Klage over reklame for Renault Kadjar Zen på TV 2

Resumé

Klagen vedrørte en reklame for bilen Renault KADJAR Zen sendt på TV 2.

Klager mente, at reklamen var vildledende, idet der blev vist en firhjulstrukket udgave af bilen, og at denne ikke kunne erhverves til den nævnte ”fra”-pris.

Det var Radio- og tv-nævnets vurdering, at der ikke var særligt fokus på 4-hjulstræk i reklamen, men at der var tale om markedsføring af Renault KADJAR Zen generelt, og at det derfor var tilladt at vise modellen med ekstraudstyr, hvis det tydeligt, loyalt og afbalanceret fremgik af annonceringen, at ekstraudstyret ikke var inkluderet i den angivne pris.

I reklamen blev der vist en model med 4-hjulstræk og derudover havde bilen rød metallak som ekstraudstyr. Der blev angivet en fra-pris, som afspejler den lavest mulige pris, som er uden valg af ekstraudstyr. Nederst i skærmbilledet blev det til sidst angivet, at ”Bilen kan være vist med ekstraudstyr”. Det var nævnets vurdering, at det er problematisk at skrive, at bilen kan være vist med ekstraudstyr, når den rent faktisk er vist med ekstraudstyr.

Efter en samlet vurdering og henset til en udtalelse fra Forbrugerombudsmandens fandt Radio- og tv-nævnet imidlertid, at dette ikke var i strid med § 7, stk. 1 og 2, i reklamebekendtgørelsen.

Opdateret 01. februar 2019