Skjult reklame for Carlsberg i et nyhedsindslag i 21Søndag sendt på DR1

Resumé

Der var klaget over skjult reklame for Carlsberg i et nyhedsindslag i 21Søndag sendt på DR1. Indslaget handlede om, at Carlsberg havde indgået Danmarkshistoriens største sponsoraftale i forbindelse med EM-fodbold 2012 samt om, hvorledes virksomheden markedsførte sig selv i forbindelse hermed.

Nævnet fandt ikke, at indslaget indeholdt skjult reklame i strid med reglerne herom.

Angående introduktionen til indslaget, hvori der bl.a. vistes det øverste af en Carlsberg-flaske, udtalte Nævnet, at denne visning var på grænsen af det tilladelige. Under hensyntagen til, at selve nyhedsindslaget omhandlede virksomheden Carlsberg og markedsføringen af dennes produkter, fandt Nævnet imidlertid ikke, at visningen var i strid med reglerne om skjult reklame.

Opdateret 19. september 2019