Klage over visning af TDC’s logo i forbindelse med afviklingen af det internationale Melodi Grand Prix på DR1 og DR3

Resumé

Der var klaget over, at TDC’s logo blev vist på skærmen under optællingen af stemmer i semifinalerne og finalen til Eurovision Song Contest 2014. Endvidere var der klaget over, at TDC’s logo fremgik af finaleshowet i Eurovision Song Contest på DR1 og af programmet ”Efterfesten”, som blev vist i umiddelbar forlængelse af finaleshowet på DR3.

Radio- og tv-nævnet fandt, at DR’s kreditering af TDC og programmets øvrige sponsorer før og efter programmerne var sket i overensstemmelse med krediteringsreglen i reklamebekendtgørelsens § 26, stk. 1, 1. pkt., hvorefter sponsorer skal krediteres ved programmets begyndelse, slutning eller begge steder.
Endvidere fandt nævnet, at visningen af TDC’s logo under selve showet til semifinalerne og finalen var en angivelse af sponsor midt i et program i strid med reklamebekendtgørelsens § 26, stk. 1, 2. pkt.

Endelig vurderede Radio- og tv-nævnet visningen af TDC’s og de øvrige sponsorers logoer på en bagvæg til en pressekonference i programmet ”Efterfesten” vist på DR3. Radio- og tv-nævnet lagde til grund, at programmet ”Efterfesten” ikke var sponsoreret, eftersom programmet ikke var en del af det samlede Eurovision Song Contest-show. Derfor skulle programmet vurderes ud fra reglerne om skjult reklame. Radio- og tv-nævnet fandt ikke, at der var tale om skjult reklame. Nævnet lagde ved vurderingen vægt på, at en bagvæg med sponsorlogoer er en del af det sædvanlige set-up ved en pressekonference, samt at det ville være umuligt at transmittere begivenheden uden at medtage logoerne.  Nævnet lagde endvidere vægt på, at DR ikke havde zoomet ind eller fokuseret unødigt længe på logoerne.

Opdateret 01. februar 2019