DR Ramasjang

Resumé

Klagen vedrørte børneprogrammet ”Motor Mille på Cirkustur” sendt på DR Ramasjang, som klager mente indeholdt skjult reklame for ”Cirkus Arli”.

”Cirkus Arlis” logo ses flere gange undervejs i programmet, ligesom der løbende sker omtale af ”Cirkus Arli”. I programmet følger seerne værten ”Motor Mille” mens hun besøger ”Cirkus Arli”. To af artisterne, klovnene ”Martino” og ”Allehandro” lærer hende et cirkusnummer, som de sammen skal optræde med. Derudover viser artisterne eksempelvis også, hvordan de har indrettet deres cirkusvogn og hvordan de sminker sig som klovne. I sidste halvdel af programmet ser man klip fra ”Cirkus Arlis” show, ligesom der panoreres henover et klappende publikum. ”Motor Mille” og klovnenes show vises og ”Motor Mille” vises til sidst kørende væk fra cirkusset på sin motorcykel.

Nævnet fandt, at der var tale om en fremhævelse af ”Cirkus Arli”, idet ”Cirkus Arlis” logo ses flere gange undervejs, ligesom der løbende sker omtale af ”Cirkus Arli”.

Radio- og tv-nævnet fandt dog, at det var redaktionelt begrundet at lade et cirkus danne rammen for programmet. Nævnet bemærkede derudover, at der undervejs i programmet ikke er eksempelvis zoom på logo, rosende omtale, købsopfordringer eller lignende. Derudover lagde Radio- og tv-nævnet vægt på, at DR oplyste, at der ikke var kommercielle interesser, som havde påvirket det redaktionelle indhold.

Efter en samlet vurdering var det Radio- og tv-nævnets vurdering, at der ikke var tale om skjult reklame for ”Cirkus Arli”.

Opdateret 09. september 2021