Klage over reklameafbrydelser ved visning af håndbold EM på TV 2

Resumé

Klagen vedrørte blandt andet reklameafbrydelser i forbindelse med dækningen af EM Håndbold på TV 2 den 17. januar 2018 i tidsrummet kl. 20:00-21:00. Det var klagers opfattelse, at der var tale om afbrydelse af ét program ved visning af en reklameblok i strid med reglerne herfor, idet klager mente at ”Håndbold: EM-Studiet” og ”Håndbold: EM – Spanien-Danmark 1.halvleg” ikke var to selvstændige programmer. Hertil bemærkede klager, at visning af egen-reklamer samt sponsorkrediteringer også burde anses som værende reklame.

Radio- og tv-nævnet anså ”Håndbold: EM-Studiet” som en optaktsudsendelse. For at ”Håndbold: EM – Spanien-Danmark 1.halvleg” og ”Håndbold: EM-Studiet” skulle kunne karakteriseres som to selvstændige programmer, var det derfor nødvendigt, at der ikke skete en sådan sammenblanding, at der blev tale om opdeling af ét program. Gennem brug af de samme værter, delvist ens location og nært beslægtede temaer, bemærkede nævnet, at man som seer kunne få en opfattelse af, at der var opdeling af ét program. 

Fordi ”Håndbold: EM – Spanien-Danmark 1.halvleg” imidlertid hovedsageligt bestod af visningen af selve 1.halvleg af kampen, hvor der også skete et skift af værterne og der ikke var tale om indsættelse af endnu en ny reklameblok inden kampen startede, var det samlet set nævnets vurdering, at indsættelsen af en reklameblok imellem ”Håndbold: EM-Studiet” og ”Håndbold: EM – Spanien-Danmark 1.halvleg” var sket i overensstemmelse med reglerne.

På baggrund af en måling fra den brancheanerkendte Kantar Gallups Seer-Undersøgelse konstaterede nævnet, at der på TV 2 den 17. januar 2018 fra kl. 20:00 indtil kl. 21:00 blev sendt under 12 minutters reklame, når man trak egen-reklamer, sponsorkrediteringer og ophold mellem reklameindslagene (”sorte huller”) fra.

Opdateret 01. februar 2019