Klage over kønsdiskriminerende reklame for Fitness World vist på TV 2

Resumé

Der var klaget over kønsdiskriminerende reklame for Fitness World. I reklamen savede en veltrænet kvinde en sofa midt over med en motorsav. Klager anførte, at reklamens fokus lå på kvindens krop og sved, hvilket bl.a. medførte, at sekvensen opfattedes som én lang seksuel handling. Klager anførte endvidere, at kvindekroppen blev misbrugt til salg af et produkt, der intet havde at gøre med en kvinde med en motorsav.

Radio- og tv-nævnet fandt ikke, at reklamen var usømmelig, eftersom kvindens bryster og kønsorganer var tildækkede. Endvidere fandt nævnet ikke, at reklamen var kønsdiskriminerende.

Nævnet lagde ved vurderingen vægt på, at der var en klar sammenhæng mellem fitnesscentrets kampagne ”at gå til kamp mod sofaen” og sekvensen med kvinden, der savede en sofa over. Endvidere lagde nævnet vægt på, at kvinden fremstod både handlekraftig og selvstændig og dermed ikke blev reduceret til et sexobjekt.

AFGØRELSEN MED DEN FULDE BESKRIVELSE

Opdateret 01. februar 2019